Mandelpotet Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Hadde frikort halve året i fjor før jeg gikk over til vanlig prosentkort i august Da fikk jeg forståelsen av jeg bare skulle betale skatt av det overskytende beløpet av 31 800.. Men når jeg får selvangivelsen idag har de tatt utgangspunkt i hele beløpet når de har beregnet skatten. er dette riktig? Litt mer konkret: Total inntekt er ført opp som 41 000 og dette har de også tatt utgangspunkt i når de har regnet hvor mye skatt jeg skal betale, men siden jeg har hatt frikort på 31 800 er det da ikke sånn at de 31 800 første går "gratis"? Så det blir mellomlegget mellom 31 800 og 41 000 som skal beskattes? altså 9200? Håper på svar her, er litt kjipt å måtte betale mer i skatt enn du får i lønn på en måned Endret 29. mars 2007 av Mandelpotet Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Det er noe som heter "Minstrefradrag" som trekkes fra inntekten din før (det meste av) skatten beregnes. Men tjener du over frikortsgrensen, så må du nok regne med å måtte betale Trygdeavgift også, og da er det ikke noe som heter Minstefradrag. Du kan gjøre en enkel beregning her hos Skatteetaten. (Java-applikasjon.) Lenke til kommentar
Mandelpotet Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Så trygdeavgift skal regnes for hele beløpet? Uansett frikort osv? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Ja. Tjener du over frikortsgrensen, da gjelder det andre regler. Knott tallene dine inn i Skatte-kalkisen (nevnt ovenfor), og du vil vel ende opp med et par-tre tusen i skatt. (Du trenger ikke legge inn noe annet enn posten "Lønn og andre ...". - Er det post nr.2.1.1 det er? - Så kan du gå rett til siste side. ) Lenke til kommentar
Mandelpotet Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Takk for hjelpen! Må vel bare bite i det sure eplet, men synes det er litt merkelig at man ikke blir opplyst om dette når man får frikort, man kan jo ende opp med å tape penger på å jobbe hvis man ligger rett over grensen Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Det ligger vel i selve begrepet "frikort"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå