Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Grøftelys forbudt ... hallo ?

Anbefalte innlegg

Hallo.

Vet ikke om dette har vært et tema før men...

Ble for et par dager siden stoppet av politiet pga. stengt vei og omkjøring. Den kvinnelige politibetjenten forteller meg "forresten er det ulovelig å kjøre med gørftelys og nærlys tent samtidig. Jeg kunne gitt deg en bot". "Hvorfor" svarte jeg.

"Det er forbudt". Jeg prøvde flere ganger, men uten hell å få en forklaring.

Kjøring med parkeringslys og grøftelys er lovlig.

Kjøring med nærlys og grøftelys er ulovlig.

Jeg bor i Bergens-området og har til dags dato aldri hatt problemer med andre biler som kjører med "ulovlig" tente lys som nevnt over her (så sant lysene er stilit riktig). Har søkt litt rundt på internett blending av motgående kjøretøy er visst

argumentet forstår jeg.

Hallo? Andre med lik erfarming som meg at dette ikke er noe problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo.

Vet ikke om dette har vært et tema før men...

Ble for et par dager siden stoppet av politiet pga. stengt vei og omkjøring. Den kvinnelige politibetjenten forteller meg "forresten er det ulovelig å kjøre med gørftelys og nærlys tent samtidig. Jeg kunne gitt deg en bot". "Hvorfor" svarte jeg.

"Det er forbudt". Jeg prøvde flere ganger, men uten hell å få en forklaring.

Kjøring med parkeringslys og grøftelys er lovlig.

Kjøring med nærlys og grøftelys er ulovlig.

Jeg bor i Bergens-området og har til dags dato aldri hatt problemer med andre biler som kjører med "ulovlig" tente lys som nevnt over her (så sant lysene er stilit riktig). Har søkt litt rundt på internett blending av motgående kjøretøy er visst

argumentet forstår jeg.

Hallo? Andre med lik erfarming som meg at dette ikke er noe problem?

8272617[/snapback]

Jeg ser heller ikke dette som noe problem, har blitt stoppet et par ganger på grunn av det faktisk, og da har jeg bare sagt "Oh! Beklager, det visste jeg ikke"

Jeg har gitt opp å få et ordentelig svar ut av dem. Blending? Neeh.

Lenke til kommentar

Det har jeg også lurt på. Er "greit" med ungdommer som syns det er kult, men ser jo ofte eldre folk som kjører med grøftelysene påslått. Dette er gjerne i en gammel volvo av noe slag (etter min oppfatning i hvert fall). Vet ikke hvorfor det er sånn.

Mr.Berg har forsåvidt også et godt poeng. Er fryktelig irriterende med folk som kommer med jallamekka grøftelys som lyser deg rett i øynene.

Endret av JimL
Lenke til kommentar

Dette har jeg faktisk aldri forstått meg på, idiotisk regel spør du meg. Når jeg kjører i sentrum og slikt, så bruker jeg bare grøftelys og parklys. Kan ikke forstå hva som skal være så galt med det. Blir det for mørkt så setter jeg på nærlysa i tillegg for min egen del, men i sentrum der det er god belysning fra før ser jeg ikke behovet for å ha de på. Jeg skulle gjerne visst konkret hva grunnen til dette skal være. Kjørte forbi purken en gang med lysa slik, men de ragerte ikke en gang. :hmm:

Lenke til kommentar
hm, har aldri opplevd å bli blenda av grøftelys. Synest faktisk at det kan vere verre med dei vanlige kjørelysa, spesielt vist det er xenonlykter, dei oppleves jo til tider som langlys i dei mest ekstreme tilfella!

8272962[/snapback]

Enig med deg der, møter stadig folk med ulovlig xenon nærlys

Lenke til kommentar

Stadig vekk henvises det til at park+grøftlys er lovlig som kjørelys på dagtid, men er forbudt etter mørkets frambrudd. Jeg vil veldig gjerne se den paragrafen... Det står ingen ting om tid på døgnet i lovteksten, KUN at man skal ha tilstrekkelig sikt

Lenke til kommentar

For en tid tilbake så var det en lang diskusjon om dette på en tv-kanal.

Grunnen til at nærlys og grøftlys ikke var lovlig, var blant annet blending. MEN

det som var hoved argumentet var, at du mistet 20-30 % sikt fremover, pga at du vil få en "lysvegg" rett fremfor bilen.

Må jo si at det er noen som har grøftlys som blender, men som regel er grunnen feilstilte lys eller Biltema-lykter.

Lenke til kommentar

Her kom det jo en hel masse innspill, men..

En forutsetning må jo helt klart være at lysene på bilen er stilt riktig. Tviler på

at loven (noen som har en link?) er innført for å ta høyde for feiljusterte lys og dermet forby det sammen med nærlys.

Jeg blir ikke blendet av mine egne grøftelys og kan ikke huske å ha bli blendet av andre bilders grøftelys. Feilstilte kjørelys opplever jeg 10 ganger oftere og folk som blander varmetrådene i bakruten med tåkebaklys :-)

Forstår det er en del som er enig med "loven" og noen som synes den er noe stort tull, men har enda ikke fått noen bedre forklaring enn at "det er forbudt".

(det er også forbudt, i min by, å henge ut skittentøysvasken før kirketid på søndag :-)

Endret av Punster
Lenke til kommentar
Her kom det jo en hel masse innspill, men..

En forutsetning må jo helt klart være at lysene på bilen er stilt riktig. Tviler på

at loven (noen som har en link?) er innført for å ta høyde for feiljusterte lys og dermet forby det sammen med nærlys.

Jeg blir ikke blendet av mine egne grøftelys og kan ikke huske å ha bli blendet av andre bilders grøftelys. Feilstilte kjørelys opplever jeg 10 ganger oftere og folk som blander varmetrådene i bakruten med tåkebaklys :-)

Forstår det er en del som er enig med "loven" og noen som synes den er noe stort tull, men har enda ikke fått noen bedre forklaring enn at "det er forbudt".

(det er også forbudt, i min by, å henge ut skittentøysvasken før kirketid på søndag :-)

8273364[/snapback]

Svaret er enkelt: Man blir "blendet" av sine egne grøftelys. Ikke i samme forstand som man blir blendet av en bil som kommer i mot. Men man får mye mer lys foran bilen.

Øynene søker naturlig dithen det er mest lys, og man fokuserer helt automatisk mye nærmere bilen enn man gjør med andre lys.

Lenke til kommentar
Så klart blir du ikke blendet av dine egne lys, litt vanskelig det. Men har du ikke mye mer lys rett foran bilen når du kjører med grøftelys?

8273393[/snapback]

Kan selvfølgelig kun snakke ut fra min egen erfaring. Og grøftelysene mine lyser opp den delen av veien mellom støtfanger og dit kjørelysene treffer bakken samt grøften ut til siden for bilen selvfølgelig. Hvis dette blender andre eller setter opp en lysvegg for føreren har jeg som sagt aldri opplevd det.

Endret av Punster
Lenke til kommentar

Det er grusomt irriterende å komme imot en bilist som har både nærlys og grøftelys. Dette er blendende, spesielt på trange veier hvor du har motgående biler nærme.

Når det gjelder hvorfor er det selvfølgelig fordi det er forstyrrende for andre bilister. Jeg har også sett argumenter som påstår at synet automatisk blir trukket ned mot lyset på bakken rett foran bilen når man selv kjører med grøftelys; vet ikke om dette argumentet holder mål, men.

Lenke til kommentar
Stadig vekk henvises det til at park+grøftlys er lovlig som kjørelys på dagtid, men er forbudt etter mørkets frambrudd. Jeg vil veldig gjerne se den paragrafen... Det står ingen ting om tid på døgnet i lovteksten, KUN at man skal ha tilstrekkelig sikt

8273177[/snapback]

Du svarer igrunnen på ditt eget spørsmål. Selv om det ikke står spesifiert noe tid på døgnet, så skal man ha tilstrekkelig sikt, noe man ikke har dersom man kjører på en mørk landevei med park+grøftlys.

Fra NAF's hjemmeside:

"Kurve- og tåkelys skal i utgangspunktet brukes ved tett tåke, eller på spesielt svingete og uoversiktelige veistrekninger.

Kurve- og tåkelys kan også benyttes som kjørelys om dagen/når det er lyst."

NAF

Lenke til kommentar

Swe: Da snur vi på flisa og sier at det dreier seg om ei bygate opplyst av gatelys. Hvis vi skal leke vanskelig altså...

Dessuten kan jeg vurdere situasjonen som at jeg har godt nok lys der jeg kjører med park+grøftlys langs en opplyst vei i sentrum, men sidemannen kan mene noe helt annet. Politiet har gjerne en tredje mening, som lyder slik "du får itj kjør me sånne lys når det e kveillj..."

*Edit:

NAF har sin tolkning av loven... Jeg har min. Hvis det er ønskelig kan jeg gjerne lime inn lovene som er aktuelle, selv om jeg har gjort det i mange tråder allerede

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...