trygveaa Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Se på vedlagt bilde for oversikt over partisjoner. Jeg skal slette H og I og lage en ny partisjon i stedenfor. H er merket som aktiv. Hva betyr det? Gjør det noe hvis jeg sletter den siden den er aktiv? Bør jeg sette en annen partisjon som aktiv istedenfor? Det går ikke ann å sette hverken D eller de logiske partisjonene som aktiv. Det er også en annen rar ting med H. Jeg har flyttet nesten alle filene fra den til J. Det er bare noen systemfiler igjen, som jeg tror er fra da jeg hadde den i den gamle PCen. Hvis jeg merker alle filene i partisjonen og trykker egenskaper står det at det er 1,72 GB (mesteparten av det er fra en mappe som heter RECYCLER, selv om det ikke er noe i den som tar noe særlig plass), men som dere ser står det at det er 137,1 GB av 155,21 GB ledig. Altså at det er brukt 18,11 GB, men det er det jo ikke. Går det ann å konvertere de logiske partisjonene til primærpartisjoner? Jeg ville ha Vista først på disken, altså på D, når jeg installerer det. Jeg klarte å få til det med XP installasjonen, men da ble C en logisk partisjon. Det visste jeg ikke før jeg hadde installert ferdig XP. Jeg kan ikke risikere å miste noen filer, eller å måtte reinstallere XP. Er det mulig da? Jeg kan flytte filene som ligger på G, og slette den partisjonen men siden C er XP partisjonen kan jeg ikke flytte de filene. Jeg skulle gjerne gjort C 10 GB større også. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Disk 1 trenger ingen aktiv partisjon. Aktiv betyr at partisjonen skal kunne boote, og det er bare Disk 0 som trenger det. Det med brukt plass på H er ikke så mye å bekymer seg over. Tror det kommer av reservert plass i MFT. Windows vil selv bestemme litt over hvordan NTFS bruker plassen, og det kan av og til se litt rart ut. Vet ikke om det er mulig å konvertere logiske, det må i såfall være med Partition Magic eller slike program. Windows selv kan ikke gjøre det. Grunn til at du har fått separate System (D:) og Boot (C:) partisjoner kan være at du strøk ut den opprinnelige partisjonen ved reinstallering. XP sitt installasjonsprogram vil bare opprette logiske partisjoner når den ser at det allerede finnes primærpartisjoner. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Da går det vel greit å slette H. Plassen som er brukt blir vel også borte da. Er systempartisjonen (D) aktiv? Husker ikke helt hva jeg gjorde da jeg installerte XP, men jeg tror at grunnen til at C er logisk partisjon er at jeg ville ha vista (når jeg installerer det) først på disken. Derfor lagde jeg først en 40 GB partisjon og så en 30 GB partisjon, og installerte XP på 30 GB partisjonen. Hvis det ikke går ann å konvertere logiske partisjoner til primærpartisjoner, kan jeg da slette G og krympe den utvidede partisjonen så det bare er C som er i den? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Det er System som er aktiv, ja. Regner med at du kan krympe den utvidete med PM eller tilsvarende. Men selv bruker jeg aldri slike program, det er enklere å kopiere ting over til en annen disk. Man kan bruke Ghost eller lignende for å kopiere C: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå