Gå til innhold

Gammel brygge - to infinity and beyond!

Onkel

Anbefalte innlegg

Har fått dilla på enkle motiver med høy kontrast og litt duse farger. Vi prøver igjen - denne gangen fra Trondheim i helga, hvor lyset nede ved sjøen var litt sært. Har prøvd å jobbe med fargene for å forsterke inntrykket og lage noe drømmeaktig uten å ty til softfokus (jeg drømmer nemlig i 20/20, har jeg funnet ut).

Here goes:

post-9200-1175177430_thumb.jpg

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig et meget pent motiv og utførelse dette her. Liker de duse fargenyansene i bildet. Meget bra dybde og den røde bøya som den falleferdige brygga leder øyet mot ligger akkurat der den skal. Likte eksponeringen.

Men jeg synest det var uheldig med steinene og forsåvidt også tangen som ligger i vannet. Det bryter opp high-key følelsen.

Super dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Bra bilde. For å ta tak i det Ragamuffin sier om steinene. Du kunne prøve å beskjære i underkant og til venstre slik at de mørkeste partiene forsvinner. Eventuelt kan du også eksperimentere med å å croppe på høyre siden dersom du ønsker å beholde mer av det mørke.

Uansett, bildet er skikkelig bra som det er også. Det vide formatet gir ro og bygger opp under inntrykket av en solrik, litt disig dag. Den rød-orange bøya suger blikket til seg og hever bildet fra ok til veldig bra.

Lenke til kommentar

Takker! :)

Har også tenkt på de steinene, men holder ikke ut tanken på hvor mye kloning og healing som må til for å få dem helt bort - og tror ikke jeg har nok materiale å klone fra til at det skulle bli noe bra heller. Og det er vanskelig å croppe bort uten at det går hardt utover gjeskinnet under brygga, som jeg synes er viktig. Så jeg har vurdert å ta med MER av dem isteden, prøve å gjøre dem til noe mer enn en løsrevet forstyrrelse, et slags fundament i bildet. Har dessverre ikke mer fjærestein i bunnen å gå på heller.

Forresten, ingen som reagerer på at oppskarpingen er helt rabiat? Langs kanten på brygga for eksempel. 500% på USM! - riktignok før jeg resizet ned (syns det blir jevnere skarphet på den måten enn å skarpe etterpå). Hadde lyst at brygga og steinene skulle være skikkelig "tilstede", men det er litt vel mye artefakter nå.

Forresten, et PS-tips til snasen oppskarping med mindre farge-artefakter: kopiere layeret, sette det øverste på "color" og skarpe opp bare det underste layeret. Man kan tilogmed blurre color-laget litt - bra på høy-ISO-bilder, hvor støyen da blir mye mindre stygg og forstyrrende. Sikkert gammelt nytt, menmen...

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Dette var et flott bilde. Fin komposisjon og dybdeperpektiv. Meget fin dette med det lave skydekket som tildekker fjellene i bakgrunnen og gir et sløret bilde. Bøylen foran bryggen er med på å gi bildet litt mer kontrast. Som flere andre syns jeg også steinene i nedre ve billeddkant ikke passer helt inn i dette bildet som er preget av de lyse fine fargene.

Vurdert å prøve en svart hvitt versjon? Kan tenke meg at dette hadde blitt vakkert pga det lave skydekket i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Vurdert å prøve en svart hvitt versjon? Kan tenke meg at dette hadde blitt vakkert pga det lave skydekket i bakgrunnen.

8273623[/snapback]

Har faktisk lekt en del med svarthvitt her. Men jeg liker ikke så godt bilder hvor bare en ting er i farger, og uten den røde bøyen synes jeg det mister litt... punchline?

Her er en oppdatert versjon, mer minimal. Jeg liker denne bedre, hva synes dere?

post-9200-1175470637_thumb.jpg

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Den minimale versjonen ble for min del veldig sær, og det ser mer ut som en himmel enn vann det står på, selvfølgelig, om det er noe sånn du er ute etter er jo v2. mye bedre, men v1 talte mye mer til meg, tangen kunne godt vært fjernet, men jeg syntes godt en del av steinene kunne fått lov å bli, jeg. Var med på å skape en del av dybden i bildet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...