Gå til innhold

Syns du bildet «Future Oslo» er rasistisk?

Anbefalte innlegg

Mener at Oslo S-kunstverk er rasistisk!!

post-98203-1175232343_thumb.jpg

post-98203-1175232884_thumb.jpg

post-98203-1175233052_thumb.jpg

Antirasistisk Senter mener dette bildet, som ble hengt opp foran Oslo S torsdag, er rasistisk.

På bildet er det åtte mennesker som ikke er hvite, og hele fem av dem er afrikanske prostituerte.

Det 20 ganger 6 meter store bildet med tittelen «Future Oslo» som er laget av den tyske kunstnergruppen eBoy, presenterer en fremtidsvisjon av Oslo om ti år. Ser man godt etter, kan man finne åtte mennesker som ikke er hvite: en jente i skoleuniform, en syklist, en imam og fem afrikanske prostituerte.

- Det er et fordomsfullt bilde som gir et fortegnet bilde av Oslos store minoritetsbefolkning. De blir ikke fremstilt som en naturlig del av bylivet, og fremstillingen av svarte kvinner bare som prostituerte er med på å øke fordommer, sier informasjonsleder i Antirasistisk Senter Henrik Lunde.

Torsdag ettermiddag fikk han flere telefoner fra folk som reagerte negativt på kunstverket.

Det er Kulturbyrået Mesen som har fått i oppdrag av NSB å smykke fasaden til Oslo S. Mesen sendte flere hundre bilder til kunstnerne i eBoy, som lagde kunstverket uten selv å reise til Oslo. Mesens prosjektleder Geir Arne Brevik er lei seg for de negative reaksjonene.

- Vi beklager at kunstverket provoserer på en måte som ikke var vår hensikt. Jeg skulle ønske at balansen i kunstverket var annerledes. Jeg ser at folk kan bli provosert av det, og innser at vi har begått en feil, sier han til NTB.

- Vil dere forandre kunstverket eller ta det ned?

- Det vil jeg ikke uttale meg om, sier Brevik.

Brevik avviser imidlertid at kunstverket er fordomsfullt.

- Dette er en karikatur, og mange ting i Oslo er satt på spissen. Det er ikke balansert eller representativt, men det skal det heller ikke være. Men jeg ser at ulike temaer krever ulike vurderinger, og akkurat i dette spørsmålet skulle nok balansen vært bedre, sier han.

Han vil ikke si om han tror han tror at kunstverket vil føre til økte fordommer.

- Hvis det gjør det, er det i tilfelle fryktelig trist, sier Brevik.

Syns du bildet på Oslo S er rasistisk?

Hvorfor?

Hvorfor ikke?

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han vil ikke si om han tror han tror at kunstverket vil føre til økte fordommer.

- Hvis det gjør det, er det i tilfelle fryktelig trist, sier

Hvor virkelighetsfjern går det an å bli..?

Og hvor politisk korrekt går det an å bli..?

Hva blir det neste, kvotere hvor mange bilder som skal være i avisene av hvite, brune og gule mennesker?

Lenke til kommentar

De som virkelig må føle seg støtt er jo de Japanske turistene som utgjør en så fantastisk stor del av bybildet, sammen med hottentottene, buskmennene, aboriginerne, froskemennene, fiskefjesene samt samene. Så nå foreslår jeg at alle blir sinte på vegne av disse ignorerte men viktige samfunnsegruppene som har blitt unlatt i dette fæle rasistverket.

Lenke til kommentar
Hold kjeft på dem sier jeg, vi er i Norge. Da skal vi ikke ha mange brune folk i bildet (ikke vondt ment), det er jo allerede åtte der fra før... De bør være glade at det er i det minste åtte der

8268764[/snapback]

Når innvandrere utgjør mer enn en femtedel av Oslo, og sansynligvis enda mer om ti år, er det vel bare naturlig at det er rikelig av dem på bildet?

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Hold kjeft på dem sier jeg, vi er i Norge. Da skal vi ikke ha mange brune folk i bildet (ikke vondt ment), det er jo allerede åtte der fra før... De bør være glade at det er i det minste åtte der

8268764[/snapback]

Når innvandrere utgjør mer enn en femtedel av Oslo, og sansynligvis enda mer om ti år, er det vel bare naturlig at det er rikelig av dem på bildet?

8268948[/snapback]

Noen som har hørt om kunstnerisk frihet her ?

Det er snakk om et "kunstverk", ikke noen dokumentarfilm.

Lenke til kommentar

Og om jeg går ned i tollbugata og tar et tilfeldig bilde ned gata av alle horene som tilfeldigvis er svarte, så er vel det også rasistisk dersom jeg henger det opp på en utstilling...jeg burde vel ha manipulert inn et par hvite horer?

Patetisk.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Vel, kan ikke se noen av menneskene med mindre noen finner en større versjon. =)

Ja, forresten, hvorfor er det en Opera logo der?

8270878[/snapback]

Grunnen er at kunster aldri har vært i Oslo før! Opera er jo norskt, og noen han forbinder med Norge! Tipper det er derfor! :)

Personlig ser jeg ikke helt at det er rasistisk!

Lenke til kommentar

Det er altså slike ting Antirasistisk Senter bryr seg om ja. Brydde seg kunstnerne i eBoy seg i det hele tatt om hvor mange sorte/hvite mennesker det skulle være på bilde i det hele tatt ?

Husk alle sammen, neste gang dere tar et bilde av oslo av en eller annen form, så må dere ha med mørkhudede mennesker, ellers så er dere rasister.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å omtale Oslo uten å risikere å bli tolket rasistisk. Man burde være takknemlig for at folk fortsatt gidder å advare mot konsekvenser av dårlig integrering.

Redigert: Om det skulle vært et realistisk bilde, burde man hatt med pakistansk og somalisk ungdom som løp rundt og lagde faen, sammen med små fraksjoner av etnisk norsk ungdom...

Endret av trøls
Lenke til kommentar

For faen, rassistisk senter reagerte på at alle negrene bare var horer, ikke at "x antall neger var nok i forhold til x antall white boy" ^^

Edit: Imamen (Imanen?) blir jo fremstilt som at han har adaptert seg til fremtiden, med en mobil i hånden mens han står på mosken sitt tak. (Min tolkning.)

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

«De blir ikke fremstilt som en naturlig del av bylivet, og fremstillingen av svarte kvinner bare som prostituerte er med på å øke fordommer, sier informasjonsleder i Antirasistisk Senter Henrik Lunde.»

Ja ser det for meg... Ola Nordmann står og ser på bildet, begynner å telle svarte og hvite mennesker (hvem er det egentlig som gjør sånt?) og ser at det er fem svarte horer der (jeg kobla dem aldri til horer fører jeg leste det) og tenker... ja, var det ikke det jeg visste... alle horer er svartinger.

Riiiight...

Noen har for lite å gjøre og får for mye statsstøtte for å (ikke) gjøre det.

Lenke til kommentar

Kanskje på tide at antirasistisk senter ser på et menneske som et menneske og ser forbi fargen på det :!:

Huff og politisk korrekt alt må være nå til dags. Man blir jo stempla rasis raskeret enn du kan blunke jo

Endret av disabled
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...