Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Blir koblet fra nettet hvert 15 minutt.


Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg et rart problem.

Jeg blir koblet fra internett hvert 15 minutt. (tatt tiden)

Jeg sitter på en ADSL 1024 linje levert av Bluecom.

(Jeg tror ike det er noe galt med selve linja)

 

Jeg har egentlig ikke gjort så mye rart med maskina i det siste, bortsett fra å installere en Bluetooth USB adapter fra MSI.

 

Har du noen tips på hva som kan være galt?

 

Hilsen

Kjartan

 

 

AMD 1,4GHz

512 MBram

WindowsXP SP1

3Com 10/100

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er lokalt på PC'n.

Jeg blir koblet av og så er jeg oppe igjen.. Dette skjer hvert 15 minutt.

(vet dette høres teit ut)

 

Messenger blir koblet fra.

Winamp-stream slutter å streame, men klarer å koble seg opp igjen etter 2-3 sekunder.

Jeg kjører også en ping mot hardware.no og ser at jeg mister connection 2-3 sekunder hvert 15 minutt.

 

Jeg ser ikke noe uvanlig i "Processes" heller....

Lenke til kommentar

Leser om problemet ditt med at maskina henger med jevne mellomrom.

Dette problemet hadde jeg også, men fikk løst det på følgende måte:

 

1. Gå til kontrollpanel, nettverk.

2. Under konfigurasjon finner du TCP/IP for ethernettkortet ditt, og velg

egenskaper.

3. Der skal det være en folder som heter IP-adresse.

4. Velg angi ip-adresse, og fyll inn følgende: 192.168.0.1 og

nettverksmaske: 255.255.255.0

 

Dette tror jeg vil løse problemet ditt.

 

Mvh Stig

Lenke til kommentar

Kanskje dette fungerer: Stikk inn i instillingene til nettverket/internet og skru av den saken som dropper linja etter en bestemt tid uten aktivitet. (med 'ingen aktivitet' så mener windows under en viss grense med trafikk, så selv om det går littegranne trafikk så dropper den linja alikavel)

Lenke til kommentar

Man kan ikke bruke APIPA når man har et adsl modem som deler ut ipadresser. Sett maskinen til å motta ip adresse automatisk. Dersom du har det vanlige zyxel modemet til Bluecom kan jeg ikke helt skjønne hva som skjer. Får du ny ipadresse etter disse 15 minuttene? KJør ipconfig/all kommandoen og se om du finner noen hint der.

Det vanligste oppsette til bluecom er jo at man tilkobler til internette via LAn, og da har men ikke muligheten til å velge "koble ned ved inaktivitet". Her er det nok noe annet som skurrer..om du da mot ikke formodning skulle ha et annet adsl modem enn jeg tenker på..

 

 

Kom foressten på en ting..hadde et lignende problem for noen år siden. Mailprogrammet var satt opp til å lese mail hvert 15 minutt, og var satt opp til å koble ned linja etterpå.. men spørs om den klarer å koble ned lanet ..hehe...nei ærlig talt, jeg aner egentlig ikke...men spennede å se om du finner noen svar..

_________________

Bedre specs enn meg?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2002-12-15 01:33 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-15 01:22, skrev sedsberg:

Stikk inn i instillingene til nettverket/internet og skru av den saken som dropper linja etter en bestemt tid uten aktivitet.


 

Hvis dette hadde vært en funksjon som fantes mot nettverket og default var slått på i windows så ville dette vært et kjent problem. Veldig mange med bredbånd idler i lange perioder hver dag.

 

Hva godt skulle en slik funksjon gjøre for en nettverkstilkobling?

 

Tror du mener den funksjonen som finnes for oppringte tilkoblinger, og det hjelper lite i denne sammenheng.

 

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-12-15 01:31 ]

Lenke til kommentar

Problemet er at nettverkskortet vil automatisk lete etter IP-adresse med jevne mellomrom, hvis man ikke setter fast IP-adresse. Dette løste problemet hos meg i allefall da all form for nettverksaktivitet stoppet opp med jevne mellomrom. Snappet opp dette tipset på news for en tid tilbake.

 

Stig

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-15 02:20, skrev Stig73:

Problemet er at nettverkskortet vil automatisk lete etter IP-adresse med jevne mellomrom, hvis man ikke setter fast IP-adresse. Dette løste problemet hos meg i allefall da all form for nettverksaktivitet stoppet opp med jevne mellomrom. Snappet opp dette tipset på news for en tid tilbake.


Stig


Du skjønner det at med bluecom så Mottar du IP !

Altså man skal ikke sette fast ip. Den mottar du, skjønner :razz:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Jørgen-aa på 2002-12-15 02:34 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-15 02:20, skrev Stig73:

Problemet er at nettverkskortet vil automatisk lete etter IP-adresse med jevne mellomrom, hvis man ikke setter fast IP-adresse. Dette løste problemet hos meg i allefall da all form for nettverksaktivitet stoppet opp med jevne mellomrom. Snappet opp dette tipset på news for en tid tilbake.


 

Dette er et kjent problem med Telenor ADSL som bruker PPPoE som lager en "oppringt" oppkobling mot nettet, hos bluecom og de fleste andre er det en rein IP som deles ut med DHCP. Jeg har ennå ikke skjønt hvorfor TN bruker PPPoE som skaper relativt mye supportarbeid og forvirring samt irritasjon hos kundene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-15 00:43, skrev lobster:


Tror det er lokalt på PC'n.



 

Men har du kikket på modemet og sett om du mister linja eller ei? Det finnes ei lampe på modemet som forteller om det har kontakt med sentralen, forsvinner denne så kan du frikjenne PC-en.

Du har ikke husalarm som sjekker for summetone vært 15 minutt e.l?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-15 02:20, skrev Stig73:

Problemet er at nettverkskortet vil automatisk lete etter IP-adresse med jevne mellomrom, hvis man ikke setter fast IP-adresse. Dette løste problemet hos meg i allefall da all form for nettverksaktivitet stoppet opp med jevne mellomrom. Snappet opp dette tipset på news for en tid tilbake.


Stig


 

øh? nei...

Når pc'n har motatt ein ip fra DHCP server så beheld den den ip'n heilt til du starter på nytt eller trekker ut kabelen og setter den i igjen..

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke tror dette er en feil på linja di?

 

Jeg hadde samme problem hos Telenor. Da var det et nettverkskort som hadde gått i stykker i sentralen dems.

 

Ta og ring supporten og be dem koble seg opp mot modemet ditt, og se om de blir koblet av hvert 15 min de også.

 

Jeg tipper de blir det...

Lenke til kommentar

Tusen takk for all respons.

Jeg burde kansje forklart litt bedre:

 

Jeg har ei 1024 linje fra Bluecom.

Jeg har en Belkin router. (Denne er satt opp som DHCP)

Jeg har 3 maskinen stående bak denne routeren.

De to andre maskinene er på nett hele tiden.

 

Vennlig hilsen

Kjartan

 

Takk enda en gang for all god support hittil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...