Rambo116 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Hei! Hallo! Heisann! Kjørte akkurat en tur med scootern min å da la jeg merke til at scootern min går i 65 Km/t uten trimm. Scootern kjøpte jeg i starten av Februar. Scooter: TGB 303R hawk (2006 model) Trimm: Kjøpte den av en der jeg bor. mitt spørsmål: Kan jeg bli tatt for trimm fordi at den går 20 Km/t for fort?? Takker for alle svar!! edit:Skrivefeil. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) 4200,- så ja du kan bli tatt du er selv ansvarlig for at scooteren går i 45 , gjør den ikke det så får du bot , og 20 km fortere er ganske mye Endret 29. mars 2007 av Evil-Duck Lenke til kommentar
thrml Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Er den 100 % original kan du ikke bli tatt, hvertfall du kan NEKTE på at det er trim, jeg har en Derbi Senda x-race 50 SM som gikk i 60 orginalt.. helt ny kjøpte i fjor. ble forresten stoppet med den, og ble testa på tralla er ikke helt sikker men tror den viste 62 på tralla, men neida de sendte meg videre.. Endret 29. mars 2007 av Stian_Pa Lenke til kommentar
Rambo116 Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Den er helt orginal..... Lenke til kommentar
thrml Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Den er helt orginal..... 8268219[/snapback] Hvis det er 100 % sikkert blir du ikke tatt, de hører på lyd også. tror ikke de er så veeldig nøye da.. men uansett er den original skal du NEKTE for at det er noe trim.. hvis ikke noen plomber er tatt ut da :/ Endret 29. mars 2007 av Stian_Pa Lenke til kommentar
Rambo116 Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 åsså han gamle eiern han hadde bytta potte.... men jeg vet ikke om det er trimmpotte... Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 dette som blir sakt over her er meget missvisende , DU har selv ansvar for at sykkelen din går 45 . Det sto nemmelig i moped boken min og SV sier det men for all den vist du vil risikere en bot på 4200,- så versegod Lenke til kommentar
Rambo116 Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 men... men... hva skal jeg gjøre for at den skal gå i 45 daa? Lenke til kommentar
thrml Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 åsså han gamle eiern han hadde bytta potte.... men jeg vet ikke om det er trimmpotte... 8268261[/snapback] Hmm er nok noe med den potta ja Lenke til kommentar
thrml Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 dette som blir sakt over her er meget missvisende , DU har selv ansvar for at sykkelen din går 45 . Det sto nemmelig i moped boken min og SV sier det men for all den vist du vil risikere en bot på 4200,- så versegod 8268264[/snapback] Rart det med at sykkelen blir plombert her i norge av staten også viser det seg at den gjør 60 på flat mark.. Syns norge er helt tett når det gjelder mopedregler, synes de skal sette grensa opp til 60 KM/t uten tvil. 45 er direkte farlig.. Lenke til kommentar
thrml Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 men... men... hva skal jeg gjøre for at den skal gå i 45 daa? 8268270[/snapback] Du må sannsynligvis plombere ned så den går i 45, du kan sveise på en slags dott i svanehalsen men anbefaler at et verksted gjør dette.. men litt off topic : jeg hadde dreti i det at den gikk 20 km for fort , kommer fortere fram da vettu Lenke til kommentar
Rambo116 Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Men jeg bor ikke akkurat der det er mest politi da... De har 1 eller 2 kontroller vært år ca... å da skjekker de førerkort osv 1 gang og trim 1 gangs også... jeg skal ringe han som jeg kjøpte den av å spørre han om den er trimma... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Hvordan målte du farten? Speedometre på mopeder pleier å være ganske optimistiske, for å si det slik. Lån deg en GPS og sjekk med den, så vil du trolig se at toppfarten blir litt lavere. Lenke til kommentar
Mrpusten Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 dette som blir sakt over her er meget missvisende , DU har selv ansvar for at sykkelen din går 45 . Det sto nemmelig i moped boken min og SV sier det men for all den vist du vil risikere en bot på 4200,- så versegod 8268264[/snapback] Rart det med at sykkelen blir plombert her i norge av staten også viser det seg at den gjør 60 på flat mark.. Syns norge er helt tett når det gjelder mopedregler, synes de skal sette grensa opp til 60 KM/t uten tvil. 45 er direkte farlig.. 8268312[/snapback] Kunne ikke vært mer enig! De går så seint at det er farlig ja! Lenke til kommentar
Rambo116 Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Hvordan målte du farten? Speedometre på mopeder pleier å være ganske optimistiske, for å si det slik. Lån deg en GPS og sjekk med den, så vil du trolig se at toppfarten blir litt lavere. 8272184[/snapback] ja... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Er den 100 % original kan du ikke bli tatt, hvertfall du kan NEKTE på at det er trim, jeg har en Derbi Senda x-race 50 SM som gikk i 60 orginalt.. helt ny kjøpte i fjor. ble forresten stoppet med den, og ble testa på tralla er ikke helt sikker men tror den viste 62 på tralla, men neida de sendte meg videre.. 8268208[/snapback] Samma sykkelen har jeg, dog 2004 modell. Gikk mellom 55 og 70 orginalt. Pæra gikk på grunn av det høye turtallet, så regulatoren klarte ikke å holde spenningen på 12 volt. Skifta fra 12 tanns drev til 14, og da stabiliserte mopeden seg på 60, og regulatoren holder spenninga nede på 12 volt, samt at motoren tar mindre slitasje. dette som blir sakt over her er meget missvisende , DU har selv ansvar for at sykkelen din går 45 . Det sto nemmelig i moped boken min og SV sier det men for all den vist du vil risikere en bot på 4200,- så versegod 8268264[/snapback] Dette stemmer dårlig med det jeg har fått vite. Dette er også motsatt av det forhandlere sier. Blir man stoppet for at mopeden går for fort, og den er orginal, blir man bedt om å ta den med til forhandleren for å få fiksa slik at farta blir 45. Hos Derbi forhandleren der jeg kjøpte min, hadde de flere ganger vært oppe hos og i kontakt med biltilsyn/politi fordi Derbiene har så stort bakdrev (65 tenner, normalt er vel rundt 48-52). Det var to grunner til at de ble stoppet: 1. De akselrerte for fort. Disse gikk ikke for fort! (ca 50 km/t) 2. De gikk for fort (50-60 km/t) Etterhvert innså man at dette var normalt, og man sluttet og avskilte disse på grunn av bakdrevet og fordi de "uskyldig" gikk litt for fort. Hvordan målte du farten? Speedometre på mopeder pleier å være ganske optimistiske, for å si det slik. Lån deg en GPS og sjekk med den, så vil du trolig se at toppfarten blir litt lavere. 8272184[/snapback] Har kun erfaring med dårlige speedometre av den elektriske typen.. Fettern min har det på Malaguti'n sin. Alt det elektriske der er bare tull. Enten fungerer speedometeret og viser totalt feil, eller så fungerer det ikke i heltatt.. Det samme gjelder bensin- og temperaturmåleren turtellern.. Kan du ikke bare måle med bil bak da? Litt tungvint, upraktisk og kanskje trafikkfarlig dersom du skal sitte med en gps i hånda mens du kjører.. Etter mine egne erfaringer oppdaterer disse seg også sjeldent, og viser med mye større feilmargin i forhold til den riktige farten enn hva et vanlig analogt gjør.. dette som blir sakt over her er meget missvisende , DU har selv ansvar for at sykkelen din går 45 . Det sto nemmelig i moped boken min og SV sier det men for all den vist du vil risikere en bot på 4200,- så versegod 8268264[/snapback] Rart det med at sykkelen blir plombert her i norge av staten også viser det seg at den gjør 60 på flat mark.. Syns norge er helt tett når det gjelder mopedregler, synes de skal sette grensa opp til 60 KM/t uten tvil. 45 er direkte farlig.. 8268312[/snapback] Direkte farlig er at den går så sakte ja. Om man absolutt skulle hatt en maksgrense, burde denne ligget på 65, ikke saktere i allefall. Da hadde man klart å holde fartsgrensa i tettbebygde strøk og holdt passelig fart der hvor veien er smal og svingete, og det er vanskelig å komme forbi med bil/lastebil etc. Men allikevel er det billistene som skaper disse farlige situasjonene. Jeg blir ofte kjørt forbi i 40 sona her, selv om jeg holder 40-50 km/t.. For ikke snakke om trailer- og bussjåfører som såvidt er utafor sitt eget kjørefelt med venstrehjula når de kjører forbi.. I tillegg til at farten gjør det utrygt for de stakkars mopedførerne, er det vel de respektløse andre bilistene som utgjør den største risikoen.. Endret 3. april 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
thrml Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Samma sykkelen har jeg, dog 2004 modell. Gikk mellom 55 og 70 orginalt. Pæra gikk på grunn av det høye turtaller, så regulatoren klarte ikke å holde spenningen på 12 volt. Skifta fra 12 tanns drev til 14, og da stabiliserte mopeden seg på 60, og regulatoren holder spenninga nede på 12 volt, samt at motoren tar mindre slitasje. Jeg klarte å få turtallet mitt ganske langt over det det skulle her om dagen, jepp der røk en del ting ja, blinklys, nærlys, fullys og bremselyd + baklys og selvfølgelig alt av dioder på speedometeret , eneste som virker er bensinlampa :/ Endret 3. april 2007 av Stian_Pa Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Samma sykkelen har jeg, dog 2004 modell. Gikk mellom 55 og 70 orginalt. Pæra gikk på grunn av det høye turtaller, så regulatoren klarte ikke å holde spenningen på 12 volt. Skifta fra 12 tanns drev til 14, og da stabiliserte mopeden seg på 60, og regulatoren holder spenninga nede på 12 volt, samt at motoren tar mindre slitasje. Jeg klarte å få turtallet mitt ganske langt over det det skulle her om dagen, jepp der røk en del ting ja, blinklys, nærlys, fullys og bremselyd + baklys og selvfølgelig alt av dioder på speedometeret , eneste som virker er bensinlampa :/ 8302140[/snapback] Hehe.. Bare nærlyset, indikatorlampe for fjernlys og baklyset som har ryki hos meg, samt hovedsikringa etter at lillebroren til hu jeg er sammen med rusa den litt vel mye.. Ordna seg etter jeg bytta drev. Ikke akkurat så lett å oppdage at framdrevet har to tenner mer enn det skulle hatt hvis jeg blir stoppa i kontroll heller.. Endret 3. april 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
thrml Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Samma sykkelen har jeg, dog 2004 modell. Gikk mellom 55 og 70 orginalt. Pæra gikk på grunn av det høye turtaller, så regulatoren klarte ikke å holde spenningen på 12 volt. Skifta fra 12 tanns drev til 14, og da stabiliserte mopeden seg på 60, og regulatoren holder spenninga nede på 12 volt, samt at motoren tar mindre slitasje. Jeg klarte å få turtallet mitt ganske langt over det det skulle her om dagen, jepp der røk en del ting ja, blinklys, nærlys, fullys og bremselyd + baklys og selvfølgelig alt av dioder på speedometeret , eneste som virker er bensinlampa :/ 8302140[/snapback] Hehe.. Bare nærlyset, indikatorlampe for fjernlys og baklyset som har ryki hos meg, samt hovedsikringa etter at lillebroren til hu jeg er sammen med rusa den litt vel mye.. Ordna seg etter jeg bytta drev. Ikke akkurat så lett å oppdage at framdrevet har to tenner mer enn det skulle hatt hvis jeg blir stoppa i kontroll heller.. 8302167[/snapback] En kamerat av meg har 14 drevet han også, man får MYE lavere turtall, slipper å gire hele tia også bruker man littegrann mindre bensin, genialt men hans moped gikk ca 5 km fortere, rundt 70 Endret 3. april 2007 av Stian_Pa Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 En kamerat av meg har 14 drevet han også, man får MYE lavere turtall, slipper å gire hele tia også bruker man littegrann mindre bensin, genialt men hans moped gikk ca 5 km fortere, rundt 70 8302185[/snapback] Min holder seg stabilt i 60-65 på flat mark. Men den er ikke så turtallsvillig på 6. gir lengre. Med det 12 tanns drevet fikk jeg fint mopeden opp i 80 km/t nedover, engang bånna jeg speedometeret omtrent (nærmere 90, dum som jeg var..). Nå tar det litt lengre tid før den oppnår over 80, noe som jeg ser på som bra. Noe som resulterer i mindre slitasje, og mindre bensinforbruk. Selv om den er litt høyere gira nå, drer den like godt oppover. Noen ganger litt bedre i også.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå