knutby Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Noen som kan hjelpe meg a finne en passende jobb i 07/08? Planen er at jeg skal studere og trene til PolitiHoyskolen sa det skal ikke vare en fulltidsjobb. Ma vare i midten av oslo(innenfor ring 2) og ma involvere mennesker. Altsa ikke en kontorjobb, heller ikke telefonselger eller annen type salgsjobb hvor jeg ma ga til kunden. Noen som har noen tips pa hva jeg leter etter? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Søk jobb som vekter. Det teller svært positivt med tanke på at du skal søke politi senere. Mange gode referanser å få i sånne yrker. Du jobber med mennesker, og er så å si overalt i Oslo. Ser på bildet at du er/har vært i militæret. Da har du kanskje vekterkurs? Vekterkurs er uansett ikke obligatorisk for å få jobb. I noen tilfeller kan arbeidsgiver gi deg kurset. Vekteryrket har som regel en haug med med deltidsjobber. Lenke til kommentar
smy Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Har du tenk å jobb som vekter så er vekterkurset et krav. Endret 31. mars 2007 av lordsmygen Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 dessver så er vekterkurs et krev for jobb som vekter i disse dager 8277975[/snapback] bortsett fra at rettskrivningen var fra en annen dimensjon i dette innlegget bifaller jeg meningen. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Hvis du vil jobbe med mennesker, så kan en deltidsstilling innen pleie og omsorg være et greit alternativ. For eksempel som assistent i et bokollektiv for psykisk / fysisk utviklingshemmede. I Bergen har det ikke vært noe problem å få slike jobber, mange slike steder har problemer med å ha nok folk til å få fyllt opp vakter. Jobbet slik selv ved siden av studiene for noen år siden - det kan anbefales. Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg tenker faktisk også på en jobb ved siden av fulltidsjobben min. Vekter er kanskje det jeg har vurdert sterkest, men har ikke vekterkurs og da kan det bli vanskelig særlig med tanke på at det blir bare deltidsjobb. Eller så har jeg vurdert sjåfør av noe slag, men da må man nesten ha C lappen for å komme seg noe vei. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Har du tenk å jobb som vekter så er vekterkurset et krav. jeg har sett at de største vekterfirmaene gir dette kurset hvis du ikk ehar det fra før av ved ansettelse. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Hva skal til for å få det kurset da? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 tror ikke det skal være verre enn at du melder deg på. her kan du se diverse steder som tilbyr dette. det kreves plettfri vandel før du melder deg på og bakgrunnen din vil bli sjekket av politiet før du får kursbeviset. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Hva skal til for å få det kurset da? 8349416[/snapback] Bifaller at vekteryrket blir en fin startportal for de som ønsker å videre til Politi. Vekterkurs kan enten tas på egen regning, man kan evt få det sponset eller billig via ett vekterfirma. Evt så kan også muligens noe statlig sponse (NAV/Aetat etc) dette. Jeg tok Vekterkurs i forsvaret, fikk det da gratis. Samme med truckfører lappen. De er ikke blitt benyttet, men alltid greit å ha + er bonus på en CV. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Synes bare det høres litt lett ut å få kastet det etter seg om man vil bli vekter. Er vel ikke så stor mangel på folk? Lenke til kommentar
cheeplix Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Verken intro- eller vekterkurset er obligatorisk å ha som søker, men du skal som tommelfingerregel ha det i løpet av 6mnd etter ansettelse. Vekterbransjen trenger mer folk, det er ingen tvil om. Vær klar over at som nyansatt er det ikke mye eksklusive greier du blir satt til å gjøre. Selve det med-mennesklige aspektet er veldig overdrevet i mine øyne. Det er i hovedsak eiendom og verdier det er snakk om. Min relativt korte periode som vekter innebar litt av hvert så jeg fikk et godt innblikk i hva det går ut på. I sånn ca. én mnd etter ansettelse var jeg sentervekter. Dette innebærer litt forskjellige ettersom hvor du blir stasjonert. Et senter var det kun parkeringsoppdrag (hindre kork), et annet sted var det mye styr med elektroniske nøkkelkort og sjekke etter folk som stjeler samt hjelpe ansatte med diverse. Rundt desember og juletider var det kun p-oppdrag (som er helt døden.) Senere fikk jeg muligheten til å jobbe som mobilvekter dvs kjøre bil og innspisere bygg. Dette var sånn passelig, null mennesklig kontakt, arbeidstider fra helvete og ganske omrokkeringer på livet som følge av dette. Jaja, mine erfaringer ihvertfall. Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Deltidsjobb uten vekterkurs vil jeg tro ikke er så lett utgangspunkt for å bli vekter. De trenger jo stadig folk for er relativt stor gjennomtrekk der siden mange bruker det bare som en portal for å komme videre. Så som fulltidsjobb med vekterkurs vil jeg tro du så og si er sikret jobb innen få mnd. Offtopic: Når jeg så avataren din så trodde jeg du var mye eldre enn du var. Hehe. Så skikkelig voksen ut Lenke til kommentar
cheeplix Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Deltidsjobb uten vekterkurs vil jeg tro ikke er så lett utgangspunkt for å bli vekter. De trenger jo stadig folk for er relativt stor gjennomtrekk der siden mange bruker det bare som en portal for å komme videre. Så som fulltidsjobb med vekterkurs vil jeg tro du så og si er sikret jobb innen få mnd. 8349852[/snapback] Du får ikke heltidsjobb direkte. Nyansettelser settes på en såkalt "korttidskontrakt" med et minimum antall timer pr mnd på rundt 30. (Dette er det jeg har opplevd og hørt av alle jeg har jobba med ihvertfall) Dette gjøres nok fordi det tross alt er en tillitserklæring å få jobben og arbeidsgiveren må ha noe å støtte seg til hvis ikke alt går bra. I tillegg er det konstant forandringer mtp at man får og mister objekter og de må jo tross alt gi deg de timene du har kontrakt på. Husk på at en 30t/mnd-kontrakt ikke har noe å si for mulighetene for å jobbe mye. Selv jobba jeg glatt 100-150 timer uten at det var spesielt mye. Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Du får ikke heltidsjobb direkte. Nyansettelser settes på en såkalt "korttidskontrakt" med et minimum antall timer pr mnd på rundt 30. (Dette er det jeg har opplevd og hørt av alle jeg har jobba med ihvertfall) Dette gjøres nok fordi det tross alt er en tillitserklæring å få jobben og arbeidsgiveren må ha noe å støtte seg til hvis ikke alt går bra. I tillegg er det konstant forandringer mtp at man får og mister objekter og de må jo tross alt gi deg de timene du har kontrakt på. Husk på at en 30t/mnd-kontrakt ikke har noe å si for mulighetene for å jobbe mye. Selv jobba jeg glatt 100-150 timer uten at det var spesielt mye. Okay, da har jeg lært noe nytt. Dette er vel kanskje mest for folk som ikke har noen fot innenfor bransjen fra før? Har noen kamerater som jobber i securitas (på storsenter) og ihvertfall noen av dem begynte rett på fulltid(+/- noen timer kanskje). Fint med litt innsikt som du kommer med i forrige posten. Jobber du som vekter nå? Hvordan er startlønna for en som ikke har vekterkurs? Lenke til kommentar
cheeplix Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Okay, da har jeg lært noe nytt. Dette er vel kanskje mest for folk som ikke har noen fot innenfor bransjen fra før? Har noen kamerater som jobber i securitas (på storsenter) og ihvertfall noen av dem begynte rett på fulltid(+/- noen timer kanskje). Fint med litt innsikt som du kommer med i forrige posten. Jobber du som vekter nå? Hvordan er startlønna for en som ikke har vekterkurs? 8350146[/snapback] Hmm, sikker på at det ikke bare er timeantallet som minner om heltid? Vet det er mange som jobber veldig nært heltid, men grunnet noen ekstrasatser o.l. ikke får verken anerkjennelsen eller timeantallet som heltid fra ledelsen. Vekter er i bunn og grunn et yrke basert på deltid og omrokkeringer. Jeg jobber ikke som vekter lenger. Slutta på nyåret grunnet førstegangstjenesten. Startlønna ift tariff ligger vel på 120,-. I tillegg er det 20kr nattillegg og 40 for helg. Det var kos de helgene jeg kjørte mobil og tjente "nesten" 200/t ;D. Slettes ikke verst for en ungdom i et yrke der det ikke kreves noe spesiell utdannelse. Tror jeg lar det være med dette, var ikke meningen og dreie tråden helt fast på dette emnet så hvis noen lurer på noe mer er det bare å sende en PM eller noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå