JegHarMangeRareSpørsmålJeg Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 for "speed and stability ? heisann.. da har jeg bygd meg en ny pc : CPU: Core 2 Duo X6800 HK : Asus P5B-E Plus RAM: 4GB Patriot DDR2-800 PC2-6400 (kjøpte disse fordi jeg var på utkikk etter "bra" minne.. da jeg kom over denne artikkelen på tomshardware.com ) Skjermkort: 8800GTX PSU: Hiper 730W HDD: raptor 73GB har du noen tips for hva jeg kan prøve ? tusen takkers for svar! Lenke til kommentar
DoubleT091 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Det ser jo egentlig ikke ut som du har noe behov for å klokke det systemet der da. Du kjører vel det meste av spill (og andre ting) ganske greit regner jeg med.. Men hvis du skal klokke CPU (og RAM), gå inn i BIOS->Advanced->Jumperfree Config->AI-Tuning=Manual. Så får du opp en rekke valg, bl.a. CPU-frekvens. Sett opp denne 5-10MHz om gangen, boot og skjekk om systemet er stabilt. Hvis/når systemet blir ustabilt setter du opp volten på prosessor (og RAM) og fortsetter til det blir ustabilt igjen. Så gjentar du dette til maskinen blir ustabilt, selv om du setter opp volten, klokker litt ned igjen og kjører den sånn. Pass godt på temps når du holder på sånn. Hvis du har en stock Intel-kjøler på CPU anbefaler jeg å bytte ut denne med en som har bedre kjøling (anbefaler Zalman CNPS9700). Videre har du også en del valg når det gjelder RAM-latencyer, men dette gidder jeg ikke gå nærmere inn på enn å si at det ligger i Advanced->North Bride i BIOS. Du får heller google litt og se om du finner noe. Lykke til Lenke til kommentar
JegHarMangeRareSpørsmålJeg Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Det ser jo egentlig ikke ut som du har noe behov for å klokke det systemet der da. Du kjører vel det meste av spill (og andre ting) ganske greit regner jeg med.. Men hvis du skal klokke CPU (og RAM), gå inn i BIOS->Advanced->Jumperfree Config->AI-Tuning=Manual. Så får du opp en rekke valg, bl.a. CPU-frekvens. Sett opp denne 5-10MHz om gangen, boot og skjekk om systemet er stabilt. Hvis/når systemet blir ustabilt setter du opp volten på prosessor (og RAM) og fortsetter til det blir ustabilt igjen. Så gjentar du dette til maskinen blir ustabilt, selv om du setter opp volten, klokker litt ned igjen og kjører den sånn. Pass godt på temps når du holder på sånn. Hvis du har en stock Intel-kjøler på CPU anbefaler jeg å bytte ut denne med en som har bedre kjøling (anbefaler Zalman CNPS9700). Videre har du også en del valg når det gjelder RAM-latencyer, men dette gidder jeg ikke gå nærmere inn på enn å si at det ligger i Advanced->North Bride i BIOS. Du får heller google litt og se om du finner noe. Lykke til 8273397[/snapback] Takker for svar! har drevet å klusset(klokket) litt nå. Endte opp på denne er dette en ok klokk ? hvordan får jeg FSB:DRAM på 1:1 med samme minne frekvens ? god helg/påske forresten! Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Det er en god klokke det der. Mulig du kan kjøre på 3,6GHz 24/7 hvis du har en god nok kjøler, men 3,5 skal være plenty. Hvordan du får minne til å kjøre på 1:1 i din BIOS er jeg ikke 100% sikker på, men prøv å sette RAM til å kjøre på 533MHz hvis du kan stille det noe sted. Lenke til kommentar
JegHarMangeRareSpørsmålJeg Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Det er en god klokke det der. Mulig du kan kjøre på 3,6GHz 24/7 hvis du har en god nok kjøler, men 3,5 skal være plenty. Hvordan du får minne til å kjøre på 1:1 i din BIOS er jeg ikke 100% sikker på, men prøv å sette RAM til å kjøre på 533MHz hvis du kan stille det noe sted. 8275546[/snapback] Takker til deg Bluum! har klosset mere! har klart å denne klokken nå. FSB:DRAM ratio 1:1 har jeg også fått til! ikke noe å hoppe gjennom taket enda for. but its a good start spm til dere som har dette hovedkortet; jeg har oppdatert til nyste bios.. men finner ikke hvor jeg ser gjeldende Vcore i bios. Eneste jeg ser er auto- og fra V 1.100-1.700.. ikke "present actual" . Lenke til kommentar
DoubleT091 Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Bravo Litt løse latencyer da. Jeg har PC2-5300-minne (333MHz (667 effektivt) og 5, 5, 5, 15 stock) som jeg kjører på 420MHz (840 effektivt) og 5, 4, 4, 15 Edit: god helg/påske forresten! God påske til deg og :!: Endret 31. mars 2007 av Gordon_Freeman Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Det ser jo egentlig ikke ut som du har noe behov for å klokke det systemet der da. Du kjører vel det meste av spill (og andre ting) ganske greit regner jeg med.. 8273397[/snapback] Dette er rett og slett det dummeste eg noensinne har lest :!: Alle PCer bør klokkes så mye som mulig uten å øke temperatur/spenning til uforsvarlige nivåer. Sjekk hvilket forum du er på Lenke til kommentar
JegHarMangeRareSpørsmålJeg Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) DA har jeg klokket til jeg ikke kommer lengre : klokker jeg cpu-fekvens 1-2 mhz mere vil ikke pcen boote btw: hvordan får jeg superpi til å vise desimaler bak komma ? Endret 31. mars 2007 av jaapden Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 DA har jeg klokket til jeg ikke kommer lengre : klokker jeg cpu-fekvens 1-2 mhz mere vil ikke pcen boote btw: hvordan får jeg superpi til å vise desimaler bak komma ? 8279861[/snapback] Hvorfor ikke sette opp multipler, du bør jo klare høyere klokk da? Lenke til kommentar
Øyvind Skogseide Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Hvorfor ikke sette opp multipler, du bør jo klare høyere klokk da? 8298662[/snapback] Fordi da er det mest sansynlig at han må stille ned FSB MYE... Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Fordi da er det mest sansynlig at han må stille ned FSB MYE... 8298732[/snapback] Ja, godt mulig en god del, men så lenge klokkehastigheten blir høyere vil jeg tro han får bedre ytelse. Jeg har fått 13 sek på superpi når jeg kjørte på 3.8Ghz...(9*423) Han burde vell klare vertfall det samme med cpuen sin.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå