tness Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Var ute og tok noen bilder i ettermiddag. Overskyet, og lyset var nok ikke det beste. Her er resultatene Bilde 1 1/640, F/5.6 iso 400, brennvidde:300 Bilde 2. 1/320, F/5.6 iso 400, brennvidde:300 For høy ISO og for kort lukkerhastighet som gjør bildene uskarpe? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Det blei kanskje litt uklart og kornete? Likte godt helheten i bildet! Lenke til kommentar
melwasul Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Trodde at det var sol over hele Norge siden det var sol her i Bergen over en uke Men bildet til venstre så bra ut, men bildet er kanskje forminsket litt for mye? Hvilket objektiv brukte du? Jeg syntes at det andre bildet var bedre, men bare dumt at ørnen strakk ene "vingen" for langt nede, mens den vingen stakk kort oppe. Så ut som den har asymmentriske vinger, hehe. Men du forsøkte ialflall ganske godt! Lenke til kommentar
zorry Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Hvilket kamera og objektiv har du brukt? Lenke til kommentar
tness Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Hadde det vært en ørn jeg fikk så bra bilder av, så hadde jeg vært veldig fornøyd. Dette er måker eller Måsen som vi sier her i Nord. Tok bildet ganske sent på ettermiddagen, derfor de dårlige lysforhold Objektivet er et Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro. Har lest litt om sweetspot, og har funnet ut at dette objektivet egner seg best på maks 200 i brennvidde, og en blender mellom 8-5.6. Vet ikke om dette stemmer. Endret 30. mars 2007 av tness Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Uklart og kornete, noe fulgebilder IKKE skal være. Det ble ikke full pott på disse bildene, men du har truffet bra med positur, bare dte tekniske som var Lenke til kommentar
parleur Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Uklart og kornete, noe fulgebilder IKKE skal være.Det ble ikke full pott på disse bildene, men du har truffet bra med positur, bare dte tekniske som var 8274195[/snapback] Du Marius har Tamron sin 70-300mm og fugle-bildene der virker litt skarpere kansje? Var litt støy, skulle ikke være så mye på iso 400. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Kopierte det siste bildet inn i PS, lyste opp med Curves og økte fargemetningen en del, og det ble bedre med en gang. Det jeg sier er at det nok blir for mørkt, flatt og fargeløst for meg. Og uklart, dessverre. Lenke til kommentar
tness Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Kopierte det siste bildet inn i PS, lyste opp med Curves og økte fargemetningen en del, og det ble bedre med en gang. Det jeg sier er at det nok blir for mørkt, flatt og fargeløst for meg. Og uklart, dessverre. 8274297[/snapback] Begynner å lure på om det er linsen som er litt off focus. Mr.Berg kan du legge ut eller maile meg det bildet du fixa litt på [email protected] Nytt forsøk i dag. Enda litt kornete. 1/1600Sec F6,3 ISO:400 FocalLength : 300,00(mm) Tok et test bilde 1/2500Sec F6,3 ISO:400 FocalLength : 70,00(mm) Dette bildet virker da skarpt og fint? Muligens linsa som ikke liker seg på maks brennvidde Endret 30. mars 2007 av tness Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Tpset mitt til dere som er misfornøyd med Sigma, Canon og andre 70-300mm, bytt til Tamron. Jeg liker den veldig godt! Lenke til kommentar
tness Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Vises de oppdaterte bildene? Tamron linsa var jo ekstremt billig. Men neste linsa blir en Sigma 10-20mm Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Var ute og tok noen bilder i ettermiddag. Overskyet, og lyset var nok ikke det beste.Her er resultatene Bilde 1 1/640, F/5.6 iso 400, brennvidde:300 Bilde 2. 1/320, F/5.6 iso 400, brennvidde:300 For høy ISO og for kort lukkerhastighet som gjør bildene uskarpe? 8271158[/snapback] For meg ser det ut som alle tre fuglebildene i denne tråden i utgangspunktet er undereksponert. Dette gir en del støy, liten dynamikk, blasse farger og utvaskete detaljer. Uten at fuglen fyller nesten hele billedflata vil lysmåleren ofte bli lurt under slike forhold. Hvordan måler du lyset? Fotr å unngå undereksponering og samtidig slippe bevegelsesuskarphet, bør nok ISO økes. Å blende opp er nok ikke løsningen, da vil objektivets svakheter bli tydeligere, og da har du bare fått et nytt problem. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
fototim Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 For meg ser det ut som alle tre fuglebildene i denne tråden i utgangspunktet er undereksponert. Dette gir en del støy, liten dynamikk, blasse farger og utvaskete detaljer. Uten at fuglen fyller nesten hele billedflata vil lysmåleren ofte bli lurt under slike forhold. Hvordan måler du lyset? Fotr å unngå undereksponering og samtidig slippe bevegelsesuskarphet, bør nok ISO økes. Å blende opp er nok ikke løsningen, da vil objektivets svakheter bli tydeligere, og da har du bare fått et nytt problem. Mvh Tim Typo 8278210[/snapback] For ordens skyld: Det jeg skrev kunne kanskje leses som om jeg slakta bildene. Det var ikke meningen min. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 For å ta bilder med objektiv har jeg en regel, Uansett viss det er snakk om lange brennvidder: Billige objektv: Alltid over 7.1 blender, mens har du dyr/bra optikk alltid over 5.6. Omtrent alle objektiver er bedre blendet ned Lenke til kommentar
tness Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Tok ikke din komentar som slakt Tim Typo, jeg slakta vel bildene mine selv allerede i åpningsinnlegget:) Lysmåling, driver og leser om det nå, må bli flinkere å eksponere bildene mine korrekt. målemetode, hvordan burde jeg stille inn den? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Lysmåling, driver og leser om det nå, må bli flinkere å eksponere bildene mine korrekt. målemetode, hvordan burde jeg stille inn den? 8280137[/snapback] Jeg annbefaler å bruke manuelle innstillinger. Da lærer du mer av hva som må gjøres for å oppnå noe, og du kan eskperimentere med lange lukkertider ved vann for å få slørete effekt. Autoinntillinger vil ikke gi slørete effekt. For fuglebilder må man helst opp i 1/320, helst høyere om aktiviteten er stor. Jeg skal legge ut noen bilder jeg har tatt i dag som jeg er fornøyd med så kan dere få kommentere de Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå