Gå til innhold

Viftestøy Compal HGL30 / HEL80

Anbefalte innlegg

Har sendt mail til multicom. Om de ikke svarer i morgen kommer jeg til å ringe for å arrestere dem litt. Skulle ikke forundre meg om de spekulerer i at kunder returner pc'ne så de kan ta seg gebyr og kan selge ut samme maskin på nytt.

8735777[/snapback]

Hei.

Fikk du noe svar fra dem? Er mange på verdensbasis som irriterer seg over vifta. Dette ser en fort dersom en søker inne på "notebookforums"... Dette er det dummeste pc-kjøpet jeg noen gang har gjort. Trodde bare det var de ganke pentium 4-maskinene som bråket så mye. Vel vel, det er bare å glede seg til maskinen blir utdatert om et par år :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt svar fra dem to ganger på mail i dag.

De har bedt meg sjekke monteringen av CPU kjøler.

Har også fått frem at jeg ikke kan komme til GPU kjøler uten å bryte garantimerker. Jeg legger sammen to og to, og får at jeg, uten å forstyrre garantien, kan ta av CPU kjøler, legge på litt Artic Silver, og montere igjen uten at garantien ødelegges.

Hadde tenkt å gjøre det i dag, men glemte igjen pastaen på kontoret. Nytt forsøk i morra.

Utfra hva jeg tolker av temperaturendringer skal det ikke mer til enn litt god pasta og god montering av kjøler så løser alt seg. Men utfra varmen i venstre touchpad knapp tror jeg også man må gjøre dette på GPU. Burde vel avslag i pris om det viser seg at monteringen er for dårlig.

Ytelsen på maskina er veldig bra. Kjøpte en Lenovo T60 med bedre spekk (T7200, 1GB, sata og Vista) i går, og det føltes som å jobbe på en P3 igjen. (Selv min P4m (1,6GHz, 256MB med bitfeil, pata, w2k) knuser T60'n i respons på brukerhandlinger. Da kom T60'n rett fra forhandler, mens P4m'n har vært brukt med mye rart av programmer et års tid siden forige reinstall. Selvsagt blir resultatet stikk motsatt om man skal kjøre CPU/GPU intensive prosesser.)

Det er ikke noe nytt at PC'r som kommer ferdig installert fra produsent gir langt treigere brukerrespons enn PC'r satt opp etter denne guiden (Ny og kraftig forbedret versjon av guiden kommer til helgen)

Ellers virker HEL80 godt sammenskrudd og solid. Man får litt billig-plast følse, men det gjør meg ingenting.

Det mest plagsomme i daglig bruk (uten om vifta) er at [Ctrl] og [Fn] står feil. Jeg bruker mange [Ctrl]+[shift]+bokstav hurtigtaster, og det trykkes normal ved å sette lillefingeren over både [Ctrl] og [shift]. Med dette tastaturet må man endten være veldig presis for å treffe det lille området de ligger ved hverandre eller bruke to fingre.

Dette kommer jeg aldri til å vende meg til da jeg stadig bruker forskjellige tastaturer og dette er det eneste tastaturet som er laget slik. (Lenovo'ne er også slik, men de er sjelden noe jeg bruker.)

Lenke til kommentar

Ah, enkel løsning på viftestøyen. Det er avstand mellom viftablokka og kjøleribbene. Det er luftlekasjen mellom disse som støyer. Ved å løsne vifteblokka og skyve den inntill ribbene (går ikke helt inntil, men veldig nær) blir støyen vesentlig redusert. Vifta jobber da også mer effektivt, så det går mindre.

Har nå kjørt 100% CPU last i 30 minutter, og selv om vifta da går konstant bråker den mindre enn på idle før forskyvning av blokka.

Tok av CPU kjøler for å legge på litt pasta. Der så det ut til å ha vært bra med pasta fra før. Synes skruene som holder cpu kjøleren gir litt i minste laget med trykk mot cpu. Må finne en skive elns å legge i mellom for å få litt ekstra trykk....

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ah, enkel løsning på viftestøyen. Det er avstand mellom viftablokka og kjøleribbene. Det er luftlekasjen mellom disse som støyer. Ved å løsne vifteblokka og skyve den inntill ribbene (går ikke helt inntil, men veldig nær) blir støyen vesentlig redusert. Vifta jobber da også mer effektivt, så det går mindre.

Har nå kjørt 100% CPU last i 30 minutter, og selv om vifta da går konstant bråker den mindre enn på idle før forskyvning av blokka.

Tok av CPU kjøler for å legge på litt pasta. Der så det ut til å ha vært bra med pasta fra før. Synes skruene som holder cpu kjøleren gir litt i minste laget med trykk mot cpu. Må finne en skive elns å legge i mellom for å få litt ekstra trykk....

8752415[/snapback]

Er dette noe vi dødelige også kan gjøre? :blush:

Lenke til kommentar
Ved å løsne vifteblokka og skyve den inntill ribbene (går ikke helt inntil, men veldig nær) blir støyen vesentlig redusert.

8752415[/snapback]

Hei, hørtes jo greit ut, men vil ikke det ødelegge garantien?

Lenke til kommentar
Har hatt svar fra dem to ganger på mail i dag.

De har bedt meg sjekke monteringen av CPU kjøler.

Har også fått frem at jeg ikke kan komme til GPU kjøler uten å bryte garantimerker. Jeg legger sammen to og to, og får at jeg, uten å forstyrre garantien, kan ta av CPU kjøler, legge på litt Artic Silver, og montere igjen uten at garantien ødelegges.

8745970[/snapback]

Skulle vel gi svar på spm ditt?

Lenke til kommentar
Før jeg gjør noe dumt - vet noen om 105 biosen støtter T5600? (core 2 duo 1,83GHz)

8772638[/snapback]

Hmm, det tror jeg dessverre ikke...jeg skal ikke si noe sikkert, men versjon 115L er spesiallaget for T5200 så den prosessor-serien er muligens ikke støttet før i senere bios versjoner (?).

Edit: Jeg ser i endringsloggen i biosen til HEL80 og ser at i versjon 104B står dette: "1. Update uCode to support new CPUs(MeRoms and T2700)"...Godt mulig at det da fungerer..hvorfor de lagde en egen BIOS for T5200 har jeg ikke peiling på. Har du noen mulighet for å sjekke steppingen eller MCU versjonsnummer til prosessoren din?

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar

Så den på Notebookreview forums'ene :)...bedre kjent der som Kjetil. Jeg har ikke merket noen slike støyproblemer som ulyder av at luft går "feil" eller at noe vibrerer...kan det være at min er bedre skrudd fast enn din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...