Gå til innhold

Nye rollerblades til turbruk?

Anbefalte innlegg

Har aldri før stått på rollerblades, men har utrolig lyst å lære meg.

Trenger da å vite hva jeg bør kjøpe. Er som sagt helt nybegynner, og vil nok for det meste bli brukt til turer når jeg får lært meg å stå.

Noen av disse som er grei for meg?

http://www.xxl.no/xxl_templates/Sok____129...ery=rollerblade

Fint om de kan brukes nå helt i starten, men samtidig benyttes når jeg begynner å få dette til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket bruksområde ser du for deg ?

Skal du skate vanlig uten triksing ? Bare speed? Eller vil du ha skates som du kan gjøre masse triks med?

Er vesentlige forskjeller der

Selv har jeg brukt Skates som ikke var egnet til så mye triksing, selv om det ble masse av det lell :p

Forskjell på hjulene er det også, hardhet osv

Begynner nesten å lure på om jeg skal skaffe meg et par til selv .

Ville anbefalt deg å begynne med denne Her

Ligner veldig på de jeg har, samme merke.

Endret av _Sha9ick_
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

(gjelder tur gåing, ikke trick)

Støtdemping i skøytene er meget viktig, for du merker alle ugjevnheter i asfalten. På dårlig/"rugglete" asfalt så kommer skyøtene med god demping godt med. Min erfaring er at dette følger prisen. Har hatt tre forskjellig par skøyter (inkl de jeg bruker nå), og jeg skal aldri ha "billige" (ca 1200kr) skøyter igjenn. Kjøpte disse (Crossfire 4 D inlineskøyter) til en venn av meg og han ble strålende fornøyd med dempingen, jeg har forrige "versjon" av Crossfire 4 D (en skøyte jeg er meget fornøyd med). Har man pengene så er det verdt å koste på seg ett skikkelig par hvis man skal gå mye rundt på asfalt/i veien. Det er mye dårlig asfalt rundt om.

Når man skal bremse så hjelper det å skyve høyrebeinet frem, jo lengre frem jo hardere bremser du. Men det sliter litt på legg musklene ;) Kan også hjelpe å dytte beinet litt ut til siden, alt etter smak og behag. Ett annet alternativ er å bøye knærne litt og legge så mye som mulig av kropstyngden over høyrebeinet og bremseklossen. Her må man bare øve litt og finne ut hva som passer best.

For å komme opp i fart så er det greit å holde rytmen og øke takta gjevnt. Kommer du ut av rytmen så mister du fort fart. Godt og jevnt underlag er mye enklere å få fart på, og er mye mye mer behaglig å gå på. På veldig dårlig underlag så klarer jeg knapt nok å skøyte, blir bare å stå og holde balansen til jeg kommer meg igjennom. Staver er også en grei måte å kommer opp i fart, men jeg syntes de mister effekten når du kommer opp i en viss fart, men de hjelper betraktlig i oppoverbakker.

Eneste jeg kan som kommer i nærheten av å kunne kalles ett tricks er å stå på kun fremhjulet på hver skøyte, og gå baklengs. Men dette klarer jeg ikke å foreklare her, er bedre å vise ;)

Ellers så hjelper det bare å gå på flatmark og prøve seg på bakker etter hvert som man føler seg tryggere, og større og lengre bakker etter hvert som man blir bedre på å kontrollere farten. Det hjelper også hvis man har godt på vanlige skøyter (på is).

Edit: Prøv å styr unna små pinner og stein så mye som mulig, hvis dette setter seg fast mellom hjulet og ramma så får du en "spennede" opplevelse, spesielt hvis det er bakerste hjul på høyre skøyte. Da setter hjulet seg helt eller delvis fast og det blir noe hærk å stoppe og holde balansen.

Endret av crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...