Empire of the Sub Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Hei! en kamerat av meg sitter nå hjemme og gjør klar pcen sin til The Gathering. Han har derfor kjøpt seg ny harddisk med masse plass, Samsung Spinpoint 250G. Den tidligere harddisken hans, var en ganske gammel 40G SATA. Han hadde installert windows der. Nå har han byttet de to, dvs den han kjøpte er den eneste harddisken han har i pcen. Problemet er at windows-installasjonen (fra startup-cden) ikke finner harddisken, så han får rett og slett ikke installert windows. nå har jeg bedt han prøve ut div. slave/master/primary og slikt. Er det noe spesielt den må stå på for at pcen skal finne harddisken, siden det kun er den harddisken han har i ? Takker for svar. Lenke til kommentar
zulo Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Er det en Sata1 eller sata2 disk? Har hovedkortet sata2 støtte? Tror det finnes jumper for å tvinge sata1. Ellers høres det ut som du kan trenge sata driveren til hovedkortet på diskett. Da må du sette inn disketten under boot og trykke på f8 tror jeg når windows ber om det for å installere driver. Hei! en kamerat av meg sitter nå hjemme og gjør klar pcen sin til The Gathering. Han har derfor kjøpt seg ny harddisk med masse plass, Samsung Spinpoint 250G. Den tidligere harddisken hans, var en ganske gammel 40G SATA. Han hadde installert windows der. Nå har han byttet de to, dvs den han kjøpte er den eneste harddisken han har i pcen. Problemet er at windows-installasjonen (fra startup-cden) ikke finner harddisken, så han får rett og slett ikke installert windows. nå har jeg bedt han prøve ut div. slave/master/primary og slikt. Er det noe spesielt den må stå på for at pcen skal finne harddisken, siden det kun er den harddisken han har i ? Takker for svar. 8267627[/snapback] Lenke til kommentar
Empire of the Sub Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Det er SATA2 disk (det ser du hvis du trykker på linken også), men jeg aner ikke om hovedkortet hans har sata2 støtte. Det var ihvertfall en sata disk der fra før av... Lenke til kommentar
zulo Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Det er SATA2 disk (det ser du hvis du trykker på linken også), men jeg aner ikke om hovedkortet hans har sata2 støtte. Det var ihvertfall en sata disk der fra før av... 8267893[/snapback] sata2 går vel på sata1-hovedkort. det eneste jeg vet er at jeg har opplevd at windows installasjonen kommer så langt at jeg skal partisjonere også er det ingen disker og da har det bare vært å laste ned driveren til hovedkortet på en diskett slik at windows kan finne kontrolleren på hovedkortet og disken. Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 du må kanskje sette på en jumper, for å få sata 1 Lenke til kommentar
MaX [NOR] Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 du må kanskje sette på en jumper, for å få sata 1 8269193[/snapback] Kortet støttet helt sikkert S-ata disken, men desverre mangler windows disse driverene. Derfor må du legge inn drivere for sata disken i det du installerer windows. Det kommer opp noe tekst som "installering av tredjeparts drivere trykk f6". Ha filene f.eks på en diskett. Det finnes mange tråder med dette problemet (mangelen ) i windows. Lykke til du fikser dette. Lenke til kommentar
Empire of the Sub Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Hvor får jeg taki SATA2 driver ? Han har dette hovedkortet: MSI NEO2 Jeg tok en titt på driverne, NEO2 Drivere, men jeg aner ikke hvilken av dem det er, og isåfall om det funker ? Skal han bare sette inn cden, starte opp windows installasjonen, og på en eller annen måte installere drivere fra diskett mens han er i windows installasjonen ? Endret 29. mars 2007 av jhj Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Kortet har 2 SATA kontrollere, så last ned begge driverene og lag 2 disketter. (Følger som regel med en "read_me" fil som kan være grei å lese.) Under installasjon av Windows må du på et bestemt sted trykke F6 for at installasjonsprogrammet skal be deg om å sette inn diskettene. Les inn begge etter tur før du går videre. Siden disken er på 250GB anbefaler jeg at du også installerer med en SP2 versjon av Windows XP (Om det er XP som skal inn!). Lenke til kommentar
Empire of the Sub Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Begge driverne her http://www.msi.com.tw/program/support/driv...?UID=433&kind=1 ? Takker for svar ! Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg vil anbefale det ja! Lettere enn å sjekke ut hvilken kontroller HD'en er koblet opp mot, og en driver for mye er nesten bedre enn en for lit (Snakker om de 2 SATA RAID driverene øverst i listen!) At han senere vil trenge de øvrige er en annen sak! Start med driverene til HK'et og deretter LAN drivere osv... Bedre enn å bruke en CD med gamle drivere som fulgte med HK'et... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå