Gå til innhold

"Lydløs" laptop. Toshiba Tecra A8-T5600?

Anbefalte innlegg

#EDIT: Endret emnetittel ettersom jeg har fått en del tips og vurderer Toshiba Tecra A8.#

Har skrevet et innlegg likt dette før, men det er lenge siden. Det har sikkert forandret seg en del i dette markedet siden det. For etter at Telenor for en tid siden lovte og lovte bredbånd til mine foreldre, og så plutselig ombestemte seg når foreldrene mine bestilte, så ser det ut som NextGenTel faktisk har klart å holde det de lover (Bredbånd Langdistanse).

Maskinen skal hovedsaklig brukes til surfing og andre enkle oppgaver. Spill og redigering er ikke aktuelt, så det trengs ingen super-kraftig maskin. Den skal heller ikke drasses med rundt omkring, så at den er minst mulig er heller ikke så viktig.

Hovedkriteriene er:

*Så lydløs som mulig (det absolutt viktigste... PC' n skal nok stå i stua).

*God, skarp skjerm (15,4" er sikkert nok... 17" er ønskelig, men blir nok en del dyrere).

*Trådløst nettverk innebygget.

*Antallet dingser som skal kobles til er nok begrenset, men 4 USB pluss 1 firewire er ikke å forakte (firewire er ikke et absolutt krav). PCMCIA eller PC-Card er også greit å ha.

Maskinen bør kunne kjøpes i en vanlig butikk. Foreldrene mine liker best å handle over disk. Er litt skeptisk til Elkjøp, men er jeg med, så blir de vel ikke prakket på et monster til 15.000 fordi "det er det eneste som duger til surfing" :!: Men tips til vanlige butikker i Oslo eller Drammensområdet som selger modellen som anbefales tas mot med takk.

Har hørt mye godt om Asus mtp støynivå og byggekvalitet, men åpen for andre merker.

Pris? Tja... 5-8000 kroner. Vil vel si at 8000 egentlig er en absolutt maksgrense, med mindre man får noe MYE bedre ved å gå opp til 8500.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har skrevet et innlegg likt dette før, men det er lenge siden. Det har sikkert forandret seg en del i dette markedet siden det. For etter at Telenor for en tid siden lovte og lovte bredbånd til mine foreldre, og så plutselig ombestemte seg når foreldrene mine bestilte, så ser det ut som NextGenTel faktisk har klart å holde det de lover (Bredbånd Langdistanse).

Maskinen skal hovedsaklig brukes til surfing og andre enkle oppgaver. Spill og redigering er ikke aktuelt, så det trengs ingen super-kraftig maskin. Den skal heller ikke drasses med rundt omkring, så at den er minst mulig er heller ikke så viktig.

Hovedkriteriene er:

*Så lydløs som mulig (det absolutt viktigste... PC' n skal nok stå i stua).

*God, skarp skjerm (15,4" er sikkert nok... 17" er ønskelig, men blir nok en del dyrere).

*Trådløst nettverk innebygget.

*Antallet dingser som skal kobles til er nok begrenset, men 4 USB pluss 1 firewire er ikke å forakte (firewire er ikke et absolutt krav). PCMCIA eller PC-Card er også greit å ha.

Maskinen bør kunne kjøpes i en vanlig butikk. Foreldrene mine liker best å handle over disk. Er litt skeptisk til Elkjøp, men er jeg med, så blir de vel ikke prakket på et monster til 15.000 fordi "det er det eneste som duger til surfing"  :!: Men tips til vanlige butikker i Oslo eller Drammensområdet som selger modellen som anbefales tas mot med takk.

Har hørt mye godt om Asus mtp støynivå og byggekvalitet, men åpen for andre merker.

Pris? Tja... 5-8000 kroner. Vil vel si at 8000 egentlig er en absolutt maksgrense, med mindre man får noe MYE bedre ved å gå opp til 8500.

8272464[/snapback]

Hei,

Ta en titt på datakjeden. Der selger de mange forskjellige slags laptop'er. Blandt annet Asus, som du sier, er gode når det gjelder støy.

Datakjeden

Eller gå ned til butikken stasjonert i Oslo.

Lenke til kommentar

Hva med denne?

ASUS F5R 15.4" WXGA, ATI X1100, Cel M440, 1GB, 120GB, DVD±RW,WLAN,Vista

Ser jo ut til å ha gode spesifikasjoner innenfor budsjettet. Celeron er vel kjent for å være relativt lite varmeutviklende og vifta behøver vel ikke spinne opp så ofte?

Håper noen har synspunkter på denne, eller forslag til alternativer.

8272625[/snapback]

Tenk dere om nøye, UNDERSØK NØYE før dere handler data over nett.

Har kjøpt en Fujitsu Siemens Amilo xi1546, og klarer ikke særlig lenger viftestøyen. Har selvfølgelig tatt i bruk maskina med noen programvare, men helt ordinære saker som office-pakka og dreamwever, adobe photoshop. Har egentlig ikke brukt denne maskina noe særlig.

Har hatt maskina i 10 dager, og repr for netthandlen sier i dag at jeg IKKE kan benytte meg av angreretten fordi jeg har tatt maskina i bruk. Angrerettsloven gjelder ikke fordi maskina er TATT I BRUK.

Lurer på hvilke erfaringer har dere andre i så måte?

Lenke til kommentar
Tenk dere om nøye, UNDERSØK NØYE før dere handler data over nett.
Nå vil jeg helst ikke at du kaprer tråden min, men du har rett til å prøve en ting før du velger om du tar i bruk angreretten. Men mulig de kan kreve et gebyr for tilbakestilling av maskinen til fabrikkoppsett.

Skal uansett ikke kjøpe den over nett, som forklart i første post, så lurer på hvorfor du skriver denne advarselen i min tråd. Uansett lurer jeg fortsatt på om noen har noe on-topic å komme med. Off-topic vil slettes uten videre notis :)

Lenke til kommentar

Sjekk tilbudene fra Netshop. De holder på å rydde maskiner med XP Pro/Home ettersom Vista er i ferd med å ta over. Så sant du styrer unna kraftpluggene (som nok støyer en del mere) er det flere av disse maskinene som burde passe bra.

Netshop har kontor i Oslo og tilbyr sine kunder å hente varene der.

Clicky

Edit: Om stillegående maskin er det viktigste, ville jeg ha valgt en pc med Intel-prosessor.

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Skal ikke kuppr tråden din, beklager denne posten, men det er viktig at karen over virkelig forstår at nettbutikken han har handlet av i beste fall har dårlig opplærte arbeidere, i værste fall forsøker å svinde mannen. Du har 14 dagers full returrett fra du har mottatt maskinen, selv om du har tatt maskinen i bruk!

Lenke til kommentar
Edit: Om stillegående maskin er det viktigste, ville jeg ha valgt en pc med Intel-prosessor.

8273147[/snapback]

Derfor jeg ser på en med Intel Celeron. Vil du, ut fra spesifikasjonene på den jeg har linket til lenger oppe her, tro den er stillegående nok til stuebruk? (Tipper en av foreldrene mine vil se på tv/lese/whatever i rolige omgivelser mens den andre sitter ved datamaskinen).

Lenke til kommentar

dell er i praksis de mest stillegående maskinene utfra hva jeg vet, siden så å si alle kan viftestyres, de er også stillegående i utgangspunktet. Hadde det ikke vært for "god skjerm", så kunne jeg anbefalt hp nx7300. (har selv nx6310). Jeg vet ikke hvordan skjermen er på 7300, men på min er den ikke så altfor lyssterk. For meg fungerer den imidlertid helt fint.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=330108

meget bra design, kan gjøres helt støyfri, men krever at du installerer viftestyringsprogram, uten denne vil vifta irritere.

Lenke til kommentar

8273147[/snapback]

Derfor jeg ser på en med Intel Celeron. Vil du, ut fra spesifikasjonene på den jeg har linket til lenger oppe her, tro den er stillegående nok til stuebruk? (Tipper en av foreldrene mine vil se på tv/lese/whatever i rolige omgivelser mens den andre sitter ved datamaskinen).

8274642[/snapback]

Tror jeg heller ville ha vurdert denne. Den har kun et større minus - kun 512MB ram.

Du finner en test av maskinen her.

Lenke til kommentar
Tror jeg heller ville ha vurdert denne. Den har kun et større minus  - kun 512MB ram.

Du finner en test av maskinen her.

8275495[/snapback]

Ser forsåvidt interessant ut, men Asus'en har bedre spesifikasjoner på det som er viktig for de til samme pris. Mener også å ha hørt at Celeron genererer noe mindre varme, uten at jeg er sikker på det. Mulig denne har bedre grafikkadapter, men det har absolutt ingen betydning for dem. Da er det bedre med større harddisk og mer ram.

Noen med meninger om Celeron vs. Centrino når det gjelder støynivå?

Lenke til kommentar

Bare for å unngå en mulig misforståelse, vil jeg påpeke at det ikke finnes noe slikt som en centrino-prosessor. Centrino er en standard som har tre vilkår:

1) Pentium M eller bedre

2) Intel chipset

3) Intel WLAN

Om ovennevnte vilkår er oppfylt kan maskinen bære stemplet Centrino. Det vi i Core Duo og Core2Duo er begge Pentium M. De anses for å være kraftigere enn Celeron (jeg er dog ingen eskperrt på området). Den store forskjellen mellom Celeron og Pentiom M er etter mitt syn at Celeron ikke har speedstep-teknologi. Det vil si at Celeron kjører med samme klokkefrekvens enten den trenger det eller ikke og uavhengig om den bruker batteriet eller er plugget til veggen. Pentium M vil derimot klokke ned når det ikke er bruk for datakraft og dermed spare batteri og utvikle mindre varme.

Slik har i alle fall jeg forstått dette :)

Lenke til kommentar
Bare for å unngå en mulig misforståelse, vil jeg påpeke at det ikke finnes noe slikt som en centrino-prosessor. Centrino er en standard som har tre vilkår: (...)
I såfall er jo Toshibaen aktuell. Problemet er bare at de ikke fører akkurat den modellen på Datakjeden eller andre utsalgssteder (litt lite lyst til å handle på Netshop sin butikk i Oslo... hørt mye rart om de).

Men hva med denne som de har på Datakjeden?

Toshiba Tecra A8

Noen som vet om den er god på støynivå og ellers?

EDIT: Fant en test av modellen med T2400 hvor det sies at støy og varme aldri er et problem med maskinen. Hvordan er varmeutviklingen på denne i forhold til T5600?

Test på Notebookreview

Lenke til kommentar
Har du vurdert å sjekke Papyrus? De har utsalgssteder på to plasser i Oslo og har et større og ikke minst billgere utvalg enn Datakjeden.

8277503[/snapback]

Tusen takk for mye og god hjelp, jon_o :)

Papyrus hadde ingen aktuelle modeller inne. Den jeg linket til nå sist på Datakjeden er veldig aktuell, og betraktelig bedre på det mine foreldre vektlegger enn en maskin til tusenlappen mindre på Papyrus. Tror jeg skal få overtalt de til den ene tusenlappen.

Maskinen på Datakjeden er også på lager i skrivende stund. Noen som vil si noe om denne? (link i mitt forrige innlegg).

Lenke til kommentar

Toshiba Tecra A8

Kjenner ikke denne personlig, men i følge Notebook review synes den jo å være bra på dette:

Heat and Noise

Heat and noise were never a problem. The A8 stayed cool and quiet the whole time I had it. Occasionally I noticed the fan coming on, but it never seemed to run for very long. What was especially striking was that the entire bottom of the machine stayed cool. Other notebooks, I’ve noticed, often have a tendency to get warm in certain spots, on either the left or the right bottom, depending on the location of certain components. The palm rests can also be an area of concern. The A8, however, had no heat issues whatsoever.

Alt i alt synes jeg den så bra ut til det bruk som du har angitt. Sjekket litt rundt og du kan også få den med litt andre specs her.

Du kan også sjekke ut HP nx 7400. Denne maskinen er bygget for profosjonelle brukere og er solid bygget.

Nei, det er aldri lett å finne en som passer - det er så alt for mange å velge i :)

Edit: Legger inn en lenke til den siste maskinen clicky

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Takk takk... da har jeg litt å gå etter når kjøpet skal foretas :)

Men tar gjerne i mot flere forslag, og synspunkter på de allerede aktuelle maskiner.

Ser for øyeblikket på disse fire som aktuelle kandidater:

Toshiba Tecra A8-T5500

Toshiba Tecra A8-T5600

Toshiba Sat Pro A120

HP Compaq nx7400

Maksprisen er altså økt til 9000, men over det kommer nok ikke mine foreldre til å gå med på. Håper de godtar 9000 kroner.

Lenke til kommentar
Bare for å unngå en mulig misforståelse, vil jeg påpeke at det ikke finnes noe slikt som en centrino-prosessor. Centrino er en standard som har tre vilkår: (...)
I såfall er jo Toshibaen aktuell. Problemet er bare at de ikke fører akkurat den modellen på Datakjeden eller andre utsalgssteder (litt lite lyst til å handle på Netshop sin butikk i Oslo... hørt mye rart om de).

Toshiba Tecra A8

EDIT: Fant en test av modellen med T2400 hvor det sies at støy og varme aldri er et problem med maskinen. Hvordan er varmeutviklingen på denne i forhold til T5600?

Test på Notebookreview

8277343[/snapback]

For all del ikke kjøp Tecra A8, har denne selv og er en skikkelig bråkebøtte....vifta går konstant, i tillegg er det en elendig skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...