Gå til innhold

PS3 brenner plasmaen min

Anbefalte innlegg

Det er dessverre dårlig med garanti på plasma når det gjelder innbrenning :(

8271175[/snapback]

Jasså? Fått det fra?

8271183[/snapback]

Her er hvertfall et lite utdrag fra en bruksannvisning til en Samsung plasma tv:

"Garanti

- Garantien omfatter ikke skader som skyldes etterbilde.

- “Burn-in” dekkes ikke av garantien."

8271368[/snapback]

Vel, hva om bildet brenner seg fast etter 15 minutter?

Eller om bildet brenner seg fast etter 15 minutter etter at du har kjøpt TV'en?

Etter hva jeg kan skjønne har du fortsatt reklamasjonsrett, eventuelt kan du reklamere/ kreve penger fra spillutvikleren eller Sony.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmpf, nå tørr jeg ikke spille X360 på min nye 32" HDTV :p

Men det er vel ikke plasma, så det går vel greit.

Har jo ikke akkurat tenkt til å la den stå på et bilde så lenge heller.

8272161[/snapback]

Problemet er en ikke trenger å ha "det samme bildet" stående lenge. Akkurat som trådstareren skriver så har ikke bildet stått stille (ikke noe han kan gjøre noe med i alle fall). Det kan bli trøbbel når du f.eks har ett speedometer, hud, minimap eller lignene som konstant står på samme sted. Resten av bildet kan røre seg så mye det vil så lenge en del står stille

Lenke til kommentar
Hjelper ikke at det som regel går bra med nye plasma TV'er når trådstarter sier at han har et problem. Etter som han sier så har det gått greit med tidligere spill. Jeg mistenker, som han selv, at det er noe med formula 1 som gjør det. Ekstreme kontraster/farger i kombinasjon med veldig stillestående elementer. Dessverre er det jo da lite å gjøre med.

Det går jo eventuelt an å teste HDMI vs. komponent da. Koble opp PS3 med komponent og spille formula 1 for å se om det skjer da. I og med at innbrenninga gikk vekk etter en stund så tåler det vel en slik test.

8271772[/snapback]

Det hjelper ikke så mye for trådstarter nei, men det er heller ikke så veldig produktivt å avise plasma for konsollbruk.

Edit: Xbox360 og PS3 har fra det jeg har hørt ganskje forskjellig output, jeg vet ikke hva TV'en har blitt stillt etter? Redusering av lystyrke/kontrast er en kjent skjermsparer.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Sett på en film med mye bevegelser å la den gå i 24timer så løser det problemet for dem fleste. Det er ivertfall det jeg leste etter å ha Googlet litt om dette....

Står også at di fleste plasma skjermer har kontrast osv stilt alt for høyt opp og at en burde kjøpe en kalibrerings dvd for å justere det "korrekt"....ikke vet jeg...

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Takker folkens.

Bare noen oppklaringer som dere finner i tråden, men som noen ikke har sett.

1. "Innbrenningen" min er nå helt borte, men det tok tid.

2. Jeg har kalibrert med DVE via PS3 sin Dvd-spiller.

3. Jeg har ingen ting imot plasma og gaming. Og som sagt, jeg har gamet i et år på min plasma med 360 uten å noen gang ha fått dette.

Så til dere med nye tv-er. Kjør på, og la ikke mitt tilfelle skremme dere.

4. Det er KUN med Formula 1 jeg har fått dette problemet.

Motorstorm og Resistance Fall of Man gir meg ikke noe tilsvarende.

Endret av trykkertor
Lenke til kommentar
Har hatt noe av det samme problemet med min Panasonic PV500. Spesielt hvis jeg lar den stå i XMB en stund uten å gjøre noe. Da henger alle ikoner igjen en stund, men innbrenningen forsvinner heldigvis raskt, og er ihvertfall alltid borte neste dag... Synes det er litt merkelig. Har aldri hatt noen problemer med innbrenning tidligere. Kan det være et HDMI - problem? Har nesten aldri brukt HDMI før jeg fikk PS3...

8271818[/snapback]

Det var akkurat denne problemstillingen jeg synes er litt interresant.

Jeg har selv heller ikke hatt noen problemer tidligere, og PS3 er det eneste som går til min tv via HDMI.

Lenke til kommentar

Nå har jeg forsket litt.

Kalibrerte Kontrast, lysstyrke og farge via DVE på både PS3 og Xbox 360.

Bildene framstår som helt like.

Xbox360 kjører via komponent i 720p

PS3 kjører via HDMI i 1080i.

Begge kjørte en Dvd-snutt i 576p. En snutt med oversaturerte farger og høy on/off-faktor i kontrast og lysstyrke.

Og jupp!!

PS3 med HDMI-kabelen hadde merkbart mere midlertidig innbrenning.

Xbox360 med komponent lot mye mindre av bildet henge igjen.

Det tok mye kortere tid å vaske bort bildet fra 360 enn PS3.

Så for mitt vedkommende på min Panasonic PV60 ser det ut til at PS3 legger igjen en sterkere midlertidig innbrenning. Dette relaterer jeg til at HDMI-porten sannsynligvis leverer et sylskarpt bilde så konturene blir dønn på pixlene.

(Men for all del, jeg opplever HD-Dvdfilmer på 360 som sylskarpe de og)

Kartet og symbolene jeg strever med i Formula 1 er kritthvite som bidrar til økt on/off-kontrast i området.

Men det lar seg vaske bort over tid. (Men det tar noen ganger litt mye tid.)

Endret av trykkertor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...