Gå til innhold

FRP! Partiet for de mindre intelligente?


Anbefalte innlegg

Samferdsel:

For å finansiere infrastruktur vil Fremskrittspartiet ha avgifter som er en direkte betaling for bruk avvei, baner, fly- og båthavner m.m. Det skal være samsvar mellom avgifter og hva som innbetales, og kostnader knyttet til drift og investering.

 

Hva kan man trekke inn i drift og investering i samferdsel. Går eksempelvis trafikkskadde, ambulansedrift inn under det å opprettholde infrastrukturen, eller mener frp at dette går inn under helsevesenet?

 

Hvis dette går under helsevesenet, så blir jo spørsmålet hvordan dette skal finansieres? Nå foregår det en kryss-subsidiering av helsevesenet, der man trekker,eller mer populært uttrykk "melker bilistene", inn penger fra bilister, for å finansiere helsesektoren.

Ved å unngå å bruke denne modellen, må man enten avgiftsbelegge sykehusene, altså betale for behandling, eller som nordmenn flest ønsker, bruke oljefondet.

 

Å bruke oljefondet, er nok en heller dårlig idee, da med tanke på de makroøkonomiske implikasjonene, (hvis noen ønsker et krasjkurs i makro-økonomi, så spør følgende spørsmå på økonomiforumet: "hvorfor bør vi ikke bruke mer av oljepengene?" er sikkert noen som ønsker å svare)

Dermed står det igjen å ta betalt for helsesektoren, eller trekke inn penger fra andre deler av samfunnet.

Frp vil som kjent redusere skatter og avgifter, og dermed redusere inntektsgrunnlaget for staten, men vil fortsatt bruke like mye, eller mer, på helse.

 

Spørsmålet mitt er da:

Er dette en helhetlig politikk, som de andre partiene hevder å stå for?

 

Så nok en gang, er Frp-velgeren dum?

Nei lang i fra, men hva med partiet Frp?

Hvorfor er Frp så dårlige å formidle til den vanlige velgeren hva de står for, og hvilke implikasjoner dette får for Frp-velgeren.

 

Hvis man kan definere dumhet som: nå en litt annen definisjon.

Evnen til å la seg blende av reduserte bilavgifter som et gode, uten å se hvilke videre implikasjoner dette vil få for "folk flest".

Så ja, da er Frp sine velgere preget av dumhet.

8274114[/snapback]

To kjappe ting (dama roper).

 

Det var en utrolig søkt krysskobling du driver med. Men på tross av det vil det ikke bli noe økt penger i omløp i samfunnet, og derfor heller ikke økt press på økonomien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frp har visst ikke bare lavest iq, men klart lavest iq... men men, populisme skjærer vel litt lettere igjennom noen steder enn andre da... :whistle:

8271212[/snapback]

Å referere til den testen der er nesten en fornærmelse mot IQ-begrepet.

 

Den er i tillegg heller ikke vitenskapelig og totalt upålitelig.

8271663[/snapback]

Pluss at testen var bugga, slik at scoret man for høyt (eller noe sånt) så ble det utregna resultatet 70.

 

Så det eneste den testen sier noe om er vurderingsevnen til de som bruker den seriøst. :p

8271926[/snapback]

Alle iq-testresultatene som ligger ute på nettet på NRK er gyldige. Resultatene fra og med tidspunktet da den tekniske feilen slo inn ble fjernet.

 

I forbindelse med IQ-testen 2004 hadde vi en feil på internett-flashet på sendekvelden som gjorde at utregningen av IQ ble gal.

Testen ble stoppet umiddelbart og alle data strøket.

Da feilen ble funnet og rettet oppå la vi testen ut på nytt.

Derfor er resultatene som ligger ute på nrk's nettsider korrekte.

Hilsen Ida Simonsen

Prosjektleder

Test Nasjonen

 

NRK

Underholdningsavdelingen

 

Her kan man ta testen:http://test.nrk.no/nrk/liveversion/iq_v3/flash.html

 

Her ligger noen resultater:http://www.nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3085855.html

Det at gjennomsnittet i de resultatene ligger på 100 skulle man jo tro styrker tallene, i og med at andre undersøkelser viser at Norges iq-snitt er på 100:

BT: -Vi er åttende smartest i Europa

107 Tyskland

107 Nederland

106 Polen

104 Sverige

102 Italia

101 Østerrike

101 Sveits

100 Storbritannia

100 Norge

99 Belgia

99 Danmark

99 Finland

98 Tsjekkia

98 Ungarn

98 Spania

97 Irland

96 Russland

95 Hellas

94 Frankrike

94 Bulgaria

94 Romania

90 Tyrkia

89 Serbia

( Ja, da mener jeg nordmenn i snitt da. Ifølge "Test nasjonen" ligger Frp-erne da nærmest franskmennene, som har 94 i iq, 19.plass i Europa :whistle: )

Endret av Tokse
Lenke til kommentar
Alle iq-testresultatene som ligger ute på nettet på NRKs er gyldige. Resultatene fra og med tidspunktet da den tekniske feilen slo inn ble fjernet.

Det er ingen IQ-test!

At NRK kaller det IQ-test er uforståelig, da den også tester andre ting enn IQ, så vidt jeg kan huske.

 

Det at gjennomsnittet i de resultatene ligger på 100 skulle man jo tro styrker tallene, i og med at andre undersøkelser viser at Norges iq-snitt er på 100:

BT: -Vi er åttende smartest i Europa ( Ja, da mener jeg nordmenn i snitt da. Iføle "Test nasjonen" ligger Frp-erne nærmest franskmennene, som har 94 i iq :whistle:  )

8307754[/snapback]

Som sagt før: Testen er ikke pålitelig. Hvem som helst kan si man stemmer f.eks. SV, og så sørge for å få et helt spinnvilt resultat. Å bruke denne testen som argumentasjon holder kanskje i tabloidpressen, men her på forumet duger den ikke som dokumentasjon på noe som helst.

Lenke til kommentar
Alle iq-testresultatene som ligger ute på nettet på NRKs er gyldige. Resultatene fra og med tidspunktet da den tekniske feilen slo inn ble fjernet.

Det er ingen IQ-test!

At NRK kaller det IQ-test er uforståelig, da den også tester andre ting enn IQ, så vidt jeg kan huske.

 

Det at gjennomsnittet i de resultatene ligger på 100 skulle man jo tro styrker tallene, i og med at andre undersøkelser viser at Norges iq-snitt er på 100:

BT: -Vi er åttende smartest i Europa ( Ja, da mener jeg nordmenn i snitt da. Iføle "Test nasjonen" ligger Frp-erne nærmest franskmennene, som har 94 i iq :whistle:  )

8307754[/snapback]

Som sagt før: Testen er ikke pålitelig. Hvem som helst kan si man stemmer f.eks. SV, og så sørge for å få et helt spinnvilt resultat. Å bruke denne testen som argumentasjon holder kanskje i tabloidpressen, men her på forumet duger den ikke som dokumentasjon på noe som helst.

8307782[/snapback]

 

Jeg tør vedde på at hadde Frp kommet høyest på denne undersøkelsen, hadde du ikke sagt et kvekk. Kanskje du til og med hadde forsvart testen, slik Tokse nå gjør. Beklager, skal ikke blande meg i debatten. Men jeg stiller meg skeptisk til at så mange konsekvent forsvarer Frp side opp og side ned. Et parti kan vel umulig ha så mye rett. Eller på en litt annen måte. En kan da umulig være så enig med et parti hele tiden. Også imponerende å se hvordan mange adopterer argumentene til politikerne "sine", som om mange ikke klarer å tenke selv. Eller som om det bare er den måten å se det på uten å gi motparten rett.

 

Dette gjelder flere her inne, og ikke bare dette partiet.

 

(edit; skrev navnet til tokse feil, rettet nå)

Endret av reverto
Lenke til kommentar
Jeg tør vedde på at hadde Frp kommet høyest på denne undersøkelsen, hadde du ikke sagt et kvekk. Kanskje du til og med hadde forsvart testen, slik Toske nå gjør.

Spekulasjoner, spekulasjoner.. Jeg hadde neppe forsvart testen som sådan, det er ingen IQ-test uansett hvem som "topper" den. Den er fortsatt upålitelig uansett hvem som topper den. Jeg har da ihvertfall et minimum av integritet.

 

Det som er saken her er at folk forsøker å latterliggjøre en bestemt politisk retning ved å istedet for å gå på argumentasjonen, går på personlige egenskaper. Det er uredelig, og dårlig debattmoral.

 

Men jeg stiller meg skeptisk til at så mange konsekvent forsvarer Frp side opp og side ned. Et parti kan vel umulig ha så mye rett. Eller på en litt annen måte. En kan da umulig være så enig med et parti hele tiden.

Det har ikke slått deg at forskjellige personer kan være enige i forskjellige deler, og at det dermed alltid vil være noen til å forsvare en bestemt sak?

Lenke til kommentar
Hvem som helst kan si man stemmer f.eks. SV, og så sørge for å få et helt spinnvilt resultat.

8307782[/snapback]

Det er et veldig dårlig argument fordi det kan hvem som helst gjøre i en hvilken som helst annen spørreundersøkelse også, f.eks. på nett eller via telefon. Likevel så er det ytterst få som gjør det og man regner ikke det som et stort validitetsproblem ved spørreundersøkelser.

Lenke til kommentar
Alle iq-testresultatene som ligger ute på nettet på NRK er gyldige. Resultatene fra og med tidspunktet da den tekniske feilen slo inn ble fjernet.

8307754[/snapback]

Hvordan definerer du gyldig i denne sammenhengen?

 

Det at gjennomsnittet i de resultatene ligger på 100 skulle man jo tro styrker tallene, i og med at andre undersøkelser viser at Norges iq-snitt er på 100:

8307754[/snapback]

IQ-tester normaliseres til 100 siden 100 per definisjon er gjennomsnittsIQ'en.

 

 

Hvem som helst kan si man stemmer f.eks. SV, og så sørge for å få et helt spinnvilt resultat.

8307782[/snapback]

Det er et veldig dårlig argument fordi det kan hvem som helst gjøre i en hvilken som helst annen spørreundersøkelse også, f.eks. på nett eller via telefon. Likevel så er det ytterst få som gjør det og man regner ikke det som et stort validitetsproblem ved spørreundersøkelser.

8309235[/snapback]

Men man pleier å være nøye på å få et representativt utvalg. For eksempel pleier man å spørre etter personen i hustanden som sist hadde bursdag. En test hvor utvelgelsen blir gjort ved at folk selv ønsker å delta kan ikke garantere et representativt utvalg.

Lenke til kommentar

8309235[/snapback]

Men man pleier å være nøye på å få et representativt utvalg. For eksempel pleier man å spørre etter personen i hustanden som sist hadde bursdag. En test hvor utvelgelsen blir gjort ved at folk selv ønsker å delta kan ikke garantere et representativt utvalg.

8309336[/snapback]

Selvsagt tilfredsstiller ikke undersøkelsen strenge vitenskapelige krav så lenge utvalgsmekanismen er selvseleksjon, men nå har vel heller NrK aldri hevdet det. Utvalgsstørrelsen gjør likevel at en viss tendens kan spores. Når man samtidig vet at andelen høyt utdannede blant FrP-velgere er langt lavere enn i partier som Høyre, Venstre eller SV (Arbeiderpartiet har også et stort innslag lavtutdannede stemmere) så ser jeg ikke store grunner til å tvile på tendensen.

 

Men jeg ser heller ingen grunn til å bry meg særlig. Hva så om gjennomsnittet av FrP-velgere har lavere utdannelse og IQ enn en gjennomsnittlig Venstre-velger? Det er mange faktorer som avgjør stemmegivning, dette er kun to av dem. Samtidig tør jeg gjette på spuriøse sammenhenger, spesielt når utdanningsforskjellene tas i betraktning. Venstre scorer ikke overraskende høyt, Arbeiderpartiet like lite overraskende under gjennomsnittet.

 

Bakgrunnstall (som definitivt er vitenskapelig holdbare):

http://www.ssb.no/emner/00/90/rapp_valg/ra...rapp_200314.pdf

Lenke til kommentar
Selvsagt tilfredsstiller ikke undersøkelsen strenge vitenskapelige krav så lenge utvalgsmekanismen er selvseleksjon, men nå har vel heller NrK aldri hevdet det.

8309427[/snapback]

Enkelte andre prøver å fremstille den som troverdig. :)

 

Utvalgsstørrelsen gjør likevel at en viss tendens kan spores. Når man samtidig vet at andelen høyt utdannede blant FrP-velgere er langt lavere enn i partier som Høyre, Venstre eller SV (Arbeiderpartiet har også et stort innslag lavtutdannede stemmere) så ser jeg ikke store grunner til å tvile på tendensen.

8309427[/snapback]

Jeg ser ingen store grunner til å trekke frem en undersøkelse som ikke kan brukes for å verken bekrefte eller avkrefte en tendens.

 

Merk at jeg har ikke diskutert om resultatet er riktig eller ikke. Det jeg diskuterer er bruk av statistikk som ikke kan brukes til annet enn underholdning.

 

Men jeg ser heller ingen grunn til å bry meg særlig. Hva så om gjennomsnittet av FrP-velgere har lavere utdannelse og IQ enn en gjennomsnittlig Venstre-velger? Det er mange faktorer som avgjør stemmegivning, dette er kun to av dem. Samtidig tør jeg gjette på spuriøse sammenhenger, spesielt når utdanningsforskjellene tas i betraktning. Venstre scorer ikke overraskende høyt, Arbeiderpartiet like lite overraskende under gjennomsnittet.

8309427[/snapback]

Jeg vil tro man finner en viss korrelasjon også mellom utdannig og sosiale lag, og mellom sosiale lag og hva man stemmer på, like mye som man finner korrelasjon mellom utdanning og intelligens. Det er som du sier mange faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar
Alle iq-testresultatene som ligger ute på nettet på NRK er gyldige. Resultatene fra og med tidspunktet da den tekniske feilen slo inn ble fjernet.

8307754[/snapback]

Hvordan definerer du gyldig i denne sammenhengen?

8307754[/snapback]

At resultatene ikke er feil pga en bug som du påsto.

 

Det at gjennomsnittet i de resultatene ligger på 100 skulle man jo tro styrker tallene, i og med at andre undersøkelser viser at Norges iq-snitt er på 100:

8307754[/snapback]

IQ-tester normaliseres til 100 siden 100 per definisjon er gjennomsnittsIQ'en.

8307754[/snapback]

Vet du noe om hvorvidt "Test Nasjonen"-IQ-testens resultater har blitt normalisert til tallet 100? Isåfall så vil vel det si at f.eks. Venstres gjennomsnitts-IQ ikke var 103,7, men at man har ganget det virkelige tallet med et tall for at summen av alle skal bli 100. Er det sånn du mener det har foregått?

 

Hvem som helst kan si man stemmer f.eks. SV, og så sørge for å få et helt spinnvilt resultat.

8307782[/snapback]

Det er et veldig dårlig argument fordi det kan hvem som helst gjøre i en hvilken som helst annen spørreundersøkelse også, f.eks. på nett eller via telefon. Likevel så er det ytterst få som gjør det og man regner ikke det som et stort validitetsproblem ved spørreundersøkelser.

8309235[/snapback]

Men man pleier å være nøye på å få et representativt utvalg. For eksempel pleier man å spørre etter personen i hustanden som sist hadde bursdag. En test hvor utvelgelsen blir gjort ved at folk selv ønsker å delta kan ikke garantere et representativt utvalg.

8309336[/snapback]

Sånn får man et representativt utvalg i en nasjonal spørreundersøkelse:

De man skal ha med i det statistiske utvalget skal totalt ligne på sammensetningen av hele befolkningen ut fra visse kriterier. Hvilke kriterier det er snakk om varierer, men det er ofte snakk om alder, kjønn og geografisk tilhørighet. Alder, kjønn og postnummer er det første "Test Nasjonen"-iq-testen spør om. I en nettspørreundersøkelse så popper selvfølgelig ikke dette spørsmålet opp innledningsvis: "Kan jeg snakke med den personen i husstanden som sist hadde fødselsdag og som har ca. 10 minutter til å svare på noen spørsmål?" Men det velger man ofte å spørre om først når det foregår over telefon fordi da har man større sannsynlighet for å måtte intervjue færrest mulig før man får et representativt utvalg av den gitte størrelsen (f.eks. 1000 personer i et partibarometer). Dette er bl.a. fordi det har vist seg at kvinner er mer ivrige enn menn på å delta på spørreundersøkelser over telefon. Hvis man da spør etter den som sist hadde fødselsdag så er det mer fifty-fifty sjanse for hvem som velger å svare slik at man slipper å intervjue et lass med kjerringer som man ikke kan bruke i statistikken når man skal trekke ut de man kan bruke i det representative utvalget.

 

I en nettspørreundersøkelse må det derfor gjennomføres flere intervjuer enn i en telefonspørreundersøkelse, med mindre man har et dataprogram som automatisk luker ut de personene som allerede er representert i det statistiske utvalget.

 

Når man har et enormt datamateriale som det som ble samlet inn i "Test Nasjonen"-iq-testen så er det selvfølgelig ikke noe problem å presentere statistikk ut i fra representative utvalg man setter sammen ut ifra alder, kjønn og geografisk tilhørighet. Jeg antar at det er en av grunnene til at det spørres om først, før selve de 68 iq -test-spørsmålene og sluttspørsmålene om parti, relgion, rusmidler etc.

Endret av Tokse
Lenke til kommentar
Alle iq-testresultatene som ligger ute på nettet på NRKs er gyldige. Resultatene fra og med tidspunktet da den tekniske feilen slo inn ble fjernet.

Det er ingen IQ-test!

At NRK kaller det IQ-test er uforståelig, da den også tester andre ting enn IQ, så vidt jeg kan huske.

8307782[/snapback]

Av alt jeg har lest om denne iq-testen er du den første som påstår at det ikke er en iq-test. Hvor har du det fra? Ta testen da vel.. Det er først 3 bakgrunnsspørmål (kjønn, alder og postnr.) så er det de 68 spørsmålene i selve iq-testen (figurer, tallrekker, ord etc.) og så til slutt 10 spørsmål i kategorien "fortell litt om deg selv" som bl.a. handler om relgion, om man er sportsinteressert, parti, om man er for eller mot røykeloven etc. Det er spørsmål man kan bruke til å framstille noe interessant. Man kan f.eks. trekke et statistisk representativt utvalg av nasjonen etter kjønn, alder, postnummer ut av det totale datamaterialet, og så beregne gjennomsnitts-iq av de i dette utvalget som stemmer Frp opp i mot de i utvalget som stemmer Venstre.

Endret av Tokse
Lenke til kommentar
Av alt jeg har lest om denne iq-testen er du den første som påstår at det ikke er en iq-test. Hvor har du det fra? Ta testen da vel.. Det er først 3 bakgrunnsspørmål (kjønn, alder og postnr.) så er det de 68 spørsmålene i selve iq-testen (figurer, tallrekker, ord etc.)

8310512[/snapback]

Språkkunnskap, hva ordtak betyr, hukommelsestest, forståelse av ordpar, regnestykker og fysikk-kunnskaper (!) er ikke hva jeg forbinder med begrepet IQ. Men, at folk er uenige om hva en slik test skal omfatte, det skal jeg gjerne innrømme. For meg er ikke dette en IQ-test.

 

Dette er en IQ-test: http://www.mensa.no/index.php?hva=75

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Når man har et enormt datamateriale som det som ble samlet inn i "Test Nasjonen"-iq-testen så er det selvfølgelig ikke noe problem å presentere statistikk ut i fra representative utvalg man setter sammen ut ifra alder, kjønn og geografisk tilhørighet. Jeg antar at det er en av grunnene til at det spørres om først, før selve de 68 iq -test-spørsmålene og sluttspørsmålene om parti, relgion, rusmidler etc.

8310270[/snapback]

Nå blir dette kanskje noe metodeteknisk, men du glemmer problemene med selvseleksjon og skjevhet i utvalget. Nå skal jeg ikke gjøre dette for ekstensivt - det er da tross alt teknisk sett ferie - men man oppnår ikke representativitet i utvalget når respondentene selv velger om de skal være en del av utvalget, og når kommunikasjonskanalen er NrKs nettsider. Selv når man trekker ut etter ulike strata, slik du skisserer, så vet man ikke om enhetene er representative for sine strata.

 

En åpenbar kilde til skjevhet er naturligvis de som ikke har nettilgang, to name but one, men flere kan tenkes. Samtidig er det umulig å generere statistikk fra utvalg til populasjon med en kjent grad av usikkerhet når utvelgingen av enheter ikke er det man kaller sannsynlighetsutvalg. Jeg tror jeg avslutter der, dette er nok for teknisk for å være altfor interessant, men det at utvalget er stort og at man kan trekke ut enkelte grupper endrer ikke på begrensningene ved utvalgsmekanismen. Selvseleksjon er naturligvis et ikke-sannsynlighetsutvalg.

 

Poenget er ikke at "Test nasjonen" er helt verdiløs. Men man må være klar over feilkildene, samt begrensningene ved undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Jeg tør vedde på at hadde Frp kommet høyest på denne undersøkelsen, hadde du ikke sagt et kvekk. Kanskje du til og med hadde forsvart testen, slik Toske nå gjør.

Spekulasjoner, spekulasjoner.. Jeg hadde neppe forsvart testen som sådan, det er ingen IQ-test uansett hvem som "topper" den. Den er fortsatt upålitelig uansett hvem som topper den. Jeg har da ihvertfall et minimum av integritet.

 

Det som er saken her er at folk forsøker å latterliggjøre en bestemt politisk retning ved å istedet for å gå på argumentasjonen, går på personlige egenskaper. Det er uredelig, og dårlig debattmoral.

 

Men jeg stiller meg skeptisk til at så mange konsekvent forsvarer Frp side opp og side ned. Et parti kan vel umulig ha så mye rett. Eller på en litt annen måte. En kan da umulig være så enig med et parti hele tiden.

Det har ikke slått deg at forskjellige personer kan være enige i forskjellige deler, og at det dermed alltid vil være noen til å forsvare en bestemt sak?

8308720[/snapback]

 

Du spør meg om det ikke har slått meg at forskjellige personer kan være enige i forskjellige deler, og at det dermed alltid vil være noen til å forsvare en bestemt sak. Det jeg sier, klilleng, er at man ikke kan forvente å bli tatt seriøst når man konsekvent bare tar side med et bestemt parti på den ene siden, og konsekvent rakker ned på opposisjonen på den andre. Det blir for enkelt, og lite reflektert. Samme om det er Frp eller et hvilket som helst annet parti.

Lenke til kommentar
Alle iq-testresultatene som ligger ute på nettet på NRK er gyldige. Resultatene fra og med tidspunktet da den tekniske feilen slo inn ble fjernet.

8307754[/snapback]

Hvordan definerer du gyldig i denne sammenhengen?

8307754[/snapback]

At resultatene ikke er feil pga en bug som du påsto.

8310270[/snapback]

Mange resultat ble sletta da feilen ble oppdaga. Så begynte man igjen. Senere dukka feilen opp på nytt. Hvorkan kan man, når en slik feil dukker opp spontant, garantere for at resultatene i mellom er korrekte?

 

Det at gjennomsnittet i de resultatene ligger på 100 skulle man jo tro styrker tallene, i og med at andre undersøkelser viser at Norges iq-snitt er på 100:

8307754[/snapback]

IQ-tester normaliseres til 100 siden 100 per definisjon er gjennomsnittsIQ'en.

8307754[/snapback]

Vet du noe om hvorvidt "Test Nasjonen"-IQ-testens resultater har blitt normalisert til tallet 100? Isåfall så vil vel det si at f.eks. Venstres gjennomsnitts-IQ ikke var 103,7, men at man har ganget det virkelige tallet med et tall for at summen av alle skal bli 100. Er det sånn du mener det har foregått?

8310270[/snapback]

Jeg vet det ikke, du vet det tydeligvis heller ikke. Men det var du som kom et argument basert på dette. Alt jeg sier er hva som er vanlig, og det er å normalisere ut fra gruppen man tester.

 

Når man har et enormt datamateriale som det som ble samlet inn i "Test Nasjonen"-iq-testen så er det selvfølgelig ikke noe problem å presentere statistikk ut i fra representative utvalg man setter sammen ut ifra alder, kjønn og geografisk tilhørighet. Jeg  til antar at det er en av grunnene det spørres om først, før selve de 68 iq -test-spørsmålene og sluttspørsmålene om parti, relgion, rusmidler etc.

8310270[/snapback]

Dette er feil. Når man i utgangspunktet her null kontroll på utvalget, så kan man ikke i ettertid trikse til dette på den måten du beskriver.

 

La oss si, rent hypotetisk, at mange (fler enn for andre partier) av de dumme venstre-velgerne pga en eller annen ukjent faktor ikke valgte å delta. Man kan ikke få denne gruppen tilbake i tallmaterialet igjen på måten du beskriver. Det er helt umulig.

 

En undersøkelse der de som undersøker selv velger å delta vil aldri bli representativt for noe som helst annet enn for gruppen som velger å delta.

Lenke til kommentar
Vel, jeg hører og leser lignende omtrent hver eneste dag. Det som er litt trist er at det som oftest kommer fra personer som tror at partiprogrammet til FRP er sammensatt av tre linjer, nemlig "Billigere brennevin", "Billigere bensin" og "Lavere skatter".

8265845[/snapback]

 

Morsomt nok er det akkurat det FrP bruker som argumenter på skolevalgene her i Hamar i allefall. Billigere alkohol, bensin og lavere skatter. Det var faktisk det eneste mannen ville snakke om, bortsett fra at homofile var en litt tvilsom gjeng.

Lenke til kommentar
Det jeg sier, klilleng, er at man ikke kan forvente å bli tatt seriøst når man konsekvent bare tar side med et bestemt parti på den ene siden, og konsekvent rakker ned på opposisjonen på den andre. Det blir for enkelt, og lite reflektert. Samme om det er Frp eller et hvilket som helst annet parti.

8311592[/snapback]

Det er ikke unaturlig å hovedsakelig støtte et parti som følger samme ideologi som en selv. At jeg ofte støtter FrP-politikk, er fordi de stort sett representerer mine meninger på en god måte, mens en sosialist nok ofte vil føle at det SV kommer med i stor grad samsvarer med hans egne oppfatninger av hva som er rett.

 

Jeg tror uansett ikke det er mange som er 100% enig i "sitt" partis program, selv om du kanskje har fått det inntrykket..

Lenke til kommentar
Morsomt nok er det akkurat det FrP bruker som argumenter på skolevalgene her i Hamar i allefall. Billigere alkohol, bensin og lavere skatter. Det var faktisk det eneste mannen ville snakke om, bortsett fra at homofile var en litt tvilsom gjeng.

8312475[/snapback]

Dessverre er det sånt som slår an hos ungdom. SV snakker om gratis gratis gratis gratis skolebøker, samme med AP. Det er vel forresten en slager hos H også. :!:

Lenke til kommentar

Det er begrensa for hvor bredt og omfattende en gjennomsnittlig ungdomspolitiker kan være politisk bevisst.

 

Man skal også være ganske dyktig for å få med seg den gjennomsnittlige gymsal med elever på videregående på fordelene med privatisering av driften av eldreomsorg.

 

Selv rikspolitikere som henvender seg til hele nasjonen er jo svært ofte ganske banale i sin retorikk. Det går mye på å gjenta enkle ting som 'ansvar og solidaritet', 'miljø' osv. Og ser man i tråder her på forumet så ser man ofte at nettopp disse enkle banalitetene ofte oppgis som grunner for at folk stemmer diverse partier.

 

Politikken er for mye appellering til det enkle og til følelser. Og det er ikke mindre av det i skolevalgene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...