Gå til innhold

Viftestøy Compal HGL30 / HEL80

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg gikk tilbake til en eldre versjon ja... Det er ikke mulig å gå tilbake med windows flash, man må boote fra et medium for å nedgradere...Nyere versjoner enn 105B bruker mindre tid på self-check i post, men jeg prioriterte heller mindre viftestøy.

105B -> 110B -> 105B

(mener det var 100B jeg oppgraderte til)

8281254[/snapback]

BIOS som brukes til HEL 80 og HEL81 er den samme.

8281505[/snapback]

hva me hel80i da?

Lenke til kommentar
Min maskin ble levert med 105B og det var det jeg gikk tilbake til :)...

Et veldig godt forum for de som har Compal maskiner, er notebookreview.com:

http://forum.notebookreview.com/forumdisplay.php?f=1030

Her finner man alt man trenger å vite, fra å overklokke skjermkortet, fikse flex/bounce i tastaturet og bios-info :).

8282698[/snapback]

(Håper ikke dette tas som dobbeltinnlegg)...

Jeg har forstått at hvis jeg skal oppdatere biosen tilbake til en gamlere bios enn den jeg har nå må dette gjøres ved å boote fra en cd i oppstarten av pcen..

Jeg prøvde det greiene som stod forklart på det forumet du beskrev tidligere...

Men sselfølgelig klarte ikke pcen min å brenne ut cden...sikkert pga vista-kompatibilitetsfeil...etc...begynner å bli mektig lei dette vista tullet nå...det ene problemet etter det andre...

Defor lurte jeg på om det er mulig å boote fra en usb-minnepenn?

Lenke til kommentar
Defor lurte jeg på om det er mulig å boote fra en usb-minnepenn?

Jepp det kan du!

Bruk først HP USB Disk Storage Format tool til å formatere sticken; vedlagt (usbmemkeyboot.zip).

Så, plasser boot filer på sticken (for eksempel filene som er på en MS-DOS oppstartsdiskett).. Disse finner man rundt om kring, men jeg har vedlagt de her for sikkerhets skyld :) (win98boot.zip)...du kan også legge FreeDos eller en annen variant hvis du heller foretrekker det..

win98boot.zip

usbmemkeyboot.zip

Lenke til kommentar
Jepp

1. Formater

2. Legg inn oppstartsfiler (innholdet i win98boot.zip)

3. Legg inn flash-filene

3. Boote fra sticken og kjQre bios oppdatering fra kommandolinja.

8309340[/snapback]

hvor skal jeg boote?

Fra oppstarten kan jeg velge å trykke f12-tasten, men der er ikke valg for usb disk...

prøvde å boote fra "cmd" i kjør-kommandoen i windows, men fikk bare opp feilmelding...

Lenke til kommentar

Maskinen din skal gjenkjenne disken som en harddisk, så den ligger under harddisk boot-valget hvis den blir funnet...hvis du har problemer med at den blir funnet, kan du prøve en annen USB-port...(under boot-menyen, hvis det er en + foran harddisker, kan du ekspandere denne og velge sticken)..uansett kan du gå inn i bios og se om du kan sette sticken inn i boot-rekkefølgen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Dere andre som har HGL30 og sier at pcen er stillegående, går ikke vifta på i det hele tatt under surfing, word o.l?

I begynnelsen gikk vifta i ett minutt, for å så være av et halvt minutt for å så gå på igjen, helt idiotisk. Etter at jeg oppgraderte biosen har det blitt bedre. Nå reagerer den på temperatur, men går fortsatt latterlig ofte. Når jeg surfer går den minst halvparten av tida og under skriving minst en tredjedel. Må si det ødelegger hele gleden med denne maskinen. I tillegg sliter det mye på batteriet.

Kristian

Endret av krisva
Lenke til kommentar
Vet ikke med vista, men i xp bør en vurdere speedswitch.

8611189[/snapback]

Ja, bruker Vista. Speedswitch gjenkjenner ikke vifta på HGL30 så vidt jeg husker. Lurer på om jeg skal prøve å oppdatere biosen igjen, har 111b. Det hjelper veldig mye å bruke strømsparingsfunksjonen i Vista (Max battery i XP?) på støynivået. Bruker man "balansert" modus går vifta nesten i ett. Lufta som kommer ut er ikke særlig varm heller.

Lenke til kommentar
Er maskinen helt ny eller har du brukt den en stund? (tenker på støv og lignende som tetter igjen utblåsningen fra kjøleribba)

8618064[/snapback]

Kjøpte den i august i fjor. Er bittelitt der, ubetydelig lite, maskinen har vært slik hele tida :no:

Tror du det hjelper å oppdatere til den siste bios-versjonen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er 105 biosen mulig å få tak i noe sted?

Jeg plages av viftestøy. Har prøvd 114, 116 og 119 biosene.

Har to tvilsomme løsninger for å få ned støyen: enkleste er å tette igjen viftas luft inntak så den ikke klarer å spinne så fort.

Det andre er å feste en sammenrullet tape-klump mellom vifa og dekselet som presser på vifta og dermed får ned hastigheten.

Hverken Speedswitch eller Notebook Hardware Control gjør noe med viftehastigheten. Satt ned CPU klokke til 12,5%, likevel går vifta. (Nedsetting av hastighet fungerte definitivt - windows taskmanager tok plutselig 12% CPU! Men viftehastigheten skjedde det ingenting med.)

Med 116B biosen gikk den i intervaller på 30sek, sto stille i 30sek.

Med 119B biosen går den i intervaller på 25 sek, og står stille i 50 sek.

Jeg tror det er GPU som gjør at vifta går så mye. Noen måte å sjekke GPU-temp på?

Kan det være at kjøleren ikke er montert godt nok?

Lenke til kommentar
Er 105 biosen mulig å få tak i noe sted?

Jeg plages av viftestøy. Har prøvd 114, 116 og 119 biosene.

Har to tvilsomme løsninger for å få ned støyen: enkleste er å tette igjen viftas luft inntak så den ikke klarer å spinne så fort.

Det andre er å feste en sammenrullet tape-klump mellom vifa og dekselet som presser på vifta og dermed får ned hastigheten.

Hverken Speedswitch eller Notebook Hardware Control gjør noe med viftehastigheten. Satt ned CPU klokke til 12,5%, likevel går vifta. (Nedsetting av hastighet fungerte definitivt - windows taskmanager tok plutselig 12% CPU! Men viftehastigheten skjedde det ingenting med.)

Med 116B biosen gikk den i intervaller på 30sek, sto stille i 30sek.

Med 119B biosen går den i intervaller på 25 sek, og står stille i 50 sek.

Jeg tror det er GPU som gjør at vifta går så mye. Noen måte å sjekke  GPU-temp på?

Kan det være at kjøleren ikke er montert godt nok?

8715143[/snapback]

er nok vista som er problemet..har selv vista og har like stort problem som deg...men de som har xp sier jo at pcen er helt stille så det er nok der problemet ligger...

Lenke til kommentar

Til dere som har problemer så hadde jeg akkurat samme problem med både HGL30 og HEL80. Multicom later som det ikke er noe problem, men jeg har pratet med veldig mange som irriterer seg veldig over sine maskiner.

Har enda ikke pratet med noen som har sagt maskinen har en normal vifte.

Multicom skylder på kraftige skjermkort noe som bare er tull, da jeg har testet maskiner som er mye mer stillegående med kraftigere skjerm kort.

jeg ga desverre opp til slutt og leverte tilbake begge pc'ene. Er desverre veldig skeptisk til compal nå.

Lenke til kommentar

er nok vista som er problemet..har selv vista og har like stort problem som deg...men de som har xp sier jo at pcen er helt stille så det er nok der problemet ligger...

8731714[/snapback]

Jeg kjører XP og linux. Får ikke styrt vifta noen steder.

Har nå undervoltet CPU og klokka ned GPU. Det hjalp litt. Jeg tror rett og slett at det mangler kjølepasta på CPU og GPU. Selv om de går uten belastning stiger temperaturen merkverdig raskt når vifta stopper.

Har sendt mail til multicom. Om de ikke svarer i morgen kommer jeg til å ringe for å arrestere dem litt. Skulle ikke forundre meg om de spekulerer i at kunder returner pc'ne så de kan ta seg gebyr og kan selge ut samme maskin på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...