tjask Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 http://www.stlweb.no/article.asp?w=10857108&x=1375 Pensjonsforlikets nei til å ta opptjening av pensjonspoeng under studier, er veldig lite gunstig for de som velger lengre utdanninger som ikke gir spesiell lønnsgevinst. Dette er faktisk ett vedtak som det har blitt en bred enighet om i på stortinget. Det virker som om at politikerne totalt nedprioriterer Norge som kunnskapsnasjon. Her ved UMB er det for eksempel ett vedlikeholdsetterslep på 700 millioner(!) og det bygges knapt studenthybler lenger i det hele tatt. Samme trenden ser man i forskingsfinansiering. Noen som kan hjelpe meg å se logikken i det her ? Skal Norge være ett rent serviceland som ikke driver med nyskapning ? Kanskje de ønsker at flere skal velge framtid jobb med hjernen framfor hjertet ? Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Mitt inntrykk er at regjeringa tar mye for gitt som faktisk er byggesteinene i samfunnet. F.eks. siv.ingeniører som bruker 5 år av livet sitt til å bli noe som utvikler samfunnet taper utrolig mye på pensjonen - men faktum er at det er nettopp høyt utdannede folk som utvikler samfunnet. Litt av en takk studenter får. Jeg er oppgitt over denne ordningen. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Dette gjør meg forbanna. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Sv har sviktet.. er det rart velgerne flykter fra partiet.. De har sviktet i miljøsaken, i utenriks og militære spørsmål og i utdanningsspørsmål. Ser inget annet valg enn å stemme på det nye partiet "Rødt" neste valg, selv om eg ikke er kommunist. Håper Rv klarer å disiplinere de derre kommunistene litte grann. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Gi meg en god grunn til at studenter skal få pensjonspoeng? Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Føler egentlig at studenter burde ha viktigere ting å tenke på enn pensjonen sin, som f.eks hvordan skape nye rikdommer for Norge slik at pensjon aldri vil bli et problem. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Skal Norge være ett rent serviceland som ikke driver med nyskapning ? Ser slik ut, vi skal bare klippe håret til hverandre og tjene penger på den måten Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Jeg ruller Rødt neste valg tror jeg. Den rødgrønne regjeringa tok/tar kaka. Endret 1. april 2007 av Aetas Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Gi meg en god grunn til at studenter skal få pensjonspoeng? 8289694[/snapback] Fordi ein bruker 3-5 år av livet sitt på å tileigne seg kunnskap som er til samfunnets nytte, Om eg hadde tenkt med hovudet istadenfor hjertet så hadde eg tatt ein yrkesfalgeleg utdanning som ein god del i ungdomskulen gjorde og begynte å jobbe i nordsjøen. 3år (VGS) 2(lære) så er ein ferdigutdanna og har ein lønn på minimim 350k Slik eg har gjort det så er det 3år(VGS (5år)+1, i tillegg har eg hatt utgifter til livsopphold heile tida. Og som ferdig utdanna satt eg med 320k Så for min del hadde ei lik tidslinje gitt: Mekanikerlinje : 3x350k = 1050k Hovudfag: -280k i lån I tillegg kjem rentene som må betales på dette lånet. Differansen blir uansett på over 1-2 mill så me som har valgt å ta høgare utdannelse kommer minimum 1mill dårligare ut enn yrkesfalglege, og det i etablererfasen. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Jeg har brukt 4 år av livet mitt til høyere utdanning, men skulle jeg ha pensjonspoeng for de årene? Nei, det syns jeg ikke. Studentene nå til dags syter altfor mye. Kanskje dere heller burde bruke energien på å bli ferdige med studiene og komme dere i lønnet arbeid? Edit: De fleste folk tar ikke opp lån på videregående. Endret 2. april 2007 av Sol79 Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Jeg har brukt 4 år av livet mitt til høyere utdanning, men skulle jeg ha pensjonspoeng for de årene? Nei, det syns jeg ikke. Studentene nå til dags syter altfor mye. Kanskje dere heller burde bruke energien på å bli ferdige med studiene og komme dere i lønnet arbeid? Edit: De fleste folk tar ikke opp lån på videregående. 8291393[/snapback] De årene studentene bruker på skolebenken, er i aller høyeste grad en del av livsverket deres, det er tilegning av kunnskap de kommer til å bruke i arbeidet sitt senere. Men jeg er enig i at et eventuelt pensjonssystem for studenter burde være differensiert; du har en del av de som er "evig student", og som tar forskjellige årskurs og grader om hverandre uten videre mål og mening - det gagner ikke samfunnet. La oss si en person først tar psykologi, så litt jus, årskurs med fransk osv, men ender opp med å ta sykepleierhøyskolen og jobber som sykepleier resten av livet, burde fått pensjonspoeng kun for sykepleierutdannelsen. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (endret) Eit slikt system finnes jo, lånekassen ahr det jo iforhold til lån som blir gjort om til stipend. F.eks 3åring utdannelse gav 3 års pensjonspoeng, uavhnengig om ein brukte 3 eller 5 år på det. Edit: Me er heilt enige smeboe, ein burde berre få pensjonspoeng for den utdannelsen ein fullførte, og dette vil berre gjelde høgare utdanning fram til doktorgraden, då den er lønna og ein tjener pensjonspoeng på normal måte. Endret 2. april 2007 av Jankee Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Vet ikke om du forstår meg helt, en person kan ha utdannelse i 7 år(tilsvarende 420 studiepoeng) men bare bruke det han/hun lærte i 3 av årene. Da mener jeg det er riktig at han/hun får pensjon for kun de tre nyttige studieårene. Lenke til kommentar
tjask Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 En teori går ut på at de fleste akademikere har jobber som tillater at man pensjonerer seg senere. En håndverker vil slite ut hendene sine raskere enn en matematiker vil ødelegge hodet. Ved å lage en stor kløft mellom inntekt før og etter pensjon vil man kunne holde ressurssterke personer lengre i arbeid. Dette kan jo fungere greit så lenge det er samtykke om at dette er rettferdig. For ingeniører og økonomer vil kanskje regnestykket på sett og vis "gå opp", men hva med arkeologer, lektorer, filosofer osv ? Klages det ikke masse på at lærere i dag har for liten utdannelse ? For min del virker dette på en måte som urettferdig og ikke minst ugunstig for Norge. Greit at alle lever godt her i landet, og greit at mange høyt utdannede tjener mindre enn i andre vestlige land. Men ett sted går smertegrensen der folk slutter å anstrenge seg det lille ekstra. Man får jo ikke noe igjen for det. For all del, studenttiden er noe av den beste tiden har ! Men hvis man fordeler den millionen man sparer ved å ta yrkesfag på biler, fest og reise er sikkert det helt ok det og Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Kom plutselig på at foreldrene mine har noe som heter pensjonsforsikring elns. Jeg har hørt at det skal gi mye høyere pensjon. Det sies at de kan få en pensjon som er tilsvarende høy som de tjener til vanlig når de er i fullt arbeid. Kan være noe å skaffe seg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå