Gå til innhold

Neste Intel-generasjon får 12 MB cache

Anbefalte innlegg

Samtlige av "Penryn"-prosessorene ser ut til å passe rett ned i dagens LGA775-hovedkort designet for Core 2 Duo, Extreme, Quad og Xeon.

.. forutsatt at man enten har et hovedkort som offisielt støtter 1333 FSB som de fleste Penryn-prosessorene vil ha.

Det er vel slik at de fleste C2D kort i dag lar deg kjøre 1333 FSB i praksis(OC)? Det vil selvfølgelig ikke blir "offisiell" støtte, men det er vel egentlig ikke noe krav fra min side, bare den er støttet i praksis....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på hvordan Quad-core fungerer på desktop, kan ikke helt tenke meg at det har så mye for seg, men så har jeg heller aldri prøvd det. Ellers er det koselig at det er litt framgang i markedet om dagen på CPU-fronten :)

AtW

8267967[/snapback]

Jeg driver å stresstester/tuner en server med to Xeon 5160 for tiden. Kan ikke si jeg savner noe CPU ytelse enda og det med fullt trykk på et disk system som takler i størrelsesorden 800MB/s read/write og to GbE nettverksporter. Får et par oppgraderinger over påske samt mulighet til å la et lite cluster stresse den. Kanskje jeg får kjørt CPU i metning da. Dette er imidlertid ikke typisk CPU intensive operasjoner. Kjører du rendering eller lignende så får en vel alltids brukt opp CPU kraften.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Digi hadde en overraskende god artikkel om Penryn og Nahalem som går inn i detalj på hva som er nytt:

http://www.digi.no/php/art.php?id=375252

Den nye arkitekturen skal også åpne for bruk av høyere klokkehastigheter - i hvert fall høyere enn 3 GHz. Dessuten tar prosessorene i bruk en ny divisjonsmetode som kalles Radix 16, som skal doble divisjonshastigheten i forhold til dagens teknikker.

Noen som kan si meg hva dette betyr?

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Samtlige av "Penryn"-prosessorene ser ut til å passe rett ned i dagens LGA775-hovedkort designet for Core 2 Duo, Extreme, Quad og Xeon.

.. forutsatt at man enten har et hovedkort som offisielt støtter 1333 FSB som de fleste Penryn-prosessorene vil ha.

Det er vel slik at de fleste C2D kort i dag lar deg kjøre 1333 FSB i praksis(OC)? Det vil selvfølgelig ikke blir "offisiell" støtte, men det er vel egentlig ikke noe krav fra min side, bare den er støttet i praksis....

8271573[/snapback]

Hvis det ikke blir offisiell støtte så kommer det vel heller ikke noen biosoppdateringer med støtte for nye prosessorer heller?

Det blir vel som om man for et år siden forventet at et hovedkort med 915P brikkesett (maks 800FSB) skulle få støtte for Core 2 Duo fordi de sokkelen er lik og fleste hovedkortene lot seg klokke til over 1066 FSB.

Lenke til kommentar
Den nye arkitekturen skal også åpne for bruk av høyere klokkehastigheter - i hvert fall høyere enn 3 GHz. Dessuten tar prosessorene i bruk en ny divisjonsmetode som kalles Radix 16, som skal doble divisjonshastigheten i forhold til dagens teknikker.

Noen som kan si meg hva dette betyr?

8272568[/snapback]

Prosessorer gjør veldig grovt inndelt to typer operasjoner (foruten load/store): logiske og matematiske. Deling (divisjon) er en av de grunnleggende matematiske operasjonene, som forsåvidt ikke brukes mest (pluss og gange brukes mest), men det blir likevel brukt en god del. Deling har fra gammelt av vært meget ressurskrevende og krevd veldig mange klokkesykluser. For ca 12 år siden ble det en stor reduksjon regnetiden for deling når Pentium kom ut. Etter det har det blitt flere optimaliseringer og litt omdirigeringer av deling til SSE-enhetene. En raskere deling vil gi bedre ytelse en del plasser veldig avhengig av applikasjon. (Dvs. hvor mange prosent av applikasjonen som er dele-instruksjoner og hvor krevende resten av instruksjonene er i gjennomsnitt). Dette blir en av de spennende tingene som sikkert en del nettsteder vil utforske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...