Gå til innhold

Problemstilling mhp. Infocare og Hp service


Anbefalte innlegg

Historien startet i 2004 når vi fikk en T570.no som hjemmepc. Så jeg er klar over at saken i utgangspunkt ikke dekkes av annet enn kjøpsloven i beste tilfelle, ettersom jeg ikke har sett kontraktet faren min forhandlet frem med leverandøren av utstyret.

 

I starten av 2006 ble grafikkortet byttet. Opprinnelig var det et plain FX5700 kort der, med 256 mb minne.

Da den kom tilbake fikk jeg opp X800 pro i enhetsbehandling, og testet med 3d mark 03 og 05.

 

5700 Ultra yter ca 3300 poeng i 03 versjonen, og noe 05 tall har jeg ikke. (gamer test)

X800 pro ytet ca 10300 i mitt system (03) og ca 5000 i 05. Jeg åpnet aldri maskinen for å se faktisk, fordi jeg tok testen som god fisk.

 

Uansett viste det vesentlig bedre resultater enn det tidligere kortet, så vi slo oss til ro med at de hadde byttet til X800.

Når så maskinen røk inn for skjermkort feil for noen uker siden, så fikk vi den tilbake med 5700 kortet igjen.

Jeg protesterte på at dette var riktig og refererte til at det tidligere hadde blitt byttet til et X800 kort.

 

I starten nektet de for dette, og jeg manglet bevis da jeg var dum nok til å legge beviset lokalt på maskinen før service, og ikke direkte på serveren i huset.

 

 

Etter mye frem og tilbake så fikk jeg dette svaret fra dem i dag:

 

Vi bestilte et original kort til kunden sist den var inne i reparasjon hos oss. Før den gang kunden mener at det var x800pro kort kan stemme, Men da ble den bestilt fordi da var det problemer med levering av den original kortene i den tid. Foreløpig så greier HP å levere disse skjermkortene igjen. Vi kan ikke ta å bestille spesiell kort til kunden fordi kunden hadde x800 pro. Si at det hadde vært problemer med skjermkortet til kunden og hadde blitt bestilt skjermkort, så hadde kunden fått det samme skjermkortet som ble bestilt sist som kunden ikke godtar. Vil kunden ha uorginal kort, så må det bli tatt opp med HP som leverer deler. Men som sagt, vis det uorginale kortet blir defekt, så er det ikke vanlig garanti som gjelder, som de originale kortene.

 

I mine øyne vedgår altså Infocare at gav meg et X800 kort, men så tok det tilbake og gav meg et vesentlig dårligere kort og nå nekter å gjøre noe med saken.

 

Jeg vet at noen kanskje vil si at jeg nå er en bortskjemt unge, men jeg er litt irritert over at det tok meg 1,5 uker med nektning hos dem før de vedgikk dette og at de sier at "ja, vi gjorde det da. Men vi vil ikke gjøre noe med saken nå, så du får det gamle kortet fremfor det vi egentlig gav deg"

 

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet, etter å ha jobbet på hjemmepc-support, osv, har du få rettigheter. Som privatkunde kunne du ha krevet å få ett nytt kort med de samme spesifikasjonene.

 

Forbrukerkjøpsloven åpner for at du skal ha tilsvarende eller bedre enn det som sitter i på servicetidspunktet, såfremt det er originalt montert. Det vil si at de ikke kan gå ned igjen fra x800, når de først har oppgradert.

 

Jeg _tror_ at du dessverre ikke har de samme rettene når det går via hjemmepcordningen. Edit: Den reguleres i beste fall av kjøpsloven. Juridisk sett eier din fars firma maskinen.

 

Jeg ville aldri ha satt inn et dårligere kort igjen i maskinen hadde jeg vært i samme situasjon (jobber som servicetekniker)

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

For min del så vet jeg nok hva løsningen blir. Og det er at faren min gir meg fullmakt å kjøpe nytt kort som han får faktura for og setter på ordningen ettersom Infocare vedgår skyld.

 

Først skal vi se hva Atea sier, men det som han har sagt hittil at er dersom jeg får bevis, noe jeg fikk nå, så skal dette være en lett sak, så får se hvor riktig han har da.

Lenke til kommentar

For å få det rett:

 

1. Det ble kjøpt en maskin med et 5700-kort

 

2. Noe ble defekt og siden leverandør ikke kunne skaffe et 5700-kort, monterte de et X800-kort

 

3. Skjermkortet røk og de byttet det ut med det originale 5700-kortet igjen

 

Stemmer dette?

Lenke til kommentar
For å få det rett:

 

1. Det ble kjøpt en maskin med et 5700-kort

 

2. Noe ble defekt og siden leverandør ikke kunne skaffe et 5700-kort, monterte de et X800-kort

 

3. Skjermkortet røk og de byttet det ut med det originale 5700-kortet igjen

 

Stemmer dette?

8265971[/snapback]

 

japp

Lenke til kommentar
Hold oss oppdatert. HP har jo vedgått at de har gitt deg ett dårligere kort på din 2. service...

8265886[/snapback]

 

Infocare teknisk sett. Nå viser det seg at faren min heller ikke gidder å gjøre noe, så jeg snart så hissig på maskinen at jeg legger den i kjelleren og kjøper min egen og ber support og han om å dra et visst sted....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Føler med trådstarter, men jeg vil tro at "problemet" mer var at en tekniker var så "dum"(snill) at han byttet ut ett FX5700 med X800Pro.

Dette er jo mildt sagt ett mye bedre skjermkort, noe som i dette tilfellet må sees på som en "free ride" (bonus).

At Infocare nå erstatter X800Pro (spiser denne maskinen skjermkort til frokost?) med FX5700 er vel ikke mer en rett og rimelig egentlig.

Noe mer har ikke trådstarter krav på egentlig.

At de klarer å skaffe dette nå, og ikke da de byttet forrige gang er mildt sagt imponerende (med negativt fortegn).

Har de fått tak i det på demo/lagersalg hos Komplett/PS-Data? :D

Lenke til kommentar

Vil ikke si at du har rett på et x800 kort.

Høyst sannsynlig fikk du det kortet da 5700 kortet enten ikke var å skaffe eller hadde lang leveringstid.

Regner med at det samme gjelder i dette tilfellet der x800 kortet sannsynligvis ikke var å skaffe, samt at de hadde et 5700 kort liggende.

 

Du kjøpte en PC med 5700 kort, så du har i bunn å grunn fått det du har betalt for.

Lenke til kommentar
Føler med trådstarter, men jeg vil tro at "problemet" mer var at en tekniker var så "dum"(snill) at han byttet ut ett FX5700 med X800Pro.

Dette er jo mildt sagt ett mye bedre skjermkort, noe som i dette tilfellet må sees på som en "free ride" (bonus).

At Infocare nå erstatter X800Pro (spiser denne maskinen skjermkort til frokost?) med FX5700 er vel ikke mer en rett og rimelig egentlig.

Noe mer har ikke trådstarter krav på egentlig.

At de klarer å skaffe dette nå, og ikke da de byttet forrige gang er mildt sagt imponerende (med negativt fortegn).

Har de fått tak i det på demo/lagersalg hos Komplett/PS-Data?  :D

8266301[/snapback]

 

Det som de gjorde var nok heller å bytte FX kortet med X800 kortet fordi de mener de er tilsvarende.

Argumentasjonen har aldri vært at de gjorde det for å være snille, men at FX5700 er mye bedre og at jeg burde holde munn å være fornøyd med det.

Når jeg ser på papirene så ser det ut som at de har servicefrist i kontraktet på hvor lenge de kan holde på maskinen, og jeg har heller grunn til å tro at knapphet på det gamle kortet og lang leveringstid gjorde at de bestilte X800 slik at saken ble løst.

 

Når så leveringen tok seg til, så fant de ut at de heller byttet med FX5700, og siden det koster dem 3300 kr stykke, så la de til grunn at de var mye bedre enn det gamle.

 

 

3300 kr har de selv argumentert med i telefonen ovenfor meg. OBS!

Lenke til kommentar
Vil ikke si at du har rett på et x800 kort.

Høyst sannsynlig fikk du det kortet da 5700 kortet enten ikke var å skaffe eller hadde lang leveringstid.

Regner med at det samme gjelder i dette tilfellet der x800 kortet sannsynligvis ikke var å skaffe, samt at de hadde et 5700 kort liggende.

 

Du kjøpte en PC med 5700 kort, så du har i bunn å grunn fått det du har betalt for.

8266397[/snapback]

 

Som sagt hadde ikke dette annet å gjøre enn med at på det tidspunktet så kunne de ikke skaffe 5700, så bestilte opp noe annet.

I dag er leveringen fin på 5700, og det har ikke vært argumentert med annet enn at de ikke gidder å bestille opp et uorginalt kort.

Lenke til kommentar
Har de fått tak i det på demo/lagersalg hos Komplett/PS-Data?  :D

8266301[/snapback]

 

Regner med de har flere PC`er av samme modell inne, så regner med de har ombytte deler tilgjengelig.

De defekte skjermkortene blir sannsynligvis sendt inn til produsent for ombytte/reperasjon.

Lenke til kommentar
Som sagt hadde ikke dette annet å gjøre enn med at på det tidspunktet så kunne de ikke skaffe 5700, så bestilte opp noe annet.

I dag er leveringen fin på 5700, og det har ikke vært argumentert med annet enn at de ikke gidder å bestille opp et uorginalt kort.

8266409[/snapback]

 

Er ikke helt sikker på hva du mener?

I allefall så er saken slik at du har kjøpt en PC med 5700 kort og etter reperasjon så har du krav på et tilsvarende skjermkort, at de da setter inn et 5700 kort ser jeg ikke på som en feil.

Forstår at det er surt, men du har ikke krav på et x800 kort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
I dag er leveringen fin på 5700, og det har ikke vært argumentert med annet enn at de ikke gidder å bestille opp et uorginalt kort.

8266409[/snapback]

 

Mulig at HP sitter på ett restlager av utgåtte FX5700 *og* eventuelt X800 (AGP), men å påstå at det er fin tilgang på slike kort er nok en overdrivelse.. :)

 

Link til AGP-utvalget til Komplett (inkludert demovare).

 

Hint:

Komplett er en Webshop som generelt sett har det største utvalget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Slik jeg forstår det, har her InfoCare satt PC-en din i kontraktsmessig stand. Tviler sterkt på at du har krav på mer enn det.

Lenke til kommentar

InfoCare bytter ikke kort mellom maskiner slik som enkelte påstår. Når InfoCare får inn en maskin har de et bestillingsverktøy som de bruker for å få orginale reservedeler tilsendt fra HPs sentrallager.

 

Første gang maskinen var inne, var det sannsynligvis tomt på lageret for det orginale kortet. For å spare deg for ventetid spurte de HP om det var greit å benytte uorginal del, og fikk ja. InfoCare kjøper da det kortet fra en distributør og fakturerer HP. Alternativet ville vært lang ventetid eller ny maskin til kunden.

 

Når de fikk inn igjen maskinen, sjekker de om orginal reservedel er tilgjengelig, og siden den er det bestiller de den. Surt kanskje, men du har faktisk ikke krav på annet siden du aldri kjøpte maskin med X800-kort.

Lenke til kommentar

Satt på spissen; så skulle jeg likt å se reaksjonen om en nettbutikk hadde gjort det samme, og erstatet et gammelt ødelagt kort med et bedre et, når det så dør, tatt et dårligere og sagt at nei, det får holde.

 

uansett; jeg syns det er urimelig, men jeg har ikke noe juridisk å slå i bordet med fordi dette er et bedriftskjøp.

Lenke til kommentar

Har bare hatt positive erfaringer med Infocare, de gangene faren min sin maskin har vært på rep.! Den har vært å bytta skjermkort 2 ganger, (ikke Infocares feil) :p

 

Men men, når vi kjøpte maskinen så var det ett GF 7800 GTX 256 mb, som stod i den, første gang vi sendte manskinen inn fikk vi ett 7800 gtx tilbake (samme type kort som hadde stått i den).

 

Men andre gangen fikk vi GF 7900 GTX 512 mb, skulle ønske det var mitt :D

 

Alt i alt, meget godt fornøyd med Infocare, men ikke så fornøyd med HP/Geforce :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...