Plosj Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg stemmer ikke Frp selv .De jeg kjenner som stemmer Frp er ikke idioter... Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Det jeg har påpekt er at dette er ett av mange forslag FrP gjerne støtter, forslag som koster penger, uten at det tas bryet med å vise hvor inndekningen skal komme fra. Hvorfor går du automatisk ut ifra at Frp ikke vil vite hvor pengene skal komme fra hvis de fremsetter et forslag? Dette har gått frem av debatten. FrP sa seg enig i utgiftsdelen av tiltaket, ikke inntjeningen. Det er naturligvis lettere å fronte avgiftslette. Kuttene i et budsjett som allerede er 30 mrd høyere enn dagens pengebruk har lite å si for hvor penger til nye gode tiltak skal komme fra. Pengene fra de kuttene er brukt opp, og vel så det. 8370094[/snapback] Hvordan vet du det? 8370336[/snapback] Hvordan jeg vet at kutt som er en del av et budsjett som likevel bruker 30 mrd mer enn dagens politikk er brukt opp? Si det. Endret 12. april 2007 av Cybbe Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Det jeg har påpekt er at dette er ett av mange forslag FrP gjerne støtter, forslag som koster penger, uten at det tas bryet med å vise hvor inndekningen skal komme fra. Hvorfor går du automatisk ut ifra at Frp ikke vil vite hvor pengene skal komme fra hvis de fremsetter et forslag? Dette har gått frem av debatten. FrP sa seg enig i utgiftsdelen av tiltaket, ikke inntjeningen. Det er naturligvis lettere å fronte avgiftslette. Det kan umulig være store utgifter å redusere momsen på enkelte matvarer. Inntjeningen kan godt komme fra det allerede store overskuddet på statsbudsjettet. Dessuten syns jeg det er en smule absurd å mene at kutt i avgifter og skatter skal sees på som en "utgift". Da legger man for grunn at staten allerede bør ha disse pengene, noe som ikke er noen selvfølge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg har ikke lest innlegget ditt, bare tittelen, og som jeg har skjønt er det bare samfunnets "tapere" som stemmer Rødt og andre "hard-sosialistiske" partier. Hadde deler av det norske folk hatt bedre utdanning, hadde vi bare hatt borgerlige partier Sosialisme redder ikke verden: "I et sosialistisk samfunn blir det ikke skapt nye økonomiske verdier", heter det i Unge Høyre, noe jeg er fullt enig i. Si til 20 sultne afrikanere: "Se her, et brød! Siden vi nå har innført sosialisme med tvang i Afrika, må dere dele brødet". Og hva skjer? Jo, afrikanerne tar opp hver sin machete og begynner å hugge løs på hverandre - sosialisme hjelper ikke i nød. Noen sosialister pleier også å si: "Den virkelige sosialismen er ikke prøvd ut enda". Ja, det er en grunn til det: Folk flest vil ikke ha sosialisme. Grunnen til at det funket i 80 år hos sovjeterne i gode gamle Sovjetunionen er at folk ble tvunget til å arbeide på kollektivbruk. Hvis de ikke ville ha kommunistene og bolsjevikene ved makta ble de stakkarsk skap-kapitalistene sendt til Sibir og andre steder som hadde arbeidsleirer og umennesklige forhold inkludert. Noen som fortsatt tør å forsvare topic-tittelens påstand eller at sosialisme er vår fremtid? FrP blir uannsett litt for ekstremt for meg, foretrekker Høyre / UHL. FrP lover forresten litt for mye gull og grønne skoger, det er derfor Høyre og FrP bør danne regjering sammen slik at Høyre kan våke litt over FrP. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 SV har vel faktisk en ganske høyt utdannet velgermasse mener jeg å huske. Men det er jo enkelt å være "solidarisk" hvis man har vokst opp med gullskje i ræva. Det er enkelt når man kan sitte i en villa på vestkanten og moralisere over late arbeidere som betaler for lite skatt, og rasistiske nordmenn på østkanten som klager så altfor mye over innvandringsrelaterte problemer. Lenke til kommentar
JohnnyPuma Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg tror jeg har til gode å møte noen som kaller en FRP velger for dum, og samtidig har bred kjennskap til FRP sitt partiprogram. For å "bevise" at personen ikke har peiling bruker jeg å spørre følgende spørsmål: "Hvilket parti tror du en nynazist stemmer?". Gjett hva man som oftest vil få som svar? Jo nemlig FRP.Det som da er litt komisk er at FRP er et "pro Israel" parti og folk flest vet jo hva nynazister mener om jøder. Nå kjenner jeg ingen nynazister så jeg vet igrunn ikke hva de stemmer, men poenget er å vise til mangelen på kjennskap om partiprogrammet. Men kjemper nynazister på palestinernes side i Israel-Palestina-konflikten? Jeg tror de færreste av dem hater jøder mer enn andre forskjellige fremmede grupper. 8268358[/snapback] Det skulle ikke forundre meg, da det er svært mange likhetstrekk mellom nazisme og islam. JP Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Selvsagt er FRP velgere mindre intelligente.... Eller bare dummere en alle andre.... Ikke fordi, men tross alt. i forhold til AP, SP og alle de andre... bHer snakker vi gjerne hjerne.... RV sier nå jeg.... Væpna revolosjon :-) Drit bra det :-) Og ikke minst intelligent, hva nå det måtte bety ;-) Endret 13. april 2007 av trn100 Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Jeg håper virkelig at du spøker. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Legg bort stråmennene, jeg har ikke skrevet noe som helst som kan tolkes i den retning. Det jeg har påpekt er at dette er ett av mange forslag FrP gjerne støtter, forslag som koster penger, uten at det tas bryet med å vise hvor inndekningen skal komme fra. 8370094[/snapback] Det var ikke Frp sitt forslag. Man kan da være enig i at et forslag er godt, uten å først måtte regne på det. "Synes du de eldre burde få bedre behandlind?" "Ehh... kan ikke svare på det. Vet ikke hvor mye det koster!" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Jeg tror jeg har til gode å møte noen som kaller en FRP velger for dum, og samtidig har bred kjennskap til FRP sitt partiprogram. For å "bevise" at personen ikke har peiling bruker jeg å spørre følgende spørsmål: "Hvilket parti tror du en nynazist stemmer?". Gjett hva man som oftest vil få som svar? Jo nemlig FRP.Det som da er litt komisk er at FRP er et "pro Israel" parti og folk flest vet jo hva nynazister mener om jøder. Nå kjenner jeg ingen nynazister så jeg vet igrunn ikke hva de stemmer, men poenget er å vise til mangelen på kjennskap om partiprogrammet. Men kjemper nynazister på palestinernes side i Israel-Palestina-konflikten? Jeg tror de færreste av dem hater jøder mer enn andre forskjellige fremmede grupper. 8268358[/snapback] Det skulle ikke forundre meg, da det er svært mange likhetstrekk mellom nazisme og islam. JP 8379136[/snapback] Det finnes et parti som heter Nasjonal Allianse. De er facistiske. Noe for nynazister? Jeg vet ikke. Jeg er heller ingen ny-nazist. Selvsagt er FRP velgere mindre intelligente.... Eller bare dummere en alle andre.... Ikke fordi, men tross alt. i forhold til AP, SP og alle de andre... bHer snakker vi gjerne hjerne.... RV sier nå jeg.... Væpna revolosjon :-) Drit bra det :-) Og ikke minst intelligent, hva nå det måtte bety ;-) 8379697[/snapback] Den som tror på væpnet revolusjon må være dum i huet selv Hvordan skal man organisere landsbygda etter revolusjonen? Kollektivbruk? Nei, dere i Rødt er jo mot sovjetisk tankegang Privateide gårder i et marxistisk samfunn? Holder meg til Høyre, jeg Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Poenget mitt var egentlig at et ev. "Parti For De Mindre Intelligente" hadde overkjørt FRP i størrelse hvilken dag som helst Endret 20. april 2007 av trn100 Lenke til kommentar
trøls Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Jeg har ikke lest innlegget ditt, bare tittelen, og som jeg har skjønt er det bare samfunnets "tapere" som stemmer Rødt og andre "hard-sosialistiske" partier. Hadde deler av det norske folk hatt bedre utdanning, hadde vi bare hatt borgerlige partier 8376732[/snapback] Hu hei for en glimrende påstand! Milevis fra empirien er den òg. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Jeg har ikke lest innlegget ditt, bare tittelen, og som jeg har skjønt er det bare samfunnets "tapere" som stemmer Rødt og andre "hard-sosialistiske" partier. Hadde deler av det norske folk hatt bedre utdanning, hadde vi bare hatt borgerlige partier 8376732[/snapback] Hu hei for en glimrende påstand! Milevis fra empirien er den òg. 8432858[/snapback] En fersk undersøkelse viser at blant advokater stemmer halvparten Høyre, og hele 18% (!) Venstre. Kun 23% stemmer på regjeringspartiene. Så det er i det minste ikke alltid at høyere utdanning automatisk vil tilsi en overvekt av "venstrevridde". Edit: Glemte link, http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article977938.ece Endret 20. april 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) En fersk undersøkelse viser at blant advokater stemmer halvparten Høyre, og hele 18% (!) Venstre. Kun 23% stemmer på regjeringspartiene. Så det er i det minste ikke alltid at høyere utdanning automatisk vil tilsi en overvekt av "venstrevridde". 8433338[/snapback] Du glemte å opplyse at bare 6% av advokatene stemmer Frp. Høyre er langt unna Frp og vil faktisk redusere bruken av oljepengene i forhold til dagens bruk. Endret 20. april 2007 av Tokse Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hmm.... Interessant det der.... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 En fersk undersøkelse viser at blant advokater stemmer halvparten Høyre, og hele 18% (!) Venstre. Kun 23% stemmer på regjeringspartiene. Så det er i det minste ikke alltid at høyere utdanning automatisk vil tilsi en overvekt av "venstrevridde". 8433338[/snapback] Du glemte å opplyse at bare 6% av advokatene stemmer Frp. Høyre er langt unna Frp og vil faktisk redusere bruken av oljepengene i forhold til dagens bruk. 8433446[/snapback] Jeg glemte det ikke. Høyre er det som ligger nærmest hva kan kalles "borgerlig parti". Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 En fersk undersøkelse viser at blant advokater stemmer halvparten Høyre, og hele 18% (!) Venstre. Kun 23% stemmer på regjeringspartiene. Så det er i det minste ikke alltid at høyere utdanning automatisk vil tilsi en overvekt av "venstrevridde". 8433338[/snapback] Du glemte å opplyse at bare 6% av advokatene stemmer Frp. Høyre er langt unna Frp og vil faktisk redusere bruken av oljepengene i forhold til dagens bruk. 8433446[/snapback] Vet ikke om det er så bra argument imot FrP, flere undersøkelser tyder jo på at Advokater er en mindre moralsk gruppe en snittet Ellers er problemet generelt med politikere (FrP som andre), at de ikke baserer sin holdninger på empiri rasjonalitet og forskning, men synsing. Det er utallige eksempler, ta feks hardere straffer for vold, det framstilles som om dette har god effekt på voldforbrytelser, empiri tyder på at det har nærmest ingen. Ditto med andre partier, det er for mye spekulativt vas, og man kan heller ikke se på partiprogrammet og utifra det se hva representatene bør stemme. Når det gjelder spørsmålet i tråden, så er det vel allerede ganske klart at FrP-velgere med stor sannsynlighet er mindre intelligente en snittet, iogmed at det er populært blant folk med lavere utdanning. Det hadde dog vært interessant å se noe oversikt om hvorfor folk stemmer som de gjør, feks på den økonomiske siden vil jo folk som sitter godt i det klare seg fint uansett hvem som styrer. Kanskje det er større fokus på andre ting? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Jeg har ikke lest innlegget ditt, bare tittelen, og som jeg har skjønt er det bare samfunnets "tapere" som stemmer Rødt og andre "hard-sosialistiske" partier. Hadde deler av det norske folk hatt bedre utdanning, hadde vi bare hatt borgerlige partier 8376732[/snapback] Hu hei for en glimrende påstand! Milevis fra empirien er den òg. 8432858[/snapback] En fersk undersøkelse viser at blant advokater stemmer halvparten Høyre, og hele 18% (!) Venstre. Kun 23% stemmer på regjeringspartiene. Så det er i det minste ikke alltid at høyere utdanning automatisk vil tilsi en overvekt av "venstrevridde". Edit: Glemte link, http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article977938.ece 8433338[/snapback] Du kan jo se om du får gravd opp noe som Siv-inger/Ingeniører også, tipper det er mer borgelig der en blant de som studerer typisk "humanistiske fag" (det gjelder vel forsåvidt økonomer også) AtW Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Ellers er problemet generelt med politikere (FrP som andre), at de ikke baserer sin holdninger på empiri rasjonalitet og forskning, men synsing. Det er utallige eksempler, ta feks hardere straffer for vold, det framstilles som om dette har god effekt på voldforbrytelser, empiri tyder på at det har nærmest ingen. Ditto med andre partier, det er for mye spekulativt vas, og man kan heller ikke se på partiprogrammet og utifra det se hva representatene bør stemme. 8434769[/snapback] Jeg vil henge meg på den, og si at politikk i stor grad dreier seg om følelser. Det kan tilsynelatende virke som om man baserer sine meninger på logiske slutninger, men grunnlaget for hva man ser på som logisk og riktig er fremdeles følelsesbasert. Man blir neppe sosialist/liberalist/whatever fordi man foretar en 100% objektiv analyse av de ideologiske grunnlagene. Først og fremst fordi man ikke er mentalt i stand til å være 100% objektiv, nettopp på grunn av følelser som alltid ligger i bunn. Dette får meg ofte til å lure på om politisk retning rett og slett er medfødt. At folk "bytter parti" kan jo tyde på det motsatte, ref f.eks. Paul Chaffey, men det kan også være at man i begynnelsen enda ikke har klart å erkjenne det som hele tiden ligger i underbevisstheten. Vel, ble litt filosofisk OT, men det får man tåle. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 La meg få kaste en bombe inn i diskusjonen: Kanskje det at enkelte grupper ofte er realtivt konforme kan ha noe med sosial påvirkning å gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg