Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Grøftelys forbudt ... hallo ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og jeg skjønner ikke hvorfor folk skal syte og bære seg over at enkelte, med loven i hånd, skal kjøre med park+grøftelys. Det er likestilt med park+nærlys, begge kombinasjonene kalles kjørelys og er påbudt.

Blir som å irritere seg over at noen kjører med skiboks på taket

Lenke til kommentar

Kurvelys kan absolutt blende, særlig på våt vei. Føreren med tåpelysene tent ser også dårligere det som er et stykke foran bilen siden det er såpass mye lys rett foran bilen.

Den eneste fornuftige bruk av kurvelys jeg har sett er den jeg har på min nye bil. Der blir kurvelyset på den siden jeg svinger til tent i lave hastigheter. Kurvelyset tenner også på den ene siden når blinklyset settes på i lave hastigheter.

Jeg hadde vanlige kurve/tåkelys på min forrige bil, men de brukte jeg aldri.

Lenke til kommentar

Mange her som ikkje forstår poenget med forbudet, det eg ikkje forstår er poenget med å kjøre med grøftelys på kvelden. Kven skal du liksom vise bilen fram til på ein motorvei klokka 11 på kvelden? :dontgetit:

Eg har møtt mange bilar med alt for mykje lys som følge av desse grøftelysa. Som poengtert over ser du ikkje betre av å bruke die, tvert imot stel det fokuset ditt. Så kva er då hensikten med dei?

Lenke til kommentar

Det blender ganske fært fra mange biler, men det er ikke alle biler som blender med nærlys-tåkelys. Kommer det en i mot som blender med nærlys-tåkelys så setter jeg på nærlys, fjernlys og tåkelys. Da skjønner motparten tegninga og som regel blir lysa skrudd av ganske fort. Den blendinga jeg gir dem gir dem null sikt og de skjønner kanskje hvor ille det er når de selv kjører med nær-/tåkelys.. :cool:

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Mange her som ikkje forstår poenget med forbudet, det eg ikkje forstår er poenget med å kjøre med grøftelys på kvelden. Kven skal du liksom vise bilen fram til på ein motorvei klokka 11 på kvelden? :dontgetit:

Eg har møtt mange bilar med alt for mykje lys som følge av desse grøftelysa. Som poengtert over ser du ikkje betre av å bruke die, tvert imot stel det fokuset ditt. Så kva er då hensikten med dei?

8285730[/snapback]

Hensikten kan være hvis du kjører på vestlandsveier som er svingete og jævlige og ikke har gatelys. Men ellers så ser de "kule" ut. Og blender på natten hvis folk kjører med nærlys samtidig. For hver bil som kjører "riktig" ( det er jo feil å kjøre med tåke på natt) park og tåkelys så ser man ca 10 biler som kjører feil med nær og tåke. Og det blender på natten, man får dobbelt så mye lys inn i øynene. Selv om pærene ikke lyser sterkere.

Edit:

Tåkelys (kurvelys)

Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.

Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.

Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.

Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Tatt fra Dinside.no, og de har snakket med Vegvesenet for å få dette oppklart.

Endret av Vampyro
Lenke til kommentar
Eg har kjørt på elendige vestlandsvegar i 3 år utan grøftelys på bilen min og har aldri hatt noko behov for grøftelys.

8285805[/snapback]

Riktig, men er det ett sted man kan forsvare bruk av grøftelys er det på vestlandet. Er ingen som kjører i 100 på E6 som har behov for det.

Lenke til kommentar

Ser at blendingsargumentet tilsynelatende er forklaringen for dette forbudet og det er greit nok. Grunnen til at jeg opprettet tråden i første omgang var at lovforbudet virket meningsløst. Hadde jeg opplevd blending, det være seg lysvegg eller våt veibane etc, hadde jeg ikke spurt her :-)

/foglights=off

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
KURVE-/TÅKELYS

1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys. 

1.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men øverste kant av den lysende flaten må ikke ligge høyere enn øverste kant av den lysende flaten i nærlyset. 

1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant. 

1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

PARKERINGSLYS

3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. 

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

Det står altså bare at lysene må gi fører tilstrekkelig synsfelt. Jeg har også etterlyst en lov/paragraf der det står at tåkelys+parklys ikke er lov å bruke når det er mørkt. Men ingen ser ut til å svare på det, bare fortsette med at "dinside skriver blabla"

Lenke til kommentar

"5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for."

Her kan man jo tolke det som at man ikke kan bruke kurvelys som nærlys i mørket, fordi det kun skal brukes til det det er laget for, men samtidig så kan man jo si også at kurvelys ikke kan brukes i dagslys siden de ikke er beregnet på det. Kjørelys\nærlys på dagen hjelper uansett ikke på sikten for føreren, kun for at andre skal se deg lettere, så sånn sett så vil jo tåkelysene ha samme funksjon, men i mørket lyser nærlysene opp et større\annet område enn det tåkelysene gjør, varierer selvsagt fra bil til bil hvor gode tåkelysene er.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...