^fmj Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Er det regnskapsplikt hvis man holder seg under 50k? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Er det regnskapsplikt hvis man holder seg under 50k? 8286691[/snapback] Ja, hvis man har næringsinntekter så må man levere inn næringsoppgave sammen med selvangivelse. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Den 50k grensen, er den uten tidsbegrensning, eller begynner man på 0 hvert år? Det gjelder over en 12 måneders periode. Det er ikke beregnet iforhold til kalenderår, men altså bare over en hvilken som helst periode over 12 måneder man overstiger 50k i omsetning. Er det regnskapsplikt hvis man holder seg under 50k? Man er ikke regnskapspliktig på ENK før man overstiger 3 mill. eller noe, eller har x antall ansatte (husker ikke tallene helt). Likevel må man føre regnskap og lagre dette i 10 år. Man skal kunne vise dette ved evt. bokettersyn i opptil 10 år. Man er ikke nødt til å sende dette regnskapet inn til brreg før man er pr. definisjon regnskaps/bokføringspliktig. Man trenger også dette regnskapet for å beregne overskuddet eller underskuddet man har hatt. Dette skal føres på både selvangivelse og næringsrapporten, og er med på å beregne skatten man skal betale. Så lenge man ikke er pr. definisjon regnskapspliktig er man ikke nødt til å bruke godkjent regnskapsprogram, eller få det godkjent av revisor. Endret 1. april 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Næringsdrivende har en plikt til å registrere relevante opplysninger i et regnskapssystem. Bilag som bekrefter det som er registrert (dokumentasjon), må samles og oppbevares i minst 10 år. Mer her.. http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp...ey_2171/hDKey_1 http://www.spor-oss.no/kap3/spm311.html Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Bare en liten oppsummering. Kan altså starte et enkeltpersonsforetak og drive med salg av varer, uten å være registrert i merverdiavgiftsmantallet, sålenge man holder seg under 50k i omsetning i en 12 måneders periode. Samtidig trenger man ikke å levere inn noe regnskap til brreg før man overstiger 50k, men regnskapet må likevel føres p.g.a den 10 års regelen. Men man kan gjøre dette selv og trenger ingen revisor e.l til å føre regnskapet. Stemmer det? (skulle vært 50k i overskudd) Endret 2. april 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Du trenger ikke revisjon med slike inntekter som privat næringsdrivende. Ikke skal du sende regneskap opp til brreg. heller. Men du må levere en næringsoppgave til likningsmyndigheter, sammen med selvang. for hvert år. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Hvor stor omsettning har du? Min er så liten at jeg slipper lett unna mva plikt, og regnskaps plikten... selv om jeg fører regnskap for å holde orden... Og bruke excel er bra (bytheway) Bare man kan å sette opp ett realt regnskap Har satt det opp slikt at jeg får ferdig årsregnskap etter hvert som jeg putter inn inntekt og utgifter, bruker fakturalarsen for selve faktura utskriften Endret 2. april 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Du trenger ikke revisjon med slike inntekter som privat næringsdrivende.Ikke skal du sende regneskap opp til brreg. heller. Men du må levere en næringsoppgave til likningsmyndigheter, sammen med selvang. for hvert år. 8291142[/snapback] Da er vi enige. Er den næringsoppgaven så komplisert å fylle ut som den virker? Endret 2. april 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Er den næringsoppgaven så komplisert å fylle ut som den virker? Nja? Ikke så komplisert men litt peiling bør man ha, er vel best å ha hjelp til for første gang. Stikk innom likningskontor og hent en. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Hvor stor omsettning har du?Min er så liten at jeg slipper lett unna mva plikt, og regnskaps plikten... selv om jeg fører regnskap for å holde orden... Og bruke excel er bra (bytheway) Bare man kan å sette opp ett realt regnskap Har satt det opp slikt at jeg får ferdig årsregnskap etter hvert som jeg putter inn inntekt og utgifter, bruker fakturalarsen for selve faktura utskriften 8291157[/snapback] Har ikke noe foretak. Kjekt å vite hvordan ting henger i hop, man vet aldri hva man får bruk for. Endret 2. april 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Hvor stor omsettning har du?Min er så liten at jeg slipper lett unna mva plikt, og regnskaps plikten... selv om jeg fører regnskap for å holde orden... Og bruke excel er bra (bytheway) Bare man kan å sette opp ett realt regnskap Har satt det opp slikt at jeg får ferdig årsregnskap etter hvert som jeg putter inn inntekt og utgifter, bruker fakturalarsen for selve faktura utskriften 8291157[/snapback] Har ikke noe foretak. Kjekt å vite hvordan ting henger i hop, man vet aldri hva man får bruk for. 8291289[/snapback] hehe... jupp Gruer meg til å fylle ut selvangivelsen, kan man få hjelp til det? Første gang jeg har hatt jobb, og første gang jeg er selvstendig næringsdrivende Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Rettledning for utfylling av næringsoppgave: link Selvangivelse for næringsdrivende Hvis man har et enkeltpersonsforetak og en vanlig jobb ved siden av, må man levere to selvangivelser da? Endret 2. april 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Rettledning for utfylling av næringsoppgave: link Selvangivelse for næringsdrivende Hvis man har et enkeltpersonsforetak og en vanlig jobb ved siden av, må man levere to selvangivelser da? 8291434[/snapback] hvorfor det? Du er jo bare en person Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Derfor - linklink 8291564[/snapback] Oiiii Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Hvis man har et enkeltpersonsforetak og en vanlig jobb ved siden av, må man levere to selvangivelser da? Nei, dine lønnsinntekter kommer frem i lønnsdelen og næringsinntektene i nær.oppgaven.(vedlegg) Disse to delene vil utgjøre dine totale inntekter i dette tilfelle. Har man underskudd i næring så kan dette trekkes ifra lønnsintektene. (Man kan også ha kapital-og andre inntekter i tillegg) Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Selvangivelsen vil selvsagt vise din totale inntekt, da både næringsinntekt og personinntekt skal overføres til den personlige selvangivelsen i punkt 1.6 og 2.7 Selvangivelsen for lønnstaker har frist 30.04 mens fristen for nøringsdrivende er 31.05 Har du enkeltmannsforetak skal du levere selvangivelse med vedlegg (næringsoppgave, bilskjema, saldoskjema, personinntektsskjema med mer) innen 31.05.07 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Gjelder frikort for enkeltpersonsforetak også? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Gjelder frikort for enkeltpersonsforetak også? 8313047[/snapback] Nei. Lenke til kommentar
Navido Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Jonepet: Det er FEIL. Ring til fylkesskattekontoret og spør. Det er hovedregelen at man skal etterfakturere mva når man passerer grensen, men det sier seg vel selv hvor idiotisk dette er i praksis. Jeg registrerer mange selskaper i året, og det er helt vanlig å utfakturere med mva fra dag en så lenge man vet at man passerer grensen om ikke veldig lenge. Jeg har også startet enkeltmannsforetak..og fikk høre det også at man kan søke om å selge med mva fra første faktura..har ringt skattekontoret 1 gang og da sa ei dame at det ikke går..men forretningsutvikling oslo AS sa at det går. Jeg skal selge kamera og fotoutstyr og vet at jeg kommer til å passere den 50 000 kr på noen måneder..så jeg skjønner ikke at jeg må drive å prise først uten mva..så plutselig stoppe butikken og prise med mva.. Noen som har tips for å "overbevise" de på skattekontoret om at man faktisk vil fakturere med mva fra starten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå