nomore Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Hei Driver ett enkeltpersonforetak og skal til å fakturere de første kronene. Men da dukker det opp ett lite spørsmål fra mottaker av fakturaen. Eg er ikke registrert i merverdiavgiftsmantallet, men kunden ønsker at eg spesifiserer mva på utgående faktura. Har eg lov til dette? Så lenge eg ikke er registrert skal eg vel kun forholde meg til pris ink mva? Spørsmål nr to fortsetter egentlig på spørsmål nr, dersom eg ikke har lov til å spesifisere mva på utgående faktura, hvordan fører eg det da i fakturasystemet? Eg bruker Uni Micro, og der har eg muligheten å spesifisere på hver enkelt varelinje flere valg som omhandler mva behandling, som følger: - "Utgående m.v.a. + 25%" mot konto 3000 - "Utgående m.v.a. inkl. 25%" mot konto 3000 - "Avgiftsfritt salg" mot konto 3100 - "Utenfor avgiftsområdet" mot konto 3100 - (diverse mva satser for 14% og 8%) mot konto 3000 - "Ingen m.v.a." mot konto 3000 Hvilken blir korrekt? Tror nok eg må få meg ett regnskapsføringskurs etterhvert Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Nei, du har ikke lov til å legge på MVA. Du har dermed heller ikke lov til å skrive på fakturaen at det blir betalt mva. (altså ikke nevn MVA i det hele tatt på faktura, eller 0% mva) Dine første 50 000 kroner blir uten MVA, og dermed kan heller ikke dine kunder trekke fra MVA på sin mvarapport, da de ikke betaler noe MVA på de(n) aktuelle fakturaen. Prisen du fakturerer er altså eksklusiv mva. Vet det er en del som skriver "Alle priser er inkl. mva" på websidene sine, etc. uten at de faktisk betaler mva. Dette er altså forbudt. På spørsmål to bli dette korrekt: - "Ingen m.v.a." mot konto 3000 Endret 29. mars 2007 av jonepet Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Takk for hurtig svar. Når eg nå oppretter en faktura og velger "Ingen m.v.a." så står varelinjene som før, med pris kr 20,-, som deretter summeres opp nederst i et felt som heter "Sum (avrundet og eks. mva)" som viser total sum for alle varene. Under der er det ett felt som viser "+ 0% m.v.a. av kr. (tomt)" og nederst ei linje som heter totalsum med en sum lik den over. Blir dette korrekt? Teksten mva vises jo på fakturaen, men viser 0%. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Så lenge den viser 0% så er det greit. 0% vil si ingen mva enkelt og greit. De fleste fakturaprogrammer vil vise det slik uansett. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Slenger på ett spørsmål til her eg Hva er vanlig praksis i ett kundeforhold når man går i fra å være ikke-registrert til å være registrert i merverdiavgiftsmantallet? La oss si eg tar 400 kr pr time i dag. Dersom eg forutsetter samme inntjening etter å gå over til å spesifisere mva må eg etter det ta 500 kr pr time. Er dette vanlig, eller pleier man å ta betalt kr 500 med en gang og deretter minste inntjeningen etter overgangen? Sikkert ett tåpelig spørsmål. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Det heter seg det at når man passerer 50 000-grensen i omsetning, så skal man etterkreve mva fra kundene. De sier seg selv at dette er umulig i praksis, så vet man at man kommer til å gå over omsetningsgrensen er det vanlig å utfakturere inkl mva fra dag 1. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Beklager, tåpelig spørsmål redigert bort Takk for svar Endret 29. mars 2007 av nomore Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Det heter seg det at når man passerer 50 000-grensen i omsetning, så skal man etterkreve mva fra kundene. De sier seg selv at dette er umulig i praksis, så vet man at man kommer til å gå over omsetningsgrensen er det vanlig å utfakturere inkl mva fra dag 1. 8268566[/snapback] Det er feil. Man skal først mva-fakturere fra første faktura som passerer 50 000, og da skal man være registrert i mvamantallet. Før man er registrert i merverdiavgiftsmantallet får man under INGEN omstendighet lov til å fakturere mva. Om man derimot passerer 50 000, uten å være registrert i mvamantallet må man etterfakturere fra første faktura som passerer 50 000 etter at man er registrert. Dette er ikke noe ønsket situasjon, så det er en fordel å få seg registrert i mvamantallet før man sender første faktura over 50 000. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Jonepet: Det er FEIL. Ring til fylkesskattekontoret og spør. Det er hovedregelen at man skal etterfakturere mva når man passerer grensen, men det sier seg vel selv hvor idiotisk dette er i praksis. Jeg registrerer mange selskaper i året, og det er helt vanlig å utfakturere med mva fra dag en så lenge man vet at man passerer grensen om ikke veldig lenge. Endret 30. mars 2007 av Sol79 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Det er bare å lese lovene. Det står så ekstremt tydelig at det er forbudt. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Det er bare å lese lovene. Det står så ekstremt tydelig at det er forbudt. 8273094[/snapback] Det er ikke alt som står i lovene som blir fulgt til punkt og prikke av selv de offentlige etatene. Teori er en ting og praksis er noe helt annet. Som sagt, bare ta en telefon til fylkesskattekontoret og spør. Tror du f.eks. folk som driver restaurant selger mat eks mva de dagene før de passerer grensen og før de får sendt melding til enhetsregisteret? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Trodde man var pliktig til å registrere seg merverdiavgiftsmantallet fra kr 0, hvis man starter en bedrift som skal drive med salg av varer? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Trodde man var pliktig til å registrere seg merverdiavgiftsmantallet fra kr 0, hvis man starter en bedrift som skal drive med salg av varer? 8281777[/snapback] Nei, men man må registrere seg i Foretaksregisteret da. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 For å drive "butikk" må man være registrert i enhetsregisteret. Da har man lov til å selge "egenproduserte" produkter eller/og arbeid. For å videreselge produkter, må man være registrert i foretaksregisteret i tillegg. Ut over dette så må man som nevnt være registrert i merverdiavgiftsmanntallet dersom man vet man passerer, eller før man passerer 50k i omsettning. Eller er eg helt på jordet? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Det er ikke alt som står i lovene som blir fulgt til punkt og prikke av selv de offentlige etatene. Teori er en ting og praksis er noe helt annet.Som sagt, bare ta en telefon til fylkesskattekontoret og spør. Tror du f.eks. folk som driver restaurant selger mat eks mva de dagene før de passerer grensen og før de får sendt melding til enhetsregisteret? 8273171[/snapback] Man skal vel egentlig søke om å få lov, dersom man skan fakturere med mva tidligere enn 50.000-kroners grensen. At mange driter i det, kan godt være, men for å være safe bør man kanskje innhente tillatelse fra skattekontoret før man setter i gang. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 I visse tilfeller kan det være aktuelt for deg å søke om registrering før omsetningen når grensen på 50 000 kroner (forhåndsregistrering). Får du innvilget forhåndsregistrering, vil du få fradrag for inngående avgift når virksomheten kjøper inn utstyr før omsetningen er kommet i gang. Dette gjelder når man vet at omsetning kommer til overstige 50.000,- i løpet av 12 mnd. Da kan man fakturere fra første krone med MVA og beregne inn-og utgående avgift. Ta kontakt med Fylkesskattekontor for mer info (ditt fylke) http://www.spor-oss.no/kap2/spm232.html § 28. Registrering skal skje når den næringsdrivendes omsetning og avgiftspliktige uttak av varer og tjenester til sammen har oversteget kr 50.000 i en periode på 12 måneder. http://www.lovdata.no/all/tl-19690619-066-008.html#28 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Mao, man kan registrere et enkeltpersonsforetak og selge varer uten å tenke på mva, sålenge man holder seg under 50k i omsetning? Endret 1. april 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Mao, man kan registrere et enkeltpersonsforetak og selge varer uten å tenke på mva, sålenge man holder seg under 50k i omsetning? 8285955[/snapback] Jepp, men du må betale skatt av overskudd. En annen ting er at hvert enkelt oppdrag , dvs. et oppdrag pr. person opptil 2000,- er skattefritt hvis du ikke er reg. som næringsdrivende. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Du sier at et oppdrag på opptil 2000 kr er skattefritt, regner med at dette ikke gjelder for et varesalg, der varens verdi er under 2000 kr? Den 50k grensen, er den uten tidsbegrensning, eller begynner man på 0 hvert år? Endret 1. april 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Du sier at et oppdrag på opptil 2000 kr er skattefritt, regner med at dette ikke gjelder for et varesalg, der varens verdi er under 2000 kr? Den 50k grensen, er den uten tidsbegrensning, eller begynner man på 0 hvert år? 8286163[/snapback] Spm 1: Slik jeg har forstått så gjelder den biten kun tjenester og mellom private personer. Spm 2: innen 12 mnd. periode. http://www.lovdata.no/all/tl-19690619-066-008.html#28 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå