Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvor mye røyker du


Barely dead

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

20+ daglig. Mer i/på ferie.

En ting skal røykeloven ha, nå kan jeg gå på byen med én pakke sigaretter og komme hjem med en halv, før gikk jeg med 2 pakker, og kom hjem med nada.

 

Er 23, begynte så smått da jeg var 11-12, røykt 10+ daglig siden jeg var 14-15, 20+ siden jeg var 17 tenker jeg..

 

Aldri prøvd å slutte, og blir mindre og mindre villig ettersom mobbinga av røykere aksellererer. Ender vel med at jeg røyker kun på trass. Ellers er viljestyrke det eneste middelet jeg har tro på når det gjelder å slutte, og det vil vise seg om jeg har rett den dagen jeg får barn. Må bare finne en mor først..

Lenke til kommentar

Jeg fortalte meg selv som liten at jeg aldri skulle røyke eller snuse, og jeg holder det fortsatt. Jeg er en aktiv motstander av røyk og snus, rett å slett fordi det er dumt (i mine øyne) og lukter vondt.

Og for å være ærlig, jeg hadde aldri blitt sammen med en jente hvis hun røyket eller snuset, selv om alt annet var perfekt. Jeg klarer det rett å slett ikke!

 

Og hva er det med såkalt "festrøyking"? Når du er full, så vet du godt at det er farlig. Mye mer farlig enn den drikken du nettopp har ført inn i deg, og du vet at det er en sjangse for at du begynner å røyke fast. Jeg skjønner rett å slett ikke hvorfor folk vil begynne å røyke nå til dags, enten festrøyking eller vanlig.

Lenke til kommentar

Jeg røyker også 20 - 30 til dagen, og minst dobbelt så mye når jeg gå ut. Jeg er 19, men røykte like mye når jeg var 18 år. Jeg vet hvordan du har det! Jeg føler at ingen på min alder røyker i nærheten av så mye som meg. Godt å høre at jeg ikke er helt alene

Lenke til kommentar
Og hva er det med såkalt "festrøyking"? Når du er full, så vet du godt at det er farlig. Mye mer farlig enn den drikken du nettopp har ført inn i deg, og du vet at det er en sjangse for at du begynner å røyke fast. Jeg skjønner rett å slett ikke hvorfor folk vil begynne å røyke nå til dags, enten festrøyking eller vanlig.

8347002[/snapback]

Well.. Den var nå litt snever. Alkohol inntatt i hyppighetsgrad tilsvarende nikotin hos en røyker kan nå skade en hel masse.

Det er også slik at det er stor forskjell på genetisk anlegg for å bli alkoholiker, MAO kan det for noen være lettere å bli avhengig av alkohol enn nikotin. Og let's face it, alkoholavhengighet gir som regel mye større problemer i hverdagen enn nikotinavhengighet. Dette i tillegg til fysiske problemer av alkohol. Og, jeg skal ikke påstå det bastant uten kilder, men etter hva jeg har oppfattet, gir alkoholisme høyere risk for ødelagt lever, enn røyk gir risk for f.eks lungekreft. Det er som sagt en antagelse.

 

Poenget mitt er simpelthen at å fremstille alkohol som mindre farlig enn tobakk blir for enkelt. Jeg kjenner flere som klarer å holde seg til en festrøyk eller 3 i mnd, og jeg kjenner mange som er avhengig av røyk. Jeg kjenner og mange som klarer å holde seg til en fyll eller to i mnd, og jeg kjenner noen som helst må være full noen ganger i uka.

Lenke til kommentar
Synes det er tåpelig at folk gidder å røyke 5 eller mindre pr dag. Det er såpass lite at hvis man fordeler det utover dagen, så har man lange perioder imens hvor man ikke har noe som helst nikotin i blodet. Klarer man da å vente et par timer til neste røyk, så er man ikke avhengig. Da er det idiotisk å røyke. Hvem med vettet i behold begynner å røyke nå? Nå som man faktisk er opplyst? Da jeg begynte å røyke for 17 år siden, var det veldig lite snakk om røyking og helsefaren, men nå får man trødd det i trynet overalt. Nei, røyker du mindre enn 5 pr dag, så er du blåst om du fortsetter med det. Slutt!

(ja, jeg røyker fortsatt)

8269244[/snapback]

Blåst ?? Jeg røyker ca 5 om dagen.... litt over noen dager litt under andre dager.... de gangene jeg røyker er det mest fordi jeg rett og slett syns det er godt og at jeg har lyst på...... Syns ikke du skal se ned på folk som røyker lite !! For ca to år siden røyka jeg 30-40 per dag, og er stolt av at jeg i dag røyker så lite :) Hvorfor slutter du ikke da ? Vil du kanskje spørre..... Svar: Fordi jeg ikke vil, fordi jeg synes det er godt med en røyk i ny og ne...

Til alle dere som ikke røyker og ser på det som deres folkerett å rakke ned på oss røykere !! Har dere ingen laster dere da ? Gjør dere ingenting dere ikke skulle gjort ?

Lenke til kommentar
gidder ikke flere røyker vs ikke-røyker diskusjoner :p

8357766[/snapback]

Nei du har helt rett.... men du spurte et enkelt spørsmål... hvor mye røyker dere ? Og da MÅ en eller annen ikkerøyker komme med no galle..... noen klarer ikke å styre seg... dette igjen fører til at jeg blir provosert og svarer... og da er det i gang lissom :)

Lenke til kommentar
Til alle dere som ikke røyker og ser på det som deres folkerett å rakke ned på oss røykere!

8357744[/snapback]

Tror at veldig mye av motstanden mot røykere, går på hvorledes noen røykere trenger seg på. Det er mer en rett å ha det røykfritt rundt seg, enn at røykere skal kunne røyke hvor de vil. Tror de fleste antirøykere har en anti-glorifisering (i mangel av bedre ord) av røykere, nettopp pga av det, derfor forbindes sak og person.

Jeg tenker på folk som skal røyke i buss skuret, folk som står på utsiden av offentlige bygninger, hvor man må gå igjennom en eim av røyk for å komme forbi.

Med tanke på det rabalderet mange røykere laget før vår nåværende røykelov, så virket det særdeles usympatisk. En røyker er i en situasjon hvor han kunne "velge" å røyke. En allergiker/astmatiker/antirøykefanatiker derimot ble på trengt røyken.

Lenke til kommentar
Til alle dere som ikke røyker og ser på det som deres folkerett å rakke ned på oss røykere!

8357744[/snapback]

Tror at veldig mye av motstanden mot røykere, går på hvorledes noen røykere trenger seg på. Det er mer en rett å ha det røykfritt rundt seg, enn at røykere skal kunne røyke hvor de vil. Tror de fleste antirøykere har en anti-glorifisering (i mangel av bedre ord) av røykere, nettopp pga av det, derfor forbindes sak og person.

Jeg tenker på folk som skal røyke i buss skuret, folk som står på utsiden av offentlige bygninger, hvor man må gå igjennom en eim av røyk for å komme forbi.

Med tanke på det rabalderet mange røykere laget før vår nåværende røykelov, så virket det særdeles usympatisk. En røyker er i en situasjon hvor han kunne "velge" å røyke. En allergiker/astmatiker/antirøykefanatiker derimot ble på trengt røyken.

8357964[/snapback]

Jo... men jeg tror nok de aller fleste røykere tar hensyn, bare at de som ikke gjør det blir så veldig synlig ! Men det er veldig irriterende å bli satt i bås og rakket ned på om man skulle nevne at man tar en røyk i ny og ne.... i hvertfall om man selv føler man tar både hensyn og ansvar

Lenke til kommentar
Lungene er intakte dei! :D  Har aldri røykt, og slik vil eg at det skal forbli.

Samme her :D

Tråden er nok ment for røykere, så dere som ikke røyker, ikke svar ^^

 

Noen ganger røyker jeg 20 om dagen, men går for det meste 7-8 om dagen hvis jeg er alene og kanskje 10-12 hvis jeg er med flere.

Lenke til kommentar
Jo... men jeg tror nok de aller fleste røykere tar hensyn, bare at de som ikke gjør det blir så veldig synlig ! Men det er veldig irriterende å bli satt i bås og rakket ned på om man skulle nevne at man tar en røyk i ny og ne.... i hvertfall om man selv føler man tar både hensyn og ansvar

8358081[/snapback]

Klart kjedelig å bli satt i bås!

Husk og at en ikke-røyker ikke kan forstå hvorfor noen vil være så destruktiv å røyke. Som forsåvidt er forståelig helt til man er en røyker! For en som aldri har røykt, vil heller ikke savne røyk for å komme på "topp". Likevel så er det jo en noe ignorant holdning, for en ikke-røyker forstår heller ikke hvorvidt røyking, eller rettere sagt, fravær av nikotin kan sette noen ut!

 

Men det var kanskje nok offtopic, får heller starte en ny tråd om dette går videre!

Lenke til kommentar

Da jeg var sånn 15-16 kunne det fint gå 2x50g rullings i uka, hvis jeg hadde penger. Det er vel sånn ca 100røyk / 7 = 14 røyk om dagen, noen ganger mer.

Nå er jeg 18 og er glad for at jeg sluttet å røyke, ingenting tok pusten ut av kroppen som det å røyke, samt det å stå ute i 20minusgrader og fryse leppene av seg er ikke det jeg lengter mest til. Og den lukta av klær og folk :sick:

Gikk over til snus det siste halvåret av 16års alderen, men ble pappa og man måtte spare litt penger, så sluttet med snusen for ca 3-4 måneder siden. Sprakk for et par uker siden, og når bruker jeg Oliver Twist.

 

 

(Røyker fremdeles på fest da, for det er vanskelig å pilse uten nikotin. I tillegg er røyken veldig sosial, det kan man ikke komme utenom. :whistle: )

Lenke til kommentar
Det jeg mente toth, er at det er flere over dobbelt så mange som dør årlig av røyking enn alkohol.

Det var ikke et angrep på deg!

8355963[/snapback]

Tok det ikke som noe angrep jeg.. :)

 

Ville bare presisere at alkohol kan være like farlig, for det er så ofte folk bruker tobakk>alkohol. Grunnen til at færre dør av alkohol, er vel mest at det er færre alkoholikere enn røykere. Det kan jo ha sammenheng med f.eks hva som er sosialt akseptert, hadde det vært akseptert å drikke i alle situasjoner det er akseptert å røyke hadde det nok vært annerledes..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...