nocturno_culto Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 har klokket cpu'n men er ikke serlig fornøyd med resultatet, har ram mye å si når man klokker cpu? har bare 1gb ram. oppsettet mitt er evga 680 sli, core2 duo 6600, TwinMOS DDR2 PC6400 1024MB Lenke til kommentar
DoubleT091 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 RAM har alt å si når det gjelder OC av prosessor, i hvert fall når/hvis du setter opp FSB. Du kan sikkert se hastigheten på RAM'en din i BIOS, og også sette ned denne. Gjør det før du klokker prosessor, så kommer du lenger. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Har bare 1gb ram. Mengde ram har svært lite å si om ikke noe i det hele tatt så lenge OS flyter .... Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 noen hovedkort har en innstilling som muliggjør "låsing" av ram hastighet. det er nok noen hundre "how to" guider der ute. bruke alltheweb eller google eller noe.. Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 har klokket cpu'n men er ikke serlig fornøyd med resultatet, har ram mye å si når man klokker cpu? har bare 1gb ram. oppsettet mitt er evga 680 sli, core2 duo 6600, TwinMOS DDR2 PC6400 1024MB 8266211[/snapback] Post instillingene dine også. FSB, minne, CPU. Ram-en din stopper deg ihvertfall ikke før på FSB 400. Nå kan du jo kjøre FSB og minne asynkront, men om du setter minne til 533MHz bør du kunne klokke CPU opp minst 50% med FSB:RAM synkront. Når det stopper opp igjen, kan du sette opp spenning på CPU et hakk eller to. Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Har bare 1gb ram. Mengde ram har svært lite å si om ikke noe i det hele tatt så lenge OS flyter .... 8266300[/snapback] Litt feil, prøv å kjøre superpi med 2x512 ram, så med samme innstillinger kjør med 2x1024 ram. Mest er best, man kan måle det, jeg har testa, ikke mye men litt Så skal det også sies at ofte vil ex. 2x512mb ram overklokke litt bedre enn større moduler, selv om det i dag er mindre forskjeller enn det var for ca. 1år siden. Men, ja jøss....minnet er kjempeviktig for ytelsen når man overklokker, vi vil gjerne ha både lave minnetiminger og høy ramhastighet for å gardere oss. Ofte er det i dag minnet som stopper en hissig C2D fra en bedre overklokk, derfor vi også ser disse nye minnemodulene med syke hastigheter rettet mot akoratt oss overklokkere. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Nassuz: Trodde ikke det hadde noe med antall Mhz man kan presse ut av en CPU men Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Når du ex klokker 4:5 så stopper ofte rammen din før cpu, klokker du 1:1 så henger som regel god ram med langt opp på 500fsb tallet. Å kjøre rammen med divider under fsb vil utgjøre dårligere resultat. Vi vil helst at rammen skal være minst like klokkevillig som cpu, gjerne et hakk bedre så vi kan kjøre divider på fsb/ram Så ram er meget viktig for resultatet av en benchmark ved overklokk, ved kun max fsb screen betyr rammen lite annet enn at den må henge med. Forstår du @Ghost eller har vi missforstått hverandre? EDIT: God klokkeram bør kunne kjøres minimum 1:1 med cpu for god effekt, helst 4:5 Endret 29. mars 2007 av Nassuz Lenke til kommentar
nocturno_culto Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) ok takker for mange svar men det som må gjøres det er alså å stille ned rammen alså.. gjør man det med å endre på de tallene mine er " 5-5-5-18 eller bare stille på fsb ? eller kan jeg bare kjøre 5:4 så skal jeg i prinsippet kunne klokke cpu'n mer ? eller hva skal jeg velge ? Endret 29. mars 2007 av nocturno_culto Lenke til kommentar
nocturno_culto Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 eller hva enbefaler dere jeg skal sette rammen min som ? Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 ok takker for mange svar men det som må gjøres det er alså å stille ned rammen alså.. gjør man det med å endre på de tallene mine er " 5-5-5-18 eller bare stille på fsb ? eller kan jeg bare kjøre 5:4 så skal jeg i prinsippet kunne klokke cpu'n mer ? eller hva skal jeg velge ? 8267362[/snapback] Kan du først fortelle hvor høyt du har klokket CPU? Med FSB 400 kommer du til 3,6GHz (9x multiplier) uten å overklokke minne. Timings kan godt stå på 5-5-5-18 når du skal overklokke minne. FSB:Minne bør helst kjøres 1:1 eller raskere. Men for overklokking av CPU kan du godt sette lavere hastighet for å være sikker på at ikke minne stopper deg. Forutsetter da at hk/brikkesett tillater dette. 1:1 vil si 1066(4x266): 533(2x266) f.eks. Lenke til kommentar
nocturno_culto Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 har klokket cpu'n 3366 mhz Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 har klokket cpu'n 3366 mhz 8267928[/snapback] Da har du enda et stykke igjen før minne skal stoppe deg. Prøv å sette multiplier lavere hvis du vil vite hvor langt du kan klokke minnebrikkene. Da skal du klare en del høyere FSB. Hvilken spenning på CPU? Denne kan du sette manuelt og gå skrittvis oppover til PC er stabil under orthos f.eks. Lenke til kommentar
nocturno_culto Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) har klokket cpu'n 3366 mhz 8267928[/snapback] Da har du enda et stykke igjen før minne skal stoppe deg. Prøv å sette multiplier lavere hvis du vil vite hvor langt du kan klokke minnebrikkene. Da skal du klare en del høyere FSB. Hvilken spenning på CPU? Denne kan du sette manuelt og gå skrittvis oppover til PC er stabil under orthos f.eks. 8267979[/snapback] kjører spenninga på 1.45 Men setter jeg ned muliplier'n lavere synker jo mhz på prossesoren, da går jeg forsåvet et skritt tilbake i prossesen.. Endret 29. mars 2007 av nocturno_culto Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 har klokket cpu'n 3366 mhz 8267928[/snapback] Da har du enda et stykke igjen før minne skal stoppe deg. Prøv å sette multiplier lavere hvis du vil vite hvor langt du kan klokke minnebrikkene. Da skal du klare en del høyere FSB. Hvilken spenning på CPU? Denne kan du sette manuelt og gå skrittvis oppover til PC er stabil under orthos f.eks. 8267979[/snapback] kjører spenninga på 1.45 Men setter jeg ned muliplier'n lavere synker jo mhz på prossesoren, da går jeg forsåvet et skritt tilbake i prossesen.. 8268077[/snapback] Sorry! Litt uklar der. Det var kun hvis du ville vite hvor langt FSB kan klokkes, slik at du vet hvor langt du kan komme med høyere multiplier (ihvertfall teoretisk). Lenke til kommentar
nocturno_culto Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 ok. men bør jeg bare sette rammen som 1:1 så er der ikke rammen som stopper ? eller bør jeg sette den som noe annet ? Lenke til kommentar
nocturno_culto Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 eller er det noen som har noe bedre å komme med er åpen for forslag :) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå