mrkorsnes Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Dette er en merkelig historie om en håndverker som ikke ikke vil sende regning til oppdragsgiver på tross av at han (oppdragsgiveren) har spurt om dem flere ganger for å bli ferdig med saken. Det er snart gått 3 år. En lurer på om dette har noe med skatte-planlegging å gjøre. Regningen har en noe usikker størrelse - så håndverkeren holder et pengekrav nermest tett til sitt bryst. Går dette nermest "hemmelige" pengekravet ut på dato etter 3 år (i henhold til foreldelsesloven) ? Dvs sender han regning etter f.eks. 4 år - så kan en bare ignorere dette pengekravet ? Håndverkeren nermest ber jo om trøbbel.... Endret 30. mars 2007 av rkorsnes Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Salgsdokumentasjon skal utstedes snarest mulig og senest en måned etter levering, med mindre annet er bestemt i denne forskrift. Bokføringspliktige som leverer årsoppgave eller årsterminoppgave etter merverdiavgiftsloven § 31 eller § 31a, kan likevel ikke utstede salgsdokumentasjon senere enn det kalenderår levering finner sted. "Salgsdokument" er det samme som faktura. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Går dette nermest "hemmelige" pengekravet ut på datoetter 3 år (i henhold til foreldelsesloven) ? Dvs sender han regning etter f.eks. 4 år - så kan en bare ignorere dette pengekravet ? Håndverkeren nermest ber jo om trøbbel.... 8271565[/snapback] Du har sikkert kikket på foreldesesloven: "§ 2. (Fristens lengde.) Den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år. § 3. (Fristens utgangspunkt.) 1. Foreldelsesfristen regnes fra den dag da fordringshaveren tidligst har rett til å kreve å få oppfyllelse. .... Foreldelsens virkninger. § 24. (Tap av rett til oppfyllelse, rente m.m.) 1. Ved foreldelse taper fordringshaveren sin rett til oppfyllelse." Så det kan se slik ut. 3 år fra da arbeidet var ferdig, vil jeg tro. Å ignorere kravet dersom det kommer "for sent" ville jeg ikke gjort, da kan passivitetshensyn komme inn. Det er bedre å gi beskjed om at kravet er foreldet. Hvis oppdragsgiver føler seg snill kan han jo gi beskjed om at hvis faktura ikke er mottatt innen xx.xx.2007 så vil kravet være foreldet, og ikke betales. obs: er fortsatt ikke jurist. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Snodig historie! Hvorfor vil ikke håndverkeren ha pengene snarest? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 I fall det blir uenigheter rundt hva som evt. skal betales, kan bl.a. §32 i hvtjl. bli relevant. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 Snodig historie!Hvorfor vil ikke håndverkeren ha pengene snarest? 8281403[/snapback] Aner egentlig ikke. En kan jo spekulere på om det har noe med skatte-planlegging å gjøre. Han kan jo også være litt juridisk villfaren og tro at han kan oppnå enkelte fordeler ved å komme sent med regningene. Og antar man at han missforstår lovverket, så er det jo mange mulige forklaringer. En annen mulighet er at han tror oppdragsgiver er litt senil og kan spille på glemsomhet når det har gått litt tid :-) Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Hadde du visst hvor mye det var og var enig i summen kunne du sett på det som et gratis lån. Du skulle nok imidlertid krevd å få et anslag over totalsummen før han begynte, og evt. tillegg som kom mens han holdt på. Etter så lang tid kan det nok lettere oppstå uenighet om hva som ble gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå