Gå til innhold

Spørsmål om Komprimering Av HD (Hjelp)

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål om HD.

Jeg har sett f.eks på hoppuka at de har begynt og bruke HD kameraer fra år 2000 og oppover (Tror Jeg). filmen leveres da ikke i HD men er tatt opp i HD som gjør bildet bedre og skarpere på standardskjerm.

Jeg har et HD kamera (som også kan ta opp i SD) og en kraftig stasjonær PC. der redigerer jeg i HD og alt er bare fryd. Har også en laptop i skolesammenheng som ikke er av det kraftigste.

Derfor lurer jeg på:

Blir bildet fortsatt bedre en standard video hvis jeg tar opp i HD og komprimerer (bare oppløsningen) ned til SD.

Jeg er ute etter et litt skarpere bilde en om jeg tar opp i SD.

PS: bare spør hvis det var noe dere ikke sjønte

Takker for svar :thumbup:

MVH

Ole karlsen

Endret av 77Bandit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange mener at man får ett skarpere og bedre bilde ved å skalere ned fra HD til SD, men hvor vidt det gjelder alt og alle kameraer er en annen sak. HD har man kunnet skyte lenge, OL på Lillehammer er ett eks på noe som ble skutt i HD med utstyr fra thomson om jeg ikke har lest feil.

Jeg har enda til gode å se sikkelige bilde "bevis" som kan underbygge at det blir bedre å skalere ned HD til SD.

I tillegg vil hva for HD det er snakk om avgjøre det, det er LITT forskjell på HD i kringkasting/film sammenheng og "forbruker HD". Og det vil nok, tror jeg, avhenge hvor bra programvaren man bruker er til å skalere klippene.

For mange vil det da dreie seg om å skalere HDV ned til SD. Med tanke på at HDV har noen ulemper i gitte situasjoner hvor det feks er mye bevegelser så vet jeg ikke man man med hdv faktisk har så mye å hente på å skalere ned i forhold til å skyte i SD i utgangspunkte når man skal levere i SD.

Om muligheten er der ville jeg prøvd å skyte hdv og så dv under SAMME forhold og sett på bildene om det er noe forskjell, fullt mulig det blir bedre for jeg snakker generellt med tanke på hva jeg skrev over...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har har lest at HD registrerer flere detaljer om lys og farger enn vanlig SD, og dette vil man selvfølgelig også kunne ha nytte av når man nedskalerer til SD igjen! Selv filmer jeg kun HDV til eget bruk for tiden. Men som nevnt over, det er veldig stor forskjell på billige konsumentkamera og litt dyrere kamera, for ikke å snakke om veldig mye dyrere kamera. Det er optikken som har noe å si, og den er dyr!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...