fxwz Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Sitter og skriver litt til en historie prosjektprøve, og skal bevise at Luther og Clavins reformasjon hadde samme nhensikt. Skal sammenligne deres motiver, hensiker og midler. Men på et spm finner jeg ikke noe svar. Hva motiverte Calvin til å reformere? Har naturligvis prøvd å søke, men fant ikke noe. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Hva motiverte Calvin til å reformere?8267622[/snapback] Dette vet jeg ikke det direkte svaret på, men kan det ikke tolkes slik at spørsmålet går ut på hva motivasjonen hans for reformasjonen var; det vil si: Hva ville han med reformasjonen? Da kan du jo trekke inn begreper som puritanisme, predestinasjon og teokrati, og vips så har du masse å skrive om. Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Fant ut at det var en av hans fettere som gjorde at det gikk opp et lys for han. Og etter å ha blitt frelst av Bibelen, reiste han rundt fra hus til hus for å frelse flere elns. Tror det var slik. Kan dette være svaret på mitt spm? http://smb.sentermenigheten.no/vekkelseshi...rmasjonstiden_I Takker for svaret ditt Kjetil Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Takker for svaret ditt Kjetil 8270257[/snapback] Bare hyggelig! Hadde om det på skolen for ikke så lenge siden, skjønner du. Angående oppgaveteksten: Hvis den er slik du har gjengitt den her, tror jeg at jeg ville valgt å se på oppgaven slik jeg formulerte det i den forrige posten. Selv om Luther hadde en svært kjent personlig religiøs omvendelse, er det ikke (så vidt jeg vet) noe tilsvarende hos Calvin. Jeg vil påstå at akkurat dette er mindre viktig enn hvordan teologien og politikken deres var. Calvin bygde på Zwingli, som bygde på Luther. Så de har jo noen fellestrekk, naturlig nok. Edit: Jo, jeg ser nå at motivasjonen er en del av oppgaveteksten, så det er sikkert lurt å nevne det. Men mitt råd er stadig å legge vekten på hensikter og midler i reformasjonen deres. Sjekk ut Wikipedia for mer info. Endret 29. mars 2007 av kjetil02 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå