McBitch Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Selv om gaten er opplyst av gatelys, så er det mye mørkene enn når det er dagslys. Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Ja, men hvor kommer "dagslys" inn i bildet? Lenke til kommentar
JimL Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 I naf / politiets / myndighetenes definisjon. Eller vil du prøve din tolkning av lovteksten bare fordi du vil råne litt? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Skjønner ikke hva som er så kult med å kjøre med tåkelys på om dagen? Nærlys er da greit veL? Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Og jeg skjønner ikke hvorfor folk skal syte og bære seg over at enkelte, med loven i hånd, skal kjøre med park+grøftelys. Det er likestilt med park+nærlys, begge kombinasjonene kalles kjørelys og er påbudt. Blir som å irritere seg over at noen kjører med skiboks på taket Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Blir som å irritere seg over at noen kjører med skiboks på taket 8274927[/snapback] det gjør jeg :!: Mange som kjører med skiboks om sommeren, osv. Latterlig! Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Mange som kjører med skiboks om sommeren, osv. Latterlig! Det kan ha noe med at noen få smarte hjerner har funnet ut at man kan ha andre ting enn ski oppi skiboksen. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Mange som kjører med skiboks om sommeren, osv. Latterlig! Det kan ha noe med at noen få smarte hjerner har funnet ut at man kan ha andre ting enn ski oppi skiboksen. 8275249[/snapback] Jada jada. Det heter jo egentlig takboks. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Kurvelys kan absolutt blende, særlig på våt vei. Føreren med tåpelysene tent ser også dårligere det som er et stykke foran bilen siden det er såpass mye lys rett foran bilen. Den eneste fornuftige bruk av kurvelys jeg har sett er den jeg har på min nye bil. Der blir kurvelyset på den siden jeg svinger til tent i lave hastigheter. Kurvelyset tenner også på den ene siden når blinklyset settes på i lave hastigheter. Jeg hadde vanlige kurve/tåkelys på min forrige bil, men de brukte jeg aldri. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Når jeg faktisk kjører i tykk tåke kjører jeg med bare nærlys, hvis jeg kjører med tåkelys lyser det bare opp tåken rett foran bilen og man får enn vegg av tåke foran seg... helt jævlig Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Mange her som ikkje forstår poenget med forbudet, det eg ikkje forstår er poenget med å kjøre med grøftelys på kvelden. Kven skal du liksom vise bilen fram til på ein motorvei klokka 11 på kvelden? Eg har møtt mange bilar med alt for mykje lys som følge av desse grøftelysa. Som poengtert over ser du ikkje betre av å bruke die, tvert imot stel det fokuset ditt. Så kva er då hensikten med dei? Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Det blender ganske fært fra mange biler, men det er ikke alle biler som blender med nærlys-tåkelys. Kommer det en i mot som blender med nærlys-tåkelys så setter jeg på nærlys, fjernlys og tåkelys. Da skjønner motparten tegninga og som regel blir lysa skrudd av ganske fort. Den blendinga jeg gir dem gir dem null sikt og de skjønner kanskje hvor ille det er når de selv kjører med nær-/tåkelys.. Endret 1. april 2007 av pc^2004 Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Mange her som ikkje forstår poenget med forbudet, det eg ikkje forstår er poenget med å kjøre med grøftelys på kvelden. Kven skal du liksom vise bilen fram til på ein motorvei klokka 11 på kvelden? Eg har møtt mange bilar med alt for mykje lys som følge av desse grøftelysa. Som poengtert over ser du ikkje betre av å bruke die, tvert imot stel det fokuset ditt. Så kva er då hensikten med dei? 8285730[/snapback] Hensikten kan være hvis du kjører på vestlandsveier som er svingete og jævlige og ikke har gatelys. Men ellers så ser de "kule" ut. Og blender på natten hvis folk kjører med nærlys samtidig. For hver bil som kjører "riktig" ( det er jo feil å kjøre med tåke på natt) park og tåkelys så ser man ca 10 biler som kjører feil med nær og tåke. Og det blender på natten, man får dobbelt så mye lys inn i øynene. Selv om pærene ikke lyser sterkere. Edit: Tåkelys (kurvelys) Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys. Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t). Tatt fra Dinside.no, og de har snakket med Vegvesenet for å få dette oppklart. Endret 1. april 2007 av Vampyro Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Eg har kjørt på elendige vestlandsvegar i 3 år utan grøftelys på bilen min og har aldri hatt noko behov for grøftelys. Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Eg har kjørt på elendige vestlandsvegar i 3 år utan grøftelys på bilen min og har aldri hatt noko behov for grøftelys. 8285805[/snapback] Riktig, men er det ett sted man kan forsvare bruk av grøftelys er det på vestlandet. Er ingen som kjører i 100 på E6 som har behov for det. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 F.A.Q lykter, lys og regler kjøretøyforskriften Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks UP sjefen om (mis)bruk av tåkelys Lenke til kommentar
Punster Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 Ser at blendingsargumentet tilsynelatende er forklaringen for dette forbudet og det er greit nok. Grunnen til at jeg opprettet tråden i første omgang var at lovforbudet virket meningsløst. Hadde jeg opplevd blending, det være seg lysvegg eller våt veibane etc, hadde jeg ikke spurt her :-) /foglights=off Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Kan noen her inne vise til en paragraf, eller forskrift, som sier at det IKKE er lov å bruke kurve/tåkelys som kjørelys i mørket?? Endret 3. april 2007 av Autofil Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor KURVE-/TÅKELYS 1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys. 1.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men øverste kant av den lysende flaten må ikke ligge høyere enn øverste kant av den lysende flaten i nærlyset. 1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant. 1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. PARKERINGSLYS 3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent. KJØRELYS 11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. § 15. Bruk av lys 1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant. Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent. 5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. Det står altså bare at lysene må gi fører tilstrekkelig synsfelt. Jeg har også etterlyst en lov/paragraf der det står at tåkelys+parklys ikke er lov å bruke når det er mørkt. Men ingen ser ut til å svare på det, bare fortsette med at "dinside skriver blabla" Lenke til kommentar
trra Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) "5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for." Her kan man jo tolke det som at man ikke kan bruke kurvelys som nærlys i mørket, fordi det kun skal brukes til det det er laget for, men samtidig så kan man jo si også at kurvelys ikke kan brukes i dagslys siden de ikke er beregnet på det. Kjørelys\nærlys på dagen hjelper uansett ikke på sikten for føreren, kun for at andre skal se deg lettere, så sånn sett så vil jo tåkelysene ha samme funksjon, men i mørket lyser nærlysene opp et større\annet område enn det tåkelysene gjør, varierer selvsagt fra bil til bil hvor gode tåkelysene er. Endret 3. april 2007 av trra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå