Gå til innhold

Hvor varm kan en passivt kjølt E6600 bli?

toblix

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp skrudd sammen en maskin med E6600-prosessor i et Temjin TJ09-kabinett. På CPU-en står en sånn svær Noctua-sak uten vifter på. Slik det er satt opp på står to 120mm-ere og suger på CPU-kjøleren, én bakover og én oppover. I BIOS stabiliserer temperaturen seg på ca. 50 grader, noe som virker litt høyt. Jeg ser at folk snakker om rundt 35 grader. Er det *kritisk* varmt med 50 grader idle? Er det noen som har tips til hvordan jeg kan senke temperaturen, bortsett fra å eksperimentere med å snu på vifter og sånn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

35'c på en C2D er nok forbeholdt de som liker skrur opp omdreiningen på cpu vifte til jetspeed og forbi. Altså voldsom RPM og like høy db samt et kabinett som er forsynt med haugevis av kabinettvifter stilt på maks.

På normale viftehastigheter ligger en C2D mellom 40 og 50'c avhengig av om den er idle eller full load i et normalt ventilert kabinett.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Her er et profesjonelt diagram av luftstrømmen i PC-en:

luftstrom.gif

Tanken var, kanskje litt naivt, at den varme luften skulle dras bort og ut. Kan det være at det blir for mye blåsing ut og for lite suging inn? Den ene som suger inn står et stykke fra de tre som blåser ut, og det profesjonelle diagrammet viser ikke helt det kaoset av kabler som står mellom dem.

Når jeg kjører Prime95 stabiliserer temperaturen seg på ca. 63 grader, som for meg virker litt i overkant med så mange vifter rundt omkring. SpeedFan finner forresten to andre temperaturer, CORE0 og CORE1 som begge ligger litt lavere. Hva er dette for noe?

Finnes det en ultimate guide til luftstrøm i kabinettet, eller noe sånt? Burde jeg snudd kjøleren 90 grader, kanskje? Jeg satte den slik fordi kjølegreiene på hovedkortet ruvet så høyt.

Endret av toblix
Lenke til kommentar

Jeg har erfart at det er en fordel å ha overtrykk i kabinettet med tanke på støv. Men for at det skal ha noe å si, må du selvfølgelig ha støvfilter ved alle luftinntak. Dersom du har undertrykk, vil det kunne komme inn støv i alle små hull (som de fleste kabinetter gjerne har).

EDIT: Hvilken vei står kjøleribbene på kjøleren, egentlig? Tenk på at varm luft gjerne stiger opp...

Endret av fudun
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM
Hvordan er det med støvfilter? Må man ha spesielle vifter til dette?

8274645[/snapback]

Nei, ikke i det hele tatt. Man bare klippser støvfilteret på plass over vifte og that's it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...