2r3 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Eg har kjøpt meg ny pc med Windows Home Basic og etter å ha brukt den en stund merker eg at det er veldi masse feil og mangen ting som den ikkje greier og utføre. Så eg lurte på om det går ann og innstalere Windows XP på ein annen partisjon uten og formatere, og velge kva OS eg vil starte når eg booter? Takk får alle svar Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Eg har kjøpt meg ny pc med Windows Home Basic og etter å ha brukt den en stund merker eg at det er veldi masse feil og mangen ting som den ikkje greier og utføre.Så eg lurte på om det går ann og innstalere Windows XP på ein annen partisjon uten og formatere, og velge kva OS eg vil starte når eg booter? Takk får alle svar 8268269[/snapback] Som du sier, du må installere xp på en annen partition. Den er greit. Etter installasjon vil du boote direkte i xp, på grunn at bootsector blir forandret, og Vista blir utilgjengelig. Men det kan du ordne etterpå. Så Vista vil være der, til du order noe små detaljer. Der er bedre å få hjelp når du kommer så langt. Det som jeg ønsker å formildle derimot, er at hvis du har kjøpt data fedig installert med Vista, så du må sikre deg at du med repartisjonering av disken osv, fjerner du ikke noe Oem/backup /recovery partisjon. Generelt vil repartisjonering av en slik disk, skape problemer for recovery partsjoner. Så se på dokumentasjon, før du gjøre det. Lenke til kommentar
2r3 Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Nå har eg lagt inn Xp og instalert alle driverene, men eg hadde allerede programer fra før av som eg instalerte i Vista, er det noen måte de kan bli som 'instalert' eller må eg avinstalere og så instalere på nytt? og i så fall kordan kan eg boote Vista så eg kan avinstalere de der ifra? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Nå har eg lagt inn Xp og instalert alle driverene, men eg hadde allerede programer fra før av som eg instalerte i Vista, er det noen måte de kan bli som 'instalert' eller må eg avinstalere og så instalere på nytt?og i så fall kordan kan eg boote Vista så eg kan avinstalere de der ifra? 8270796[/snapback] Du har kommet så langt Ja. Ok... Du skal ikke avinstallere noe programmer fra Vista, men du må nok installere dem i Windows XP igjen. Når det gjelder dual boot som du ønsker nå, så gjør som følgende: Du er i XP nå. -Sett DVDplate inn. -Åpne i windows explorer -Åpne \boot folder. Det er filen…bootsect.exe som du kopiere og lime på skrivebordet ditt.. -Klikk på Win Start—klikk …Kjør… skive ….cmd…..og klikk OK. -Skive …cd skrivebord….og tast enter -Skrive…bootsect /nt60 sys /force.. og enter. (du må holder space som du ser når du skriver) -Skrive…exit… og enter. Restarte PC-en Åpne command prompt i Vista med run as administator -skrive...bcdedit /create {legacy} /d "windows" Normalt skal du få meldning om at det finnes allerede. Da går du videre -skrive …bcdedit /set {legacy} device boot….og enter -Skrive…..bcdedit /set {legacy} path \ntldr …..og enter -Skrive ….bcdedit /displayorder {legacy} /addfirst….og enter -Skrive…..bcdedit /timeout 15…og enter Skrive ….bcdedit /enum all /v…og enter I en lang lista med mye rart, finne fram til Windows Legacy OS Loader. X Første linje under, finner du identifier og {…..mange tall…}. Bare se at den er der, du skal bruke det seinere. -Skrive…bcdedit /default og kun spacebar -Klikk nå helt overst til venstre på cmd vindu, på det lille c:\. -Klikk edit--Klikk Mark Med musen markere alt (som er farget her {………..} som nevnes i X Klikk overst på c:\ igjen mens det er hvit på det du har merket Klikk edit----klikk paste Nå er det kopiert ned på den linje som du ikke avsluttet sist. Tast enter. Nå kan du restarte. Nå har du lagt at PC-en starter med XP som default, hvis du velger ikke Vista innen 15 sec. Hvis du ser etter ....bcdedit....hos MS vil du kunne lese en del om alle de funksjoner vedrørende bcdedit. edit: var skrevet feil.---->displayorder-------ikke displayordet timeout 15--------ikke timeout15. Det som går mot bcdedit /enum all /v og forandre default identifier, utføres etter rebbot. Dvs at først må forandringer med ntldr bli gjeldende. Endret 30. mars 2007 av wiberos Lenke til kommentar
2r3 Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Skal ta og gjøre det, takk så meget Lenke til kommentar
andnet Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Har samme situasjonen selv her nå. Viser seg at Vista + GO 7600 + Toshiba laptop ikke er helt samkjørte (framerate dropper saklig, og ofte i alle spill)... Så jeg må vel bruke helgen på å ordne XP. Men.. Hva gjorde du for å opprette en ny partisjon, til win XP. Har vert borti Partisition Magic et par ganger, men stoler ikke helt på det etter at harddisken crashet ene gangen, og måtte på med råformatering igjen Tenkte det kanskje var noe sånt som følgte med Vista, har ikke fått tid til å sette meg helt inn i det, og programmene som følger med. takke for svar Lenke til kommentar
2r3 Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Nå har eg lagt inn Xp og instalert alle driverene, men eg hadde allerede programer fra før av som eg instalerte i Vista, er det noen måte de kan bli som 'instalert' eller må eg avinstalere og så instalere på nytt?og i så fall kordan kan eg boote Vista så eg kan avinstalere de der ifra? 8270796[/snapback] Du har kommet så langt Ja. Ok... Du skal ikke avinstallere noe programmer fra Vista, men du må nok installere dem i Windows XP igjen. Når det gjelder dual boot som du ønsker nå, så gjør som følgende: Du er i XP nå. -Sett DVDplate inn. -Åpne i windows explorer -Åpne \boot folder. Det er filen…bootsect.exe som du kopiere og lime på skrivebordet ditt.. -Klikk på Win Start—klikk …Kjør… skive ….cmd…..og klikk OK. -Skive …cd skrivebord….og tast enter -Skrive…bootsect /nt60 sys /force.. og enter. (du må holder space som du ser når du skriver) -Skrive…exit… og enter. Restarte PC-en Åpne command prompt i Vista med run as administator -skrive...bcdedit /create {legacy} /d "windows" Normalt skal du få meldning om at det finnes allerede. Da går du videre -skrive …bcdedit /set {legacy} device boot….og enter -Skrive…..bcdedit /set {legacy} path \ntldr …..og enter -Skrive ….bcdedit /displayordet {legacy} /addfirst….og enter -Skrive…..bcdedit /timeout15…og enter Skrive ….bcdedit /enum all /v…og enter I en lang lista med mye rart, finne fram til Windows Legacy OS Loader. X Første linje under, finner du identifier og {…..mange tall…}. Bare se at den er der, du skal bruke det seinere. -Skrive…bcdedit /default og kun spacebar -Klikk nå helt overst til venstre på cmd vindu, på det lille c:\. -Klikk edit--Klikk Mark Med musen markere alt (som er farget her {………..} som nevnes i X Klikk overst på c:\ igjen mens det er hvit på det du har merket Klikk edit----klikk paste Nå er det kopiert ned på den linje som du ikke avsluttet sist. Tast enter. Nå kan du restarte. Nå har du lagt at PC-en starter med XP som default, hvis du velger ikke Vista innen 15 sec. Hvis du ser etter ....bcdedit....hos MS vil du kunne lese en del om alle de funksjoner vedrørende bcdedit. 8271498[/snapback] greide meg fin heilt fram til "bcdedit /displayordet {legacy} /addfirst" da fikk eg bare en feilmelding, det samme skjedde med "bcdedit /timeout15" men eg bare fortsette, når eg kom til "bcdedit /enum all /v" fant eg ingenting som hette "Windows Legacy OS Loader." så eg avsluttet, kva er feilen? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Slik går det når jeg skriver.... Jeg har skrevet .....displayordet... riktig er ....displayorder... Jeg har skrevet......timeout15...riktig er...timeout 15. Så skrive om det med riktige verdier. Etter restart skal du inn igjen og prøve på bcdedit /enum all /v Lenke til kommentar
2r3 Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 ok no funka det nesten heilt fint , blei en liten reversert effekt så den starter vista etter 15 sek og ikkje xp men eg kan no leve med piltast opp og enter Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 ok no funka det nesten heilt fint , blei en liten reversert effekt så den starter vista etter 15 sek og ikkje xp men eg kan no leve med piltast opp og enter 8275467[/snapback] Nå må du kjøre den saken med bcdedit /enum all /v og utføre den delen hvor du skriver bcdedit /default {...........} som du fikk ikke sist. For at det er den som skal sette xp til å starte first, hvis du velger ikke noe. Og er du rask nok , så kan du utføre den bcdedit /timeout .. med en mindre verdi her. Da vil starte med den forvagte valg mye fortere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå