Gå til innhold

formatere en hd med 2 partijoneringer

Anbefalte innlegg

hei har en hd på 8Gb den er delt i 2 partisjoneringer, når jeg skal starte pc en sp er den rar, hvis jeg setter inn en annen hd så funker ikke pc en

det jeg lurer på er, hpordan formatere hele hd en?

vet at det går an og gjøre det i windows men det går ike siden windowsen liger på den disken

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei har en hd på 8Gb den er delt i 2 partisjoneringer, når jeg skal starte pc en sp er den rar, hvis jeg setter inn en annen hd så funker  ikke pc en

det jeg lurer på er, hpordan formatere hele hd en?

vet at det går an og gjøre det i windows men det går ike siden windowsen liger på den disken

8271582[/snapback]

Bruk windows-cd'en du har liggende.

Sett i den, start opp fra/med den, og formater der.. Bare slett og opprett nye/ny partisjon(er)

Lenke til kommentar

Med windows-CDen kan du slette partisjoner eller formatere partisjoner. Regner med de to partisjonene du har er kalt C: og D:.

Hvis du sletter begge partisjonene (alt innholdet forsvinner) så kan du opprette f.eks en ny partisjon. Hvis du f.eks har en partisjon på 5GB og en på 3GB så kan du fjerne begge og lage en ny partisjon på 8GB. Når disken er partisjonert vil Windows-CDen spørre om du vil formatere (klargjøre) partisjonen.

Når partisjonen er formatert kan du legge inn Windows igjen.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha Windows 2000, 2003, XP eller Vista på den så er NTFS det beste valget etter min mening. Er det Windows Me eller 98 så må du velge FAT32. Skal du ha inn Linux så formaterer det riktig format selv. F.eks til ext3-formatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...