eXpoN Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Jeg skal dele nett med nabo trådløst. Naboen bor 30 meter unna, men må gjennom murvegger etc.. Har adsl2 fra ngt, med Thomsom SpeedTouch 5x6 modem/router. Jeg trenger dette: - Trådløs router(e) - (evnt. trådløst internt klientkort) - Kraftigere antenner Penger ingen hindring, så lenge vi får den optimale løsningen. Den nyeste og beste teknologien hadde nok vært best, men hva er den? (Routeren bør ha mulighet til å sette egne parametre for opp/ned lasting) Anbefalinger?? Hvordan setter jeg dette opp? Har søkt meg rundt på forumet, men har ikke funnet noen lignende problemer, mulig jeg er blind, men håper dere kan hjelpe! Har nå fått lånt en linksys router WRT54GL, og et klientkort fra linksys av samme type, og fikk 18% signal styrke hos naboen. Ikke nok til å koble seg på engang. Endret 1. april 2007 av eXpoN Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Ville vurdert en ekstern antenne her Gjorde dette med min nabo som bodde 100 meter unna. Kjørte 2 stk ASUS WL-500, disse kan antenne byttes ut på og de støtter bridge. I tillegg så kan du oppgradere software på dem og øke effekten. Jeg ville ikke gått for en ruter til klient løsning, men ruter til ruter. Fordelen med dette er da at din nabo fil få et nett som han selv kan skredder sy litt da, og også bruke kablet løsning inni huset sitt om ønskelig Lykke til Lenke til kommentar
Mr.Webb Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Det er etter min mening litt vanskelig å si noe spesifikt utstyr til deg, når jeg ikke vet hvordan plassen ser ut... Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med et lokalt IT-firma som kan komme hjem til deg. Da forklarer du problemet, og de finner en optimal løsning for deg Lykke til! Lenke til kommentar
Tdnoz Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Har ikke noen merker og slikt å ambefale men kjøp ekstærne retnings anntenner, når du får dem stilt inn blir det meget bra Lenke til kommentar
eXpoN Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 For å spare litt penger så ville nok løsningen blitt router til klientkort direkte, da han bare har èn pc i huset:) Tenkte å sette en god ekstern antenne fra klientkortet.. Skulle ikke det gå bra? Eller mener du at det er bedre signalstyrke å hente ved å sette to routere i bridge modus? Sikten er fri, 30 meter mellom husene, naboens hus har murvegger. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg kjøpte en antenne på 14dpi (cnet sin til rundt 700kr) Den nådde ikke fram til huset som var 250m unna og åpen sikt, ble skuffa. Selv om jeg brukte en stor antenne i andre sia også Cnet reklamerte med 1,4 km også er det bilde av antenne til bærbar. Jeg prøvde ruter til AP og fikk 4 av 100 i signal... woho .... Ga opp og legger fiber istede :/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Det optimale, ytelsemessig ville vært kabel.. Men jeg regner med det er noe som hindrer det. F.eks en vei i mellom eller andre ting. I så fall ville jeg satt opp nettverket med retningsstyrte antenner i minst en av endene. Antennene på begge sider bør ha så fri sikt som mulig mellom seg så det vil lønne seg å legge kabler ut til utsiden murveggene og sette antennene der. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 2 stk wrt54gl (obs må være gl) legg inn ddwrt firmware, i wds-mode + ap. boost opp Mw til ca 80 overklokk de ett skritt, sett under administrasjon (husker ikke meny der inne, men for p2p) sett 4096 og 300 i timeout på de neste rutene. Får du så litt lite signal, så evt spe på med en rundstråle antenne på "base" og evt en rettningsbestemt på "client" http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307815 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304365 mvh kenbjork Lenke til kommentar
eXpoN Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Det er en vei mellom oss ja, det stemmer.. Tenkte litt på en router fra D-link, https://prisguiden.no/product.php?product_id=66535 Eller en fra Linksys, noen anbefalinger her? Tenkte å sette opp to kraftige antenner i hver ende.. Men har ikke snøring på hva slags antenner som eventuelt er bra, i første omgang innendørs antenner. Endret 30. mars 2007 av eXpoN Lenke til kommentar
eXpoN Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 2 stk wrt54gl (obs må være gl) legg inn ddwrt firmware, i wds-mode + ap. boost opp Mw til ca 80 overklokk de ett skritt, sett under administrasjon (husker ikke meny der inne, men for p2p) sett 4096 og 300 i timeout på de neste rutene. Får du så litt lite signal, så evt spe på med en rundstråle antenne på "base" og evt en rettningsbestemt på "client" http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307815 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304365 mvh kenbjork 8272413[/snapback] Hvorfor akkurat gl? Hørt den har fått mye kritikk her på forumet, men det kan jo være tilfeldig. Følger det med ledninger til de antennene? Eller må jeg kjøpe dette også ved siden av? Takk for svar! Lenke til kommentar
Mr.Webb Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg ser problemet, men jeg vil komme med en annen og bedre løsning. Et trådløst nettverk har sine svakheter; det kan bli forstyrrelser, nettet går tregt iforhold til trådnettverk. Jeg anbefaler at du legger en kabel bort til naboen din. En TP kablen bør ikke strekkes lengre enn 100m, så i dette tilfellet skulle ikke det være noe problem. Du bør da strekke en Kategori 6 kabel (cat 6) - den er bedre isolert enn en vanlig cat 5. Men igjen - ta kontakt med en lokal IT-forretning, da vil gi deg de beste svarene... tror jeg. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Du må ha overgang fra n-jack på antenneledningen til rp-tnc på routern, mulig det følger med antennene. Har selv 3 slike routere i mitt hjemme nettverk, 2 i mitt hus og 1 til nabo. Har også satt opp 4 andre slike nettverk med disse routerne og dette er fjellstabilt! Disse nettverkene jeg har satt opp variere fra 15 til ca 140meter på orginale antenner. Ping mellom routerne på disse 4 nettverkene ligger på <=1ms til meg stablit og det på lengste avstand >1-4ms. Men prøv uten tillleggs antenner først! Endret 30. mars 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
Tdnoz Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Du kan jo forsterke signalet vist du bruker noe parabol lignene og fester til anntenna:P vist den ikke allerede har det Lenke til kommentar
eXpoN Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg ser problemet, men jeg vil komme med en annen og bedre løsning. Et trådløst nettverk har sine svakheter; det kan bli forstyrrelser, nettet går tregt iforhold til trådnettverk. Jeg anbefaler at du legger en kabel bort til naboen din. En TP kablen bør ikke strekkes lengre enn 100m, så i dette tilfellet skulle ikke det være noe problem. Du bør da strekke en Kategori 6 kabel (cat 6) - den er bedre isolert enn en vanlig cat 5. Men igjen - ta kontakt med en lokal IT-forretning, da vil gi deg de beste svarene... tror jeg. 8272459[/snapback] Hehe, jo takk for svar... Men trådløst blir eneste alternativ, skal jeg grave under den asfalterte veien da? Over veien funker ikke.. Tipper dere her på forumet kan jevnt over like mye som en profesjonell IT fyr Verdt et forsøk Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Hvorfor akkurat gl? Hørt den har fått mye kritikk her på forumet, men det kan jo være tilfeldig. 8272448[/snapback] Jeg tror du blander noe her. WRT54GL er utrolig fleksibel og tåler en god del belastning. Hvis avstanden er under 100M og helt fri sikt vil du trolig få forbindelse uten ekstra antenner. Du kan skru opp effekten til f.eks 80mw for å få bedre signal. Endret 30. mars 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
eXpoN Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Så den beste løsninga blir da å sette opp 2 stk. Linksys routere av typen WRT54GL? Så det er bedre å satse på "G" istedenfor den nye "N" standarden? Lenke til kommentar
eXpoN Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Er det kun "gl" typen av Linksys routeren som kan "modifiseres" på den måten som er beskrevet? Hva med D-link routerne? Lenke til kommentar
pappnese Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Mulig jeg kommer litt sent inn i diskusjonen her, men jeg har følgende forslag som er en billig og effektiv greie. Til den PCn som er lengst unna det trådløse nettverkspunktet : Kjøp en 5 meter USB kabel (koster minimalt på Biltema) Kjøp et USB trådløst nettverkskort, knapt større enn en minnepenn og koster et par tre hundre lapper. Husk at med de mikroskopiske effektene som benyttes på WLAN så må du få effekten ut i antennen og ikke bruke koaksialkabel der tapet er stort. Med denne løsningen kan du putte både sender og mottaker opp på feks taket av huset ditt noe som kanskje gir deg den dekningen som trengs. USB kortet kan du putte inn i en matboks av plast så er den sikret en tørr tilværelse. Jeg har et slikt kit med meg når jeg er ute og reiser og er nesten alltid sikret god wlan dekning. Lykke til Lenke til kommentar
eXpoN Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Mulig jeg kommer litt sent inn i diskusjonen her, men jeg har følgende forslag som er en billig og effektiv greie. Til den PCn som er lengst unna det trådløse nettverkspunktet : Kjøp en 5 meter USB kabel (koster minimalt på Biltema) Kjøp et USB trådløst nettverkskort, knapt større enn en minnepenn og koster et par tre hundre lapper. Husk at med de mikroskopiske effektene som benyttes på WLAN så må du få effekten ut i antennen og ikke bruke koaksialkabel der tapet er stort. Med denne løsningen kan du putte både sender og mottaker opp på feks taket av huset ditt noe som kanskje gir deg den dekningen som trengs. USB kortet kan du putte inn i en matboks av plast så er den sikret en tørr tilværelse. Jeg har et slikt kit med meg når jeg er ute og reiser og er nesten alltid sikret god wlan dekning. Lykke til 8277682[/snapback] Takk for svar! Så du mener jeg bør kjøpe et USB trådløst nettverkskort og bruke det som en eventuelt ekstern antenne? Er det ikke bedre å kjøpe antenne som gir høyere sendestyrke? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Kan du få antenner på utsiden av begge hus så spiller det liten rolle hvilket utstyr/merke du bruker egentlig siden det bare er 30m. Men anbefaler 2 stk wrt54gl med ekstern antenne. 2 stk av disse. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304363...BE-D2583A1CB52E ( https://prisguiden.no/product.php?product_id=24283 ) Kabel finner du under. CNet Antenna Cable 3m N-han til RP-TNC-hun Endret 31. mars 2007 av taz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå