Gå til innhold

Diskusjon rundt om det er riktig eller ikke å slå

Anbefalte innlegg

Haha.  :!:

Ridderlighet!  :roll:

Lever vi i middelalderen nå plutselig?

9324239[/snapback]

selvom han kanskje ikke finnes blandt brukerne her inne på forumet, så jeg har fortsatt troa på at det finnes noen Robin Hood'er der ute som ikke ville lagt en hånd på en jente uansett.. :love:

9326325[/snapback]

Er det det det vil si å være "ridderlig"? I så fall fant du meg nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke blyant, men heller en slik sak.

BTW: Det du ikke har fått med deg er riktigheten av påstanden

ingen her som har sagt at de aldri ville slått en jente.. må si jeg er overraska.. ikke positivt..

9326905[/snapback]

ok, herr Blyantsak :p jeg er rimelig trøtt nå, og den ene hjernecella jeg har igjen er fortsatt på sommerferie tror jeg :ermm: men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner enda hva du mener :rofl: såjji :blush:

hva mener du heller at det burdte stått da? :) formuler mitt eget innlegg for meg hvis du gidder a :p

Lenke til kommentar
ja , det var ett skikkelig slag midt i trynet,,  :roll:

9326497[/snapback]

Vel, ja, i dagens samfunn hvor kvinnekampen raser som værst (jeg støtter kvinnekampen, gee) forventer kvinner at menn skal være gammeldagse og ridderlige. Hvorfor er det da diskriminering at menn syns at kvinner skal være hjemmeværende? :)

9326520[/snapback]

Det mange legger i "ridderlighet" er hva jeg kaller vanlig folkeskikk. Melisma kom med en slik definisjon i en av postene som dere utvekslet med dette. Klart vi skal forvente av hverandre vanlig folkeskikk! Jeg forventer av mine venner (både kjærester og venner, av begge kjønn) at de "ikke skal legge hånd på en mann/kvinne," og gjerne åpne døra for meg om det passer seg slik. Jeg ville gjort det for dem.

Å kreve at dama skal være hjemme bare fordi hun er dame, er diskriminering.

Damer har vært "ridderlige" mot oss menn til alle tider - de har vært tvunget til det. De fortjener jaggu at vi oppfører oss litt "ridderlig" mot dem i mer moderne forstand (det handler ikke lenger om å leie henne av hesten fordi dama liksom er så "skjør").

Hvis man prøver å være ekstra høflig eller "ridderlig" mot kvinner så blir man

nesten beskyldt for å prøve og få damen i sengen..

9326581[/snapback]

Det kalles "dobbelt straff." Unge jenter blir utsatt for det samme når de på grunn av sosialt press må finne det perfekte skjæringspunktet mellom å være "hore" og "prippen" (man skal ikke være jomfru, og ikke "løssluppen"). For gutta er valget selvsagt "enklere": Ligg med flest mulig jenter og få respekt! Ikke at dét alltid er så lett for en sekstenåring heller.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
bare glem det Okstad! det kan ikke sammenlignes!!  Det er en ting å "frarøve" kvinner friheten ved at de forventes å være hjemmeværende av disse mennene..  men en annen ting å bruke fysisk kraft på og vinne tilbake stoltheten man tror man mister ved å ikke slå tilbake..

for meg så har man vunnet slåsskampen når man ikke slår tilbake.. dette gjelder begge kjønn og uavhengig hvilket kjønn de slåss mot...

9326526[/snapback]

Man frarøver ingen friheten ved å foreslå at damen kan være hjemmeværende, altså man putter henne ikke i et bur heller, da.

9326585[/snapback]

Jeg tror ordet som ble brukt var "kreve"...

Jo: Det er frihetsberøvelse å kreve dette av noen. Særlig summen av alle de familiesituasjonene som blir slik virker undertrykkende for kvinner. Det blir en norm. Sånt som KrF vil fremme. Og andre som vet hva som er best for oss.

Kvinnfolk nå til dags er ikke mye til høflige heller...

De er ikke i nærheten av høflige som før i tiden og kvinner nå til dags tenker bare penger,status,klær og mer penger..De ser for mye på såpeoperaer..Blir lett påvirket kvinner nå tildags..hehe

9326706[/snapback]

[utdrag uthevet av meg]

"...penger, status, biler/fotball og mer penger.. De ser for mye på TV/fotball."

Gjett hvilket kjønn? ;)

Åjo! Det gjelder i minst like stor grad for menn! Personlig ser jeg ikke på TV og er ikke opptatt av verken fotball eller biler (i den grad at jeg kan ikke bry meg mindre), og det gjør meg nærmest til et "utskudd" - ja, jeg fikk endog rykte på meg for å være homofil på huset (bor på studenthybel) i fjor!

De fleste jenter jeg betrakter som venner gir en lang en i såpeoperaer, ikke mer opptatt av penger enn at det går rundt for dem (akkurat som mine jevnaldrende guttevenner) og faktisk ikke jevnt over mye mer opptatt av klær enn gutter FLEST. Og nå lurer du sikkert på om jeg bare henger i en eller annen "spesiell" vennegjeng med bare gothere eller hippier eller noe annet rart noe? Feil.

En påstand jeg i alle fall er sikker på: Gutter er "gjennomsnittlig" mer opptatt av fotball enn jenter er av både penger og såpeoperaer, og sannsynligvis også klær. Vel... kvinner kan i alle fall forklare "klesmanien" med at de har vært utsatt for et ekstremt kjønnstyranni i mange tidsaldre. Er det noen menn som ser på fotball for å trekke damer? Jeg tviler.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
ingen her som har sagt at de aldri ville slått en jente.. må si jeg er overraska.. ikke positivt..

Jeg sa jo FØR du skrev denne posten, at jeg ikke slår noen. Er ikke det godt nok? Jeg slår ikke tilbake mot gutter og jeg slår ikke tilbake mot jenter. Men jeg får få anledninger til å teste meg selv, for jeg har aldri mottatt et slag i ansiktet. Jeg er usikker på om jeg har blitt sparket i testiklene (men vet GODT at jeg har blitt truffet der på andre måter, f.eks. fotball). Men selv om noen sparker meg på skinneleggen (det har skjedd en håndfull ganger, tenker jeg) tar jeg ikke igjen. Jeg vet som regel at jeg fortjener det.

Det er nok alt jeg kan love basert på egen erfaring. Enkelte vil kanskje påstå at bare jeg får et velrettet slag mot meg vil jeg bli satt på en alvorlig prøve og antakeligvis knekke og slå tilbake. Jeg mener jeg har all grunn til å tvile, og jeg har uansett ikke tenkt å "rette" på holdningen min av den grunn.

Både gutter og jenter, menn og kvinner bør være vennlige og høflige med hverandre. Jeg tror det dekker den eneste definisjonen av "ridderlighet" som har kommet fram i denne tråden så langt.

Lenke til kommentar

(...)

skal vi bare kaste vekk ridderligheten som forfedrene jobbet så hardt for å holde på? ære og stolthet? borte i år 2007?

I tillegg drar du inn et begrep som jeg utelukkende hører fra en av de mest rasistiske og kvinnediskriminerende gruppene i samfunnet. Gruppen er pakistanske ungdommer fra Oslo, og begrepet er ære.

1) Jeg regner med at du mente å si "gruppen består av pakistanske ungdommer fra Oslo" og ikke generaliserer over pakistansk ungdom som sådan. Jeg regner med det fordi du selv omtaler "rasisme" i negativt ordelag.

2) Æresbegrepet kan tolkes på flere måter. For mange er det synonymt med "stolthet" - et ord som lyder noe mindre "skummelt." Man kan gjerne ha stolthet i arbeidet sitt og man kan ære sin utkårede ved å gjøre noe spesielt. Jeg tviler på at Melisma la i begrepet at menn bør være villige til bokstavelig talt å drepe for å legge jakka si over dammen på fortauet for dama. Problemet med æresbegrepet i fundamentalistiske kulturer (ikke bare pakistanske og ikke bare muslimske) er at det er så viktig at alle andre moralske barrierer må vike for det. For at æren må forsvares for enhver pris.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Her er uansett sitatet hvor det står at Melisma ønsker gutter som aldri slår legger en hånd på jenter. Aldri er aldri - og det var det som fikk meg til å undre litt.

Javel, da. Jeg innrømmer det: Jeg sparket ei jente i klassen min i skrittet i tredje (det som nå er fjerde) klasse på barneskolen. Det er den eneste virkelig voldelige handlingen jeg har gjort i den delen av livet mitt som jeg kan huske (jeg regner med at å "slå fot" på dem jeg lekeslåss med ikke teller, selv om det muligens gikk galt av og til - jeg tror det oftest gikk ut over meg selv). Denne jenta mobbet meg over lengre tid, men jeg kan ikke si det behaget meg å ha begått den voldelige handlingen, eller å ha "hevnet" meg, der og da (eller i ettertid). Tvert imot var det svært ubehagelig å ha gjort det. Forøvrig svarte hun med å klore meg til blods i øret.

Beklager, Melisma. Men du er selvsagt også tilgitt for at du overså det jeg skrev ;)

Teknisk sett svarte jeg ærlig: Jeg slår aldri (jeg skrev i presens - dette viser til vanlig praksis).

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Beklager, Melisma. Men du er selvsagt også tilgitt for at du overså det jeg skrev ;)

Teknisk sett svarte jeg ærlig: Jeg slår aldri (jeg skrev i presens - dette viser til vanlig praksis).

9327066[/snapback]

Som jeg skrev til deg i ett tidligere innlegg, så står det respekt av gutter som ikke slår jenter,, det er slike gutter vi jenter trenger.. :love: som vi kan stole på ikke vil skade oss selvom noen jenter er ganske hissige og slår rundt seg som småunger noen ganger,, at jenter bruker vold er uakseptabelt.. samme som med gutta..

syns det viser god moral og sunn folkeskikk :yes:

Lenke til kommentar

Min første kjæreste fikk nok av at jeg var så "perfekt" (med tanke på konfliktnivå; jeg ble ikke beskyldt for å være "perfekt" på alle andre måter), og begynte et par ganger å denge løs på meg når hun begynte å bli godfull for å prøve å gjøre meg sint :p

Jeg holdt fast rundt henne for å stoppe, men så snart jeg slapp var det på'n igjen. Er det andre som ikke kan utstå folk som ikke blir sinte?

Noen syns muligens det er direkte irriterende når en person - ikke bare aldri slår, men - aldri viser sinne. Jeg liker ganske enkelt ikke å heve stemmen eller oppføre meg dominerende overfor andre. Jeg er ingen tøffel; jeg setter meg i respekt verbalt og står oppreist, men aldri med maktmidler. Det lar seg muligens gjøre fordi jeg ellers er veldig konfliktsky? Det er ekstremt sjelden eller aldri at jeg blir konfrontert med det valget å reagere med sinne.

Lenke til kommentar
hvis søstra deres slår kjæresten sin fordi han har gjort noe som er utrolig vondt og sårende, så fortjener hun og få ett slag tilbake?  er det bare jeg som synes dette ikke høres helt bra ut her eller?

9326791[/snapback]

Hvis søsteren min sin kjæreste har gjort henne noe vondt og sårende så er det ikke bare hun som kommer til å slå han.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men å slå er noe jeg bare bruker når jeg trenger, noen situasjoner løser seg med et velplassert slag, kan være alt fra en liten kilevink til en suser. Nå tenker jeg ikke spesiellt på noe kjønn.

En jente i gamleklassen min oppfordret oss gutter til å ta igjen hvis noen jenter var totale fitter. Hun kunne ikke fordra den "ridderligheten" og at jenter må behandles med silkehansker (hun gikk på kickboxing, kan ha noe med det å gjøre), men jeg tror hun ikke ville bli sett på som en som trenger spesialbehandling.

Lenke til kommentar
hvis søstra deres slår kjæresten sin fordi han har gjort noe som er utrolig vondt og sårende, så fortjener hun og få ett slag tilbake?  er det bare jeg som synes dette ikke høres helt bra ut her eller?

9326791[/snapback]

Hvis søsteren min sin kjæreste har gjort henne noe vondt og sårende så er det ikke bare hun som kommer til å slå han.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men å slå er noe jeg bare bruker når jeg trenger, noen situasjoner løser seg med et velplassert slag, kan være alt fra en liten kilevink til en suser. Nå tenker jeg ikke spesiellt på noe kjønn.

Vold løser aldri noen problemer (annet enn den umiddelbare forløselsen av din egen selvinnbilte trang til å måtte bruke vold for å føle deg bedre). Har du eksempler på noe annet?

En jente i gamleklassen min oppfordret oss gutter til å ta igjen hvis noen jenter var totale fitter. Hun kunne ikke fordra den "ridderligheten" og at jenter må behandles med silkehansker (hun gikk på kickboxing, kan ha noe med det å gjøre), men jeg tror hun ikke ville bli sett på som en som trenger spesialbehandling.

9330305[/snapback]

Hva med ikke å gi jenter spesialbehandling, men heller avstå fra vold i det hele tatt?

Lenke til kommentar

9326791[/snapback]

Vold løser aldri noen problemer (annet enn den umiddelbare forløselsen av din egen selvinnbilte trang til å måtte bruke vold for å føle deg bedre). Har du eksempler på noe annet?

9330438[/snapback]

Gjer det ikkje det? Der tar du feil. Kanskje ikkje alle problem kan løysast på den måten. Eg har løyst problem med vold før (eit slag eller to, men ikkje i fjeset), men det er for det meste med broren min. Plager han meg, driter eg i han. Plager han enda meir, blir eg irritert. Plager han meg enda meir etter det, slår eg han. Det hjelper av og til. Av og til kan det ta lengre eller kortare tid før eg blir irritert nok.

Viss han plager eller irriterer meg, er det eit problem for meg.

Men av den grunn går eg ikkje rundt og slår alle som snakker stygt om meg eller fornærmer meg. Slik som eg skreiv lengre oppe (med ein liten forandring):

Slår/dytter/irriterer folk meg, bryr eg meg ikkje. Slår/dytter/irriterer same person meg, blir eg småirritert. Slår/dytter/irriterer same person meg meir, kan eg ikkje berre la den personen gjere det han/ho vil med meg, difor slår eg (som regel) tilbake. Kan som sagt ta lengre eller kortare tid.

Same om det er gut eller jente, kan eg slå. Kjønn har ingenting med å slå å gjere. Har det vel? Bortsett frå at jenter tåler litt mindre (fysisk). Kan vere eg slår svakare viss personen tåler mindre, og hardare viss personen tåler meir, men om det er jente eller gut har ingenting for meg å seie.

Lenke til kommentar

Hvis du ble utsatt for volden, klarte du jo ikke å stoppe den.

Selvforsvar er i et særtilfelle; du må selvsagt gjøre det du finner nødvendig, men man bør likevel ikke bruke mer makt enn nødvendig.

Når det gjelder det du skrev i forrige innlegget ditt, faller det under det jeg kalte "den umiddelbare forløselsen av din egen selvinnbilte trang til å måtte bruke vold for å føle deg bedre."

Lite ærverdig.

Lenke til kommentar

9326791[/snapback]

9330438[/snapback]

Gjer det ikkje det? Der tar du feil. Kanskje ikkje alle problem kan løysast på den måten. Eg har løyst problem med vold før (eit slag eller to, men ikkje i fjeset), men det er for det meste med broren min. Plager han meg, driter eg i han. Plager han enda meir, blir eg irritert. Plager han meg enda meir etter det, slår eg han. Det hjelper av og til. Av og til kan det ta lengre eller kortare tid før eg blir irritert nok.

Viss han plager eller irriterer meg, er det eit problem for meg.

Då har du ikkje løyst problemet, men erstatta det (midlertidig!) med eit nytt: At bror din får smerter. Og dette løyser ikkje problemet ditt i det lange laupet: Bror din synest openbert at det er morosamt å terge deg. Du skriv jo sjølv som om dette er noko som skjer regelmessig.

Men av den grunn går eg ikkje rundt og slår alle som snakker stygt om meg eller fornærmer meg. Slik som eg skreiv lengre oppe (med ein liten forandring):

Slår/dytter/irriterer folk meg, bryr eg meg ikkje. Slår/dytter/irriterer same person meg, blir eg småirritert. Slår/dytter/irriterer same person meg meir, kan eg ikkje berre la den personen gjere det han/ho vil med meg, difor slår eg (som regel) tilbake. Kan som sagt ta lengre eller kortare tid.

Den einaste grunnen til at folk igjen og igjen plager og terger folk slik, er at den valden dei eventuelt blir eksponert for slett ikkje gjer noko med deira trong til å oppføre seg slik. Kanskje gjer den det tvert imot meir spanande. Det går an å bruke sjølvforsvarsteknikkar som bygger på å bruke "angriparen" si kraft mot seg sjølv. Elles går det som regel an å fjerne seg frå området. Og før du eingong treng å vurdere dette vonar eg at du seier frå om at vedkommande skal slutte å terge deg (utan å truga han/henne). Tru det eller ei: Dette er eit svært effektivt virkemiddel og vil virke i mange situasjonar sjølv om den andre terger deg for bevisst å få deg til å ty til vald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...