Gå til innhold

Diskusjon rundt om det er riktig eller ikke å slå


Anbefalte innlegg

Dette var veldig morsomt.

 

Ved at meldingen jeg kommenterete var skrevet av en mann istedenfor

en kvinne ble svaret mitt totalt irrelevant. Faktisk så tåplig at det måtte fjernes.

 

Hadde det vært en annen kvinne kunne jeg jo bare byttet navn.

 

Med andre ord jeg har diskriminert vår kjære Trøls.

 

Ellers så kunne jo han fått den samme beskjeden.

(Som var skrevet i en litt forhastet og lite gjennomtenkt stil)

 

En ting som nettopp slo meg var at hvis man ikke slår kvinner fordi de er kvinner.

Så diskriminerer man dem på grunnlag av kjønn.

 

Personlig er jeg sånn at hvis jeg først skal gjøre noe så prøver jeg å gå fullt inn for det.

Derfor har jeg sagt at jeg ikke diskriminerer kvinner på slå området heller.

 

Men DA får man protester.

 

Å nei de vil ha i både pose og sekk. De vil ikke bli diskriminert der det gagner dem,

men hvis det ikke gagner dem. Nei da er det bare å diskriminere i vei.

 

Så heretter har jeg bestemt meg for å diskriminere alle kvinner som vil

spesialbehandles på grunnlag av sitt kjønn av hjertens lyst.

Vil man være med på leken må man tåle steken.

Og tåler man ikke den får man ikke være med på morroa.

 

Som dere skjønner har jeg hatt litt av en aha-opplevelse idag. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha.  :!:

 

Ridderlighet!  :roll:

 

Lever vi i middelalderen nå plutselig?

9324239[/snapback]

 

 

selvom han kanskje ikke finnes blandt brukerne her inne på forumet, så jeg har fortsatt troa på at det finnes noen Robin Hood'er der ute som ikke ville lagt en hånd på en jente uansett.. :love:

9326325[/snapback]

Er det det det vil si å være "ridderlig"? I så fall fant du meg nå.

9326908[/snapback]

 

Under middelalderen hadde vi kvinner som kjempet med og mot menn. De var til og med bedre enn menn, på den måten at de ble mange krigeres bane. Dersom sheriffen sendte en krigerinne etter Robin Hood, så ville han ikke lagt en hånd på ei dame? For noe jævla bullshit!

 

...Og Sosialistisk Ungdom arrangerer Feministisk Selvforsvar ;)

 

Dog: Treffer man på det rette stedet kan selv et barn volde stor skade. Jeg vet ikke om jentenes eller guttenes kjønnsorgan er mest følsomt for en hard sko, men jeg holder en knapp på testiklene, som tross alt ligger ganske ubeskyttet til. Om det var en mening med at vi skulle bli slik vi er, var det vel kanskje for å veie bittelitt opp for smertene jenter må holde ut når de føder ;)

9326883[/snapback]

 

Det var hvertfall ikke noe sosialistisk, og ikke noe feministisk selvforsvar over de vikingene vi hadde i skandinavia som var kvinner. Dersom en slik kriger av rang ble sendt mot fiendehæren, kunne eneste mulige måte å få stoppet henne på være avstandsvåpen.

 

jeg mener IKKE at jenter har noengang rett til å slå, samme gjelder gutter.. vold avler bare tullball..

 

men når det først skjer da, at en jente av en eller annen grunn slår deg..  så synes jeg at gutta burdte vise jentene at dere fortsatt har manne-æren i behold og unngår for en hver pris så godt det lar seg gjøre og slå tilbake..  jeg snakker ikke uten erfaring nå da.. har selv blitt slått midt i trynet av en gutt, men jeg slo ikke tilbake.. samme med de jentene som slo meg fordi jeg var mørkere enn dem.. tåpelig grunn, men jeg rørte dem aldri! og angrer ikke den dag i dag..

 

jeg føler at jeg selv har vunnet mere på det, enn at jeg skulle overgitt meg til impulsen min og slått tilbake..

9326895[/snapback]

 

Dersom du er i den situasjonen at du er i krig, og får ei dame mot deg, så mener du at man har to valg: enten beholde manne-æren, eller manne-livet? Du er kristen. Din moral sier blandt annet at du skal snu det andre kinn. Jeg er ikke skapt for å snu det andre kinn til.

 

 

Det er så mange arugmenter i denne debatten, som jeg finner så latterlige. Jeg er tydeligvis på et helt annen planet enn flere av dere.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Under middelalderen hadde vi kvinner som kjempet med og mot menn. De var til og med bedre enn menn, på den måten at de ble mange krigeres bane. Dersom sheriffen sendte en krigerinne etter Robin Hood, så ville han ikke lagt en hånd på ei dame? For noe jævla bullshit!

9332146[/snapback]

 

 

kanskje det var ett par Xena'er som fløy rundt og slåss.. men det blir noe helt annet.. da er dette "yrket" tli kvinnen da.. hun har valgt det helt selv om du skjønner.. jeg kan ikke sitte og grine over å ha blitt slått av en mann hvis jeg velger å bli med i karate turnering mot gutter da feks..

 

blir noe annet om Lise slår til Ole en gang fordi hun er supersinna på han da.. selvom det også er feil.. men syns det blir mere feil om han slår tilbake.. han kan heller gjøre det han må for å få slutt på det (uten slag eller mere vold) eller bare stikke.. gutt vs jente, blir bare feil..

Lenke til kommentar
Under middelalderen hadde vi kvinner som kjempet med og mot menn. De var til og med bedre enn menn, på den måten at de ble mange krigeres bane. Dersom sheriffen sendte en krigerinne etter Robin Hood, så ville han ikke lagt en hånd på ei dame? For noe jævla bullshit!

9332146[/snapback]

 

 

kanskje det var ett par Xena'er som fløy rundt og slåss.. men det blir noe helt annet.. da er dette "yrket" tli kvinnen da.. hun har valgt det helt selv om du skjønner.. jeg kan ikke sitte og grine over å ha blitt slått av en mann hvis jeg velger å bli med i karate turnering mot gutter da feks..

 

blir noe annet om Lise slår til Ole en gang fordi hun er supersinna på han da.. selvom det også er feil.. men syns det blir mere feil om han slår tilbake.. han kan heller gjøre det han må for å få slutt på det (uten slag eller mere vold) eller bare stikke.. gutt vs jente, blir bare feil..

9332507[/snapback]

Jeg føler for å besvare dette med Bill:

http://www.youtube.com/watch?v=Np6_b-72H3E

 

"gutt vs jente, blir bare feil.." - For en avleggs og gammeldags holdning!

"menneske vs menneske" er like feil.

Lenke til kommentar
Så heretter har jeg bestemt meg for å diskriminere alle kvinner som vil

spesialbehandles på grunnlag av sitt kjønn av hjertens lyst.

Vil man være med på leken må man tåle steken.

Og tåler man ikke den får man ikke være med på morroa.

9331410[/snapback]

Eksakt. Derfor vil de fleste reflekterte feminister ikke like å bli spesialbehandlet - ihvertfall i følge min empiri. (Jeg har vært borti en del av dem, ja.) Ja, på VGS gikk jeg i klasse med flere jenter som ble sure om jeg lot dem gå først på bussen. Kanskje litt ekstremt, men de fikk sannelig frem poenget sitt.

 

Derfor må vi ta lærdom av kkt1986. At en gutt slår en jente, er ikke nødvendigvis mer feil enn at en gutt slår en anne gutt. De sanne riddere anno 2000 lar ikke bare være å slå jenter - de unngår også å slå andre gutter. Hvis man unngår å slå jenter ved alle anledninger, men banker løs på gutter ved første anledning, er man i beste fall dobbeltmoralsk.

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Nå må vi ikke glemme at hvis en jente slår, så har nok gutten gjort noe mot henne da.. (ikke at jeg forsvarer vold på noen måte) men ingen flyr vel rett på deg uten at du har gjort noe.. unntatt tilfeller med blind vold da såklart.. men sjeldent det innebærer at jenta har banka opp gutten liksom.. har vel aldri hørt om det faktisk..

 

og er jo en grunn til at vi har så mange voldsMENN rundt om i verden da.. det er fordi gutta er sterke nok til å være voldelig mot folk.. de fleste jenter er ikke så sterke som mannfolka.. det kommer jo fra naturen side.. 

 

 

derfor syns jeg det blir galt å slå ei jente tilbake.. og hvor er ridderligheten og denne mannlige sjarmen da?  :love:    føler at den dør mer og mere ut  :ermm:  når gutta sier at de ikke har noen problemer med å slå en jente...

9323191[/snapback]

Så gutter kan slå uprovosert, men ikke jenter?

 

Virker som om du prøver å fremstille jenter som dyrebare skapninger. Dere er ikke verdt en dritt mer enn oss gutter. Og du baserer alle utsagnene dine på at gutter er sterkere enn kvinner og at kvinner er så hjelpesløse og at vi må ta vare på dere. Herregud.

 

Ridderlighet? Dere får da faen meg ikke beholde alle fordelene dere hadde før når dere maser så jævlig om likestilling. Etter det innlegget her har jeg ingen moralske problemer med å slå en jente.

 

Og apropos voldsmenn, det er bare et ord. Akkurat som brannmann og mankind. Men er sant det du sier, det er flere mannlige voldsmenn. Men det er kanskje ikke så rart når dere har sånne meninger som du har. (Innlegget ditt var jævlig provoserende ja)

Lenke til kommentar
og er jo en grunn til at vi har så mange voldsMENN rundt om i verden da.. det er fordi gutta er sterke nok til å være voldelig mot folk.. de fleste jenter er ikke så sterke som mannfolka.. det kommer jo fra naturen side..

Ettersom du trekker konklusjonen at menn har en sterkere tendens til å bli voldelige fordi de er sterke, og de er sterke fra naturens side, vil ikke det si at vi menn naturlig er forutbestemt å være (mer) voldelige og dominerende? Dette er like gammeldags og avleggs som at kvinner er forutbestemt fra naturens side til å utføre visse jobber og ikke andre. Er det ikke også argumentet om styrke som før i tiden ble brukt mot at kvinner skulle kunne bli mekanikere, eller i alle fall ikke kunne jobbe med fysisk arbeid like godt som menn?

 

Det er forøvrig andre ting som kan gjøre en "god" slåsskjempe enn ren styrke, det vet du vel? Er menn "bedre" enn kvinner fra naturens side på alle, eller de fleste, slike områder? Vet du det? Er det egentlig noen grunn til å stille seg slike spørsmål? hva skjer med likestillingen da?

 

Det er ikke slik "fra naturens side," det er slik på grunn av gamle sosiale kjønnskonstruksjoner. At jeg er mer disponert for å bli voldelig fra naturens side enn min søster er en fornærmelse mot meg.

 

Så gutter kan slå uprovosert, men ikke jenter?

 

Virker som om du prøver å fremstille jenter som dyrebare skapninger. Dere er ikke verdt en dritt mer enn oss gutter. Og du baserer alle utsagnene dine på at gutter er sterkere enn kvinner og at kvinner er så hjelpesløse og at vi må ta vare på dere. Herregud.

Ser du, Melisma? Tillit til kjønnsrollemønstre som noe "naturlig" skaper kjønnskrig. Kampen for likestilling er ikke en kamp for å vise at kvinner er bedre enn menn på noe slags vis, eller at ett av kjønnene fortjener visse fordeler i kraft av dette.

 

Etter det innlegget her har jeg ingen moralske problemer med å slå en jente.

Javel? Fordi alle verdens jenter nødvendigvis må stå for det én dame/jente/person sier? Jeg sier det igjen: Glem kjønnskrigen! Vi er like verdifulle uavhengig av våre biologiske kjønn, og ingen gutt kan representere DEG med meningene sine mer enn en jente kan det. På samme måte kan ikke Melisma representere alle kvinner med meningene sine bare fordi hun er kvinne. Om du blir mer tilbøyelig til å slå "en jente" på grunn av hva én annen jente sier, må det virkelig være noe galt under topplokket ditt.

 

(Det skal sies at dette er første gang jeg bruker så direkte personangrep mot noen vel vitende om det på diskusjon.no. Bare rapporter meg - dette kan jeg stå for!).

Lenke til kommentar

Tror de fleste her er enige i at vold er uønsket kkt1986.

 

Heldigvis er faktisk vold relativt sjeldent nå tildags.

Med tanke på at tusener på tusener stimer sammen inn på

proppfulle utesteder hver helg. Så er det sjelden det kommer til

slosskamp statistisk sett.

 

Noen få blir det jo og dem slår jo Vg og Dagbladet opp stort sånn

at det virker som ville vesten på en lørdagskveld.

 

Min mormor er overbevist om at hver gang jeg er ute på byen er

jeg i STOR fare.

 

Men som så trøls sa.

Å unngå å slå jenter for å så denge løs på menn blir feil.

 

Men den virkelige verden er ikke befolket av verken Robin Hooder ELLER

skjøre små jomfru Marioner.

Iblandt trenger både menn å kvinner SKARPE reaksjoner på sin oppførsel.

 

Hvordan dette arter seg varierer. Å fokusere på å slå er litt villedende syns jeg.

 

Jeg vil si fysisk angrep. Jeg føler jeg har full rett til å angripe andre personer fysisk

i visse situasjoner.

 

Hvordan angrepet fortoner seg er likegyldig.

Men å dytte, slå, sparke, skalle, bite, klype og klore går alle stort sett ut på det samme. De er angrep som kan påføre et annet menneske skade av større eller mindre grad.

 

Nå er det opp til hver enkelt hvor grensen går før man føler seg berettiget til et fysisk angrep.

 

Slik jeg ser det.

Hvis en ikke føler seg truet på liv å helse er det ingen grunn til å angripe noen.

Om noen skader egoet ditt er det neppe behov for fysisk motangrep.

Men man føler selvsagt spesielt da at man burde ta igjen.

 

Om noen fiker til deg eller gir deg en blodig fornærmelse

har man ofte lyst til å slå vedkommende.

 

Å la være å gå til motangrep har faktisk lite å gjøre med den andres kjønn.

Mye mer med hvor mye du føler at den andre har såret egoet ditt.

 

Ikke at jeg er noen helgen akkurat. En kraftig nok fornærmelse blir møtt av et

fysisk angrep fra min side. Som regel noe som er mer sosialt akseptert enn å slå. :innocent:

Men dog et angrep.

Lenke til kommentar
kanskje det var ett par Xena'er som fløy rundt og slåss.. men det blir noe helt annet.. da er dette "yrket" tli kvinnen da.. hun har valgt det helt selv om du skjønner..  jeg kan ikke sitte og grine over å ha blitt slått av en mann hvis jeg velger å bli med i karate turnering mot gutter da feks..

 

blir noe annet om Lise slår til Ole en gang fordi hun er supersinna på han da.. selvom det også er feil.. men syns det blir mere feil om han slår tilbake.. han kan heller gjøre det han må for å få slutt på det (uten slag eller mere vold) eller bare stikke.. gutt vs jente, blir bare feil..

9332507[/snapback]

 

Akkurat som Nstin synes jeg dette var provoserende også. Dersom Lisa slår til Ole har hun startet noe som kan ende opp med en slosskamp. Det skal og må man alltid være klar over dersom man slår noen. Jenter er ikke fritatt for å ta konsekvensene av sine handlinger. At du synes at det blir feil tror jeg har jævlig mye med at du er kristen og at du liker og tenke sånn. Det gjør ikke jeg.

Lenke til kommentar

Ha ha hvis man virkelig mener at kvinner ikke skal slås EVER har man rett og slett for liten erfaring mener nå jeg. Skal ikke generalisere men å forskaste en annen manns handling uten å inneha samme erfaring er regelrett trangsynt! Personlig var det mitt motto også: Altså ikke slå! No matter what! Men det ble vel slutt etter at kameraten min sa at jeg burde gjemme kjøkkenknivene neste gang vi krangla pga at HUN ble fysisk aggressiv...har møtt masse kvinner som tror at de kan gjøre hva som helst nettopp pga at de er kvinner...For å gi eksempler: jeg vil si at trynet er ikke har blitt hakkebiff av knust ølflaske og bjellene er fortsatt intakte - spot on! Hun prøvde å "fjerne" dem...

Dessuten sliter de med div. ting som sjalusi (kan få en hvilken som helst kvinne til å tørne...hvis de innehar egenskapen i det hele tatt...) Men det er vel kankje ikke KVINNER jeg snakker om nå...Fitter er vel et mer dekkende ord...Cheers!

Lenke til kommentar
Men det er vel kankje ikke KVINNER jeg snakker om nå...Fitter er vel et mer dekkende ord...Cheers!

9341032[/snapback]

Foreslår: "Mennesker." Kan ikke folk droppe kjønnsperspektivet i denne debatten? Se for eksempel på overskrifta for tråden! En normativ debatt om vold bør ikke dreie seg om kjønn i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Dette med at ein ikkje skal slå jenter er jo berre ein generell regel for at ein ikkje skal bruke vold når ein er fysisk overlegen motparten. Eg hadde gjerne gått berserk på eit kvinnfolk om det kvinnfolket var mykje høgare og større enn meg sjølv, men eg hadde ikkje brukt vold mot ein gammal skrøpelig mann.

 

Sjølvforsvar blir noko anna igjen da. Får du lett overtaket over den som angrip deg er det ikkje nødvendig å bruke knyttneven for å forsvare deg sjølv.

 

Men er synd at så mange jenter trur det er greit å slå og sparke.

Lenke til kommentar
Så gutter kan slå uprovosert, men ikke jenter?

 

Virker som om du prøver å fremstille jenter som dyrebare skapninger. Dere er ikke verdt en dritt mer enn oss gutter. Og du baserer alle utsagnene dine på at gutter er sterkere enn kvinner og at kvinner er så hjelpesløse og at vi må ta vare på dere. Herregud.

Ser du, Melisma? Tillit til kjønnsrollemønstre som noe "naturlig" skaper kjønnskrig. Kampen for likestilling er ikke en kamp for å vise at kvinner er bedre enn menn på noe slags vis, eller at ett av kjønnene fortjener visse fordeler i kraft av dette.

 

Etter det innlegget her har jeg ingen moralske problemer med å slå en jente.

Javel? Fordi alle verdens jenter nødvendigvis må stå for det én dame/jente/person sier? Jeg sier det igjen: Glem kjønnskrigen! Vi er like verdifulle uavhengig av våre biologiske kjønn, og ingen gutt kan representere DEG med meningene sine mer enn en jente kan det. På samme måte kan ikke Melisma representere alle kvinner med meningene sine bare fordi hun er kvinne. Om du blir mer tilbøyelig til å slå "en jente" på grunn av hva én annen jente sier, må det virkelig være noe galt under topplokket ditt.

 

(Det skal sies at dette er første gang jeg bruker så direkte personangrep mot noen vel vitende om det på diskusjon.no. Bare rapporter meg - dette kan jeg stå for!).

9339474[/snapback]

Err. personangrep? Meninger er ikke personangrep.

 

Uansett det jeg mente var at jeg ikke har noen moralske problemer med å slå jenter fordi de kan fortjene like mye juling som andre mennesker. Dumt av meg å formulere det slik at det virket som om det var selve innlegget som gjorde at jeg følte det sånn.

Lenke til kommentar

(...)

Etter det innlegget her har jeg ingen moralske problemer med å slå en jente.

Javel? Fordi alle verdens jenter nødvendigvis må stå for det én dame/jente/person sier? Jeg sier det igjen: Glem kjønnskrigen! Vi er like verdifulle uavhengig av våre biologiske kjønn, og ingen gutt kan representere DEG med meningene sine mer enn en jente kan det. På samme måte kan ikke Melisma representere alle kvinner med meningene sine bare fordi hun er kvinne. Om du blir mer tilbøyelig til å slå "en jente" på grunn av hva én annen jente sier, må det virkelig være noe galt under topplokket ditt.

 

(Det skal sies at dette er første gang jeg bruker så direkte personangrep mot noen vel vitende om det på diskusjon.no. Bare rapporter meg - dette kan jeg stå for!).

9339474[/snapback]

Err. personangrep? Meninger er ikke personangrep.

"...må det virkelig være noe galt under topplokket ditt."

Dét er et personangrep. Relativt saklig sådan, men likefullt et personangrep.

 

Uansett det jeg mente var at jeg ikke har noen moralske problemer med å slå jenter fordi de kan fortjene like mye juling som andre mennesker. Dumt av meg å formulere det slik at det virket som om det var selve innlegget som gjorde at jeg følte det sånn.

9344160[/snapback]

Ja, da er det en annen sak.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Men det var jo spekulasjoner :p

 

Jeg er veldig enig i det du sier. Og jeg har sagt noe av det samme selv:Kjønn skal ikke ha noe å si, men størrelsen på personen, type og grad av volden har det.

 

Edit: Hadde uansett ikke raportert et personangrep eller ville at det skulle hatt konsekvenser for personen så lenge det er saklig. I denne delen av forumet blir folk veldig sinte på hverandre innimellom og man må få utrykt seg, mener nå jeg.

Endret av Nstin
Lenke til kommentar
"gutt vs jente, blir bare feil.." - For en avleggs og gammeldags holdning!

"menneske vs menneske" er like feil.

9333975[/snapback]

 

 

men selvsagt er jeg 100% enig i at vold aldri er løsningen! men gutt vs gutt, ellre jente vs jente klinger bedre i mine ører enn gutt vs jente.. det er min mening.. jeg har vært motstander av vold siden jeg skjønte hva vold var..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...