Gå til innhold

Diskusjon rundt om det er riktig eller ikke å slå

Anbefalte innlegg

Hvorfor kan du ikke bare si at man ikke skal slå tilbake, og _ferdig_ med det? Når du fremmhever at menn ikke skal slå tilbake mot damer, rett etter at du har sagt at man ikke skal slå tilbake uansett, virker det som om du ikke er helt enig med deg selv.

9385407[/snapback]

har du lest innleggene mine skikkelig? foreslår at du tar enda en titt på hva jeg har skrevet.. og enten så er det en skrivefeil i innlegget ditt her, for du sier det samme 2 ganger på en måte..

siden diskusjonen var rundt "jente slår gutt" så ble det nå slik at jeg ikke syntes gutten burdte slå tilbake.. og jeg mener også at når "gutt slår gutt" så burdte heller ikke gutten slå tilbake på han som begynte.. akkurat det samme som du sier jeg sa i mitt innlegg..

så uansett kjønn, så mener jeg IKKE slå tilbake!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så skriv det, da! Det er lett å tolke dine utsagn antitetisk når du skriver spesifikt at gutter ikke bør slå jenter!

9388572[/snapback]

har skrivd det og antydet det en del ganger da!! skjønner du meg mere nå? eller syns du fortsatt at jeg er helt på jordet som de fleste andre her synes?

Lenke til kommentar

Og jenter bør ikke slå jenter, gutter bør ikke slå gutter, og jenter bør ikke slå gutter.

Uansett hvem som slo først.

Kan vi få debatten videre nå? Nytter lite å angripe en persons meninger når hun har forklart seg så godt det går, da blir det bare ren kverulering.

Ok?

Lenke til kommentar
Bingo!

Det virker som om du sliter mer med forklaringsproblemer, Melisma. For å klargjøre problemstillingen enda mer for deg, stiller jeg følgende spørsmål:

Hva er forskjellen på "mannlig ære" eller "manneskikk," som du også brukte i et innlegg, og vanlig "ære" og "folkeskikk"? Hva er forskjellen, konkret? Jeg tror ikke dette ligger klart for deg, nemlig.

9386033[/snapback]

Vanskelig spørsmål, Melisma? Du droppet å svare på de siste to innleggene mine, der jeg begge ganger spør om dette. Ditt svar på NgZ sitt innlegg klargjør at du er generelt mot vold, men du svarer ikke på hvorfor du likevel til stadighet trekker fram "mannlig" ære og "manneskikk" spesielt, i stedet for å snakke om generell "ære" og "folkeskikk" - ja, du sa til og med i et innlegg at:

...dette handler om (...) folkeskikk! eller manne-skikk burdte jeg kalle det denne gangen...

Du presiserer aldri hva som er forskjellen på "manneskikk" og "folkeskikk." Jeg ser heller ikke hva i alle dager et slikt skille skal være godt for i denne debatten, og skillet virker ganske abstrakt ettersom du faktisk ikke har gjort noe forsøk på å forklare den relevante forskjellen (hvis den finnes) nærmere. Men ettersom du trekker dette inn i en debatt om vold ser det faktisk ut til å være litt i utakt med den generelle holdningen din om at vold er like ille uansett og at det ikke er noen moralsk forskjell uansett hvilket kjønn voldsutøveren har. Tror det er ganske klart at det var det NgZ mente med at du ikke ser ut til å bli enig med deg selv.

Det er dét jeg etterlyser svar på, i alle fall.

Kan vi få debatten videre nå? Nytter lite å angripe en persons meninger når hun har forklart seg så godt det går, da blir det bare ren kverulering.

Jeg skal ikke forsvare meg mot dette innspillet, ettersom jeg mener saken ikke ér tilstrekkelig oppklart, og at jeg følgelig ikke bare kverulerer (dessuten angriper jeg ikke meningen, men etterspør en oppklaring på et forhold som er uklart for meg). Men jeg mener virkelig at kjønnsperspektivet er det eneste som driver denne debatten fremover, såfremt ingen kommer innom med mer "liberale" holdninger til voldsbruk, for å si det sånn.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Men ettersom du trekker dette inn i en debatt om vold ser det faktisk ut til å være litt i utakt med den generelle holdningen din om at vold er like ille uansett og at det ikke er noen moralsk forskjell uansett hvilket kjønn voldsutøveren har. Tror det er ganske klart at det var det NgZ mente med at du ikke ser ut til å bli enig med deg selv.

9388804[/snapback]

Spot on. :thumbup: Det er akkurat det jeg lurer på. Om vold er like ille uansett kjønn, er det liten vits i å prate om "manneskikk", si at "menn bør manne seg opp" hvis de blir slått av damer, osv., osv. Dersom man faktisk mener at vold er like ille, hvorfor legger man da så veldig mye mer vekt på å fremheve vold som er rettet fra menn mot kvinner, enn omvendt?

(Edit: Jeg mener ikke å si at melisma lyver når hun sier at hun synes vold er like ille begge veier, men når hun sier det hun sier og formulerer seg slik hun gjør i denne debatten, må hun faktisk regne med å bli missforstått. Sier jeg at menn ikke skal slå kvinner 16 ganger og at kvinner ikke skal slå menn én gang, gir jeg ikke inntrykk av at jeg synes det er like ille. I hvert fall ikke dersom jeg nevner 14 ganger at menn er mye sterkere og må tåle mer.)

Min oppsummerte mening i denne debatten er ihvertfall at terskelen for å slå kvinner bør være like høy (men ikke høyere) enn den er for å slå menn. For meg har dette svært liten betydning i praksis, da jeg ikke har det med å slå folk uansett. Men om jeg skulle komme til å bruke vold, synes jeg det burde bero på situasjonen og ikke kjønnet til personen det gjelder. Allikevel tror jeg kanskje jeg har en litt høyere terskel for å slå hunnkjønn. Samfunnets smittsomme memer, antar jeg. :ermm: Jeg finner i hvert fall ikke noe fornuft i det, og synes ideen er tåpelig.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Ja, det er klart. Jeg mener også f.eks. at man så langt det lar seg gjøre bør la være å bruke hersketeknikk (uansett kjønn), og ettersom jeg er passifist og ikke bruker vold, er hersketeknikk i et større perspektiv en mer relevant problemstilling for mitt eget vedkommende. I dette tilfellet kan jeg fortelle at jeg sannsynligvis behandler jenter og gutter (eller menn og kvinner) ulikt i noen situasjoner. Det er fordi jeg faktisk er et resultat av samfunnet rundt meg, og er ikke bare påvirket av Mamma (som gav meg en god feministisk oppdragelse, tusen takk). Jeg klarer ikke å leve 100% opp til det jeg selv setter som idealer, og kan ikke forvente det av andre heller, men jeg vet hvilke idéer og holdninger jeg ønsker å utvikle og spre rundt meg, og det er en viktig forutsetning for at både jeg og andre skal kunne forbedre oss. Det er det viktigste.

PS: Flott signatur, NgZ :D

Lenke til kommentar

Trådens første og eneste (?) eksempel er en situasjon der man ikke slår. Vedkommende burde tenke igjennom sine holdninger til vold, heller enn å henge seg opp i at moren til jenta ønsker forsoning (det var det hun prøvde, om du ikke skjønte det, din gnom). Forøvrig bør man aldri slå noen, har vel et par svin på skogen i fylla, der jeg har blitt angrepet/antastet, men ville nok tenkt meg om mer enn en gang om angriperen var en kvinne, ettersom jeg da nesten uansett ville være fullstendig fysisk overlegen. Jeg ville hatt det på samme måte med en pinglete gutt tror jeg, er man størst og sterkest, så trenger man ikke slå.

Lenke til kommentar
Vanskelig spørsmål, Melisma? Du droppet å svare på de siste to innleggene mine, der jeg begge ganger spør om dette. Ditt svar på NgZ sitt innlegg klargjør at du er generelt mot vold, men du svarer ikke på hvorfor du likevel til stadighet trekker fram "mannlig" ære og "manneskikk" spesielt, i stedet for å snakke om generell "ære" og "folkeskikk" - ja, du sa til og med i et innlegg at:
...dette handler om (...) folkeskikk! eller manne-skikk burdte jeg kalle det denne gangen...

Du presiserer aldri hva som er forskjellen på "manneskikk" og "folkeskikk."

9388804[/snapback]

jeg droppet ikke å svare.. litt vanskelig å holde styr på alle innleggene deres siden de alle tydeligvis er rettet mot meg, kan bli litt for mange skjønner du.. :hrm: jeg som er imot vold, faktisk omtrent en av 2 elns her i denne tråden som mener at man ikke burdte slå tilbake som jeg har sagt tidligere, uansett kjønn.. resten av dere ville slått tilbake og til og med på jenta.. og er det jeg mener er feil.. hva hjelper det å slå tilbake egentlig? :nei:

forstår dere ikke hva jeg mener med denne "gentleman" oppførselen når situasjonen er slik at jenta slår gutten en gang? i alle år har jeg hørt fedre som oppdrar guttungene sine til å ikke slå jenter, for det er respektløst mot kvinner og gir ut ett dårlig signal til de yngre.. dårlig forbilde mener nå jeg.. bedre å ta avstand fra vold uansett, og heller snu ryggen og gå (så langt det lar seg gjøre selvsagt).. dette er hva jeg mener er best å lære de yngre.. og jeg er fortsatt ikke enig i det at jenter og gutter stiller likt på dette området.. gutter er som sagt sterkere og det kan fort komme ut av kontroll hvis slåsskampen utarter seg.. da har som regel jenta ikke no sjans.. synes ikke at man skal viske ut grensen mellom jenter og gutter..

"manneskikk" for meg er at mannen er der for å beskytte barna og kvinnene, at han passer på at ingen skader dem og at han selv ikke gjør noe for å volde skade.. samme gjelder "kvinneskikk"..

"folkeskikk" er at man klarer å prate med munnen sin, og ikke slår fordi man ikke klarer å få ut i ord det man prøver å si.. latterlig å slå rett og slett.. viser bare tegn på at man ikke klarer å snakke for seg, og at man ikke kan kontrollere sitt egen sinne!

så uansett om noen ikke klarer å overholde disse skikkene, så mener jeg at man ikke burdte gjøre samme som den som slår først.. Det går ikke å slukke ild med ild..

.. men samme kan det være, når en moderator mener at vi skal fortsette diskusjonen og komme oss videre fra dette "jente slår gutt" temaet, så får jeg gi meg nå ja.. :yes:

så jeg får bare si takk for meg i denne diskusjonen og la dere fortsette å diskutere i fred om kjønnsløs vold da.. :cool:

men skal svare på innleggene hvis noen skriver til meg selvsagt..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

"manneskikk" for meg er at mannen er der for å beskytte barna og kvinnene, at han passer på at ingen skader dem og at han selv ikke gjør noe for å volde skade..  samme gjelder "kvinneskikk"..

9392280[/snapback]

Hvis det samme gjelder kvinneskikk, hvorfor skrive manneskikk da? Kan du ikke bare skrive folkeskikk eller høflighet eller noe, slik at det ikke høres ut som du mener dette gjelder menn men ikke kvinner?

Lenke til kommentar
Videre kverulering sletter jeg, da dere nå drar det drøyt off topic.

Start gjerne en egen tråd om likestilling :).

9393363[/snapback]

Nå var vel strengt tatt topicen opprinnelig om det var galt å slå jenter eller ikke. ^^

edit@melisma lenger ned: Topicen er antakeligvis som den er fordi det ikke er plass til flere tegn. Om du leser de første sidene, og ser hvor tråden er splittet utifra, ser du det. ;)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Hvis det samme gjelder kvinneskikk, hvorfor skrive manneskikk da? Kan du ikke bare skrive folkeskikk eller høflighet eller noe, slik at det ikke høres ut som du mener dette gjelder menn men ikke kvinner?

9393135[/snapback]

som sagt, jeg er nok gammeldags på det området, og tror fortsatt på Robin Hood romantikken, og at noen gutter/mannfolk fortsatt praktiserer denne "manne-skikken" :love: men for all del folkens, slå nå jenta hvis dere mener dette er riktig, bare jeg blir IKKE med å stå i ringen rundt og rope "mere blod, mere blod, likestilling gjelder ALT og glem ridderligheten" ... :nei:

vi får bare bli enige om å være uenig.. :yes:

Lenke til kommentar

9393135[/snapback]

som sagt, jeg er nok gammeldags på det området, og tror fortsatt på Robin Hood romantikken, og at noen gutter/mannfolk fortsatt praktiserer denne "manne-skikken" :love: men for all del folkens, slå nå jenta hvis dere mener dette er riktig, bare jeg blir IKKE med å stå i ringen rundt og rope "mere blod, mere blod, likestilling gjelder ALT og glem ridderligheten" ... :nei:

vi får bare bli enige om å være uenig.. :yes:

9394352[/snapback]

Det får vi vel, ettersom moderator ikke ønsker mer diskusjon rundt den saken.

Lenke til kommentar
Nå var vel strengt tatt topicen opprinnelig om det var galt å slå jenter eller ikke. ^^

9394346[/snapback]

nei, topic er om det er riktig å slå eller ikke å slå.., er mange her som har ment at diskusjonen har vært utenfor topicens egentlige mening en stund nå ja.. så vi får gi oss nå syns jeg.. :)

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...