Gå til innhold

Delt eierskap, husleie osv..

Billy Bob

Anbefalte innlegg

Problemstilling:

Par A og par B kjøper et hus sammen. Dette huset har også en stor tomt. De bestemmer seg for å skille ut den store tomten for å bygge en tomannsbolig.

Par A har hus fra før, par B leier.

Par A må selge det gamle huset, og begge parene har blitt enige om at det er mest praktisk om par A flytter inn i huset mens papirer og søknader om den nye tomannsboligen behandles.

Så: Hva er mest rettferdig for parene i forhold til betaling? Par A får jo bo i huset som begge har en like stor andel i. Det er ikke plass til begge parene, ettersom par A har en unge og en ny på vei.

I tillegg er det jo skattelette og andre ting en må tenke på.

Noen som har et forslag på hvordan parene kan fordele utgifter og inntekter slik at når de har fått solgt huset, og begynner å bygge, sitter igjen med det de begge synes er mest rettferdig?

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde verden og livet vært som i en Rema 1000-reklame, kunne vi gjort det slik, ja.

Da Par A bor i huset, mister par B muligheten til å bo der. Det vil si at par B må bo et annet sted, som koster penger. Med andre ord, bor jo par A i et hus som bare er halvveis deres.

Så, et forslag er at par A betaler husleie til par B. Godt forslag det, men hvor stort skal den være på?

Et annet forslag var at par A skulle betale rentene på hele lånet, slik at par B ikke hadde noen utgifter i perioden fram til det nye huset ble oppreist.

Noen ideer?

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at både A sine utgifter for huset begge eier, og B sine utgifter blir delt. Slik at A betaler halve sin, og halve B sin, og at B betaler halve sin (altså 1-A's del) og halve A sin del (altså 1-B's del)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
litt øl inni bilde her nå, så går ikke god for logikken ;)
Lenke til kommentar

Bare at jeg har drukket noen øl, og ikke vil forfekte mitt utsagn som den absolutte sannheten!

Rett og slett at jeg holder åpent for at jeg kan ha tatt feil, som ikke skyldes min dumskap, men min svekkete evne pga alkohl! :)

Dumskaps-utsagn kan heller komme en annendag!

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Boutgiften de har er tydeligvis B's leie. Hva med å dele den likt?

Eller sagt på en annen måte, A betaler i husleie til B like mye som halvparten av B's husleie. :)

Andre utgifter, kommunale avgifter, etc, på huset bør deles 50/50 som er vanlig i et 50/50 sameie.

Lenke til kommentar
"A betaler i husleie til B like mye som halvparten av B's husleie"

Hvor mye? Hvis husleien for et hus er 8000,-, vil det si at du mener at A bør betale 2000,- til B?

8289748[/snapback]

Nei, 4000,-.

Eksempel:

B betaler 8000,- i husleie for sin bolig.

A dekker halvparten av dette, 4000,-, mot å få bo i det felles huset.

Da betaler A og B like mye hver i boutgifter. Eller egentlig halverer begge par sine leieutgifter i forhold til markedsleie, fordi de eier halvparten hver av eget hus.

En annen måte å se det på:

A leier B's halvpart av det felles huset. Leiekostnad settes til halvparten av samme sum som B betaler i sin husleie (8000,- / 2 = 4000,-).

Dette forutsetter at boligen B leier og den A+B eier er noenlunde sammenliknbare. Men, det spørs også om det har noen hensikt å ta veldig hensyn til det, siden det bare er for en kortere periode.

Lenke til kommentar

Siste oppdatering blir slik:

Huset som par A og B eier, gir et lån på ca 9000,-. Par B har en husleie på 5000,-. Tilsammen blir altså samlede utgifter 14000,-. Forslaget er at Par A betaler 7000,- inn til lånet, mens par B betaler 5000,- i husleie og 2000,- til lånet.

Hva syns dere om det folkens?

Lenke til kommentar

Huset som par A og B eier, gir et lån på ca 9000,-. Par B har en husleie på 5000,-. Tilsammen blir altså samlede utgifter 14000,-. Forslaget er at Par A betaler 7000,- inn til lånet, mens par B betaler 5000,- i husleie og 2000,- til lånet.

8337730[/snapback]

Jeg synes det er bedre at Par A og Par B betaler 4500,- hver på lånet, og at par A betaler 2500 til par B i husleie. Tilsammen blir det uansett 7000,- på hver, så det har vel egentlig ikke noe å si. :)

Lenke til kommentar

8337730[/snapback]

Jeg synes det er bedre at Par A og Par B betaler 4500,- hver på lånet, og at par A betaler 2500 til par B i husleie. Tilsammen blir det uansett 7000,- på hver, så det har vel egentlig ikke noe å si. :)

8338726[/snapback]

Dette blir vel akkurat det samme, bare at en må flytte penger en ekstra gang.

Tilsammen blir det uansett 7000,- på hver, så det har vel egentlig ikke noe å si.  :)

8338726[/snapback]

Delingsbrøken på eierforholdet vil vel endre seg da?

8339674[/snapback]

Nei. I teorien skal begge parene ha lik del i det opprinnelige huset, men siden par A har fordelen av å bo der, betaler de mer enn par B.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...