Gå til innhold

EPOX 4G4A+. Problemer med å finne HD'er...

Wikingen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lastet ned alle tenkelige nye drivere, men tror jeg nærmer meg kjernen på problemet ad en omvei....

Etter god gammeldags elimineringsmetodikk har jeg funnet ut at det eneste som ikke funker som det skal, er når jeg skal laste inn drivere fra diskett, d.v.s. andre drivere enn det WIN XP har.....

Når jeg kommer til valget (etter å ha trykket F6 i oppstart) mellom å laste inn drivere for masselagringsenheter, eller bare gå videre, FÅR JEG IKKE LASTET INN DRIVERE FRA DISKETT!

Det står på på skjermen "S = Drivere fra diskett" og "ENTER = Bruk WIN XP Drivere". Når jeg trykker "S", skjer det ingenting...... kun et blink i diskettstasjonen, deretter ... mørkt... Den samme diskettstasjonen som jeg brukte for å oppdatere BIOS for en time siden....

Merkelig.... Den leser disketten, finner driveren, manifesterer at den er nyere enn WIN XP's standarddriver, lar meg velge "DRIVER....... FOR WIN XP", men når jeg så skal laste den inn.... ja da er det stopp. Jeg kan hoppe på "S" på tastaturet, men ingenting skjer. Kun hvis jeg trykker ENTER skjer det noe, men da finner den som tidligere nevnt ingen disker, og ber meg restarte....

Har jeg en defekt "S" på mitt tastatur mon tro.. :roll: Hva pokkern kommer dette av?????

Anyone????? Forslag????

Er jeg på feil jorde, eller høres det vettugt ut så langt???

Alle forslag mottas med takk!! :smile:

Wikingen

Lenke til kommentar

Du er i og for seg inne på noe der, "format c:", og jeg har forsøkt å sette opp dette riktig, hvilket imidlertid ikke har gjort noe verken fra eller til...

Jeg har disablet de kontaktene som ikke er ibruk, og de andre står på AUTO.

På de øvrige, altså de som nå står på AUTO, får jeg valget mellom "AUTO" eller "Mode 0 - 4". Jeg vet ikke hva disse mode-instillingene er, og har derfor valgt å la de stå på auto. Et eller annet sted leste jeg på et forum at disse valgene oftest burde være default. Det er de nå.

Jeg har forsøkt å sette de i ulike modus, men ingenting endrer seg med hensyn til problemet her.

Jeg får rett og slett ikke lastet inn de driverne jeg må få lastet inn......

Alle innspill mottas med takk! :smile:

Er det ingen som har noen forslag her?????

Wikingen

Lenke til kommentar

Mode innstillingen henspeiler på hvilken UDMA hastighet disken har. Tar jeg ikke feil så er Mode 1 Ata 33 og mode 4 er ata 133. For å være sikker, kjør en lav mode innstilling. Dette kan faktisk være grunnen til problemet. Prøvde selv en gang å blåse opp hastigheten over det HK klarer og det ble trøbbel. Derimot takler disken fint en lavere hastiget fra hovedkortet en det disken kan takle. Dette reduserer faktisk ikke ytelsen stort heller, har jeg lest ett eller annet sted. Så kan du eksprementere med å øke hastigheten når alt forhåpentlig vis fungerer.

Jeg mente at du skulle sjekke bios for hovedkortet og ikke bios for raidkontrolleren. Regner med at du catchet det? På mitt Bx133 setter jeg 1., 2. og 3. bootdevise til ata-100.

Jeg vet ikke hva du sa, men det er sikkert greiest å ha hver disk på hver sin kanal og kabel og begge diskene satt som master.

Når du trykker F6 som tidligere nevnt tar det tid før du får spørsmål om driver til mass storage devise. Du kommer også til dette spørsmålet uten å gjøre noe. Men jeg mener det er riktig å gi beskjed på forhånd. Nå sier jeg dette ut i fra prosedyrene i win2k. Jeg har innstalert xp et par ganger og tar jeg ikke feil er dette likt vin2k?

Last ned tools for diskene fra produsent og sjekk innstillingene på diskene med toolsprogrammet. UDMA kan feks. slås av og på.

Lenke til kommentar

Hmmm... skjønner ikke dette helt jeg...

når jeg går inn i bios, på INTEGRATED PERIPHERALS, og sjekker "Onboard IDE Setup" (det er det du mener "format c:" ??) så er det kun cd-rom og brenner samt IDE2-kontaktens tilkoplinger jeg kan justere MODE på.....

På UIDE1 og UIDE2, som står som h.h.v. Primary og Secondary Master UDMA, har jeg kun AUTO og DISABLE som valg....

Ellers er tilkoplingene akkurat slik som du nevner.

Sier dette deg noe mer "format c:"??

Wikingen

Lenke til kommentar

Har sjekket litt i gammel dokumentasjon. Om kortet ikke er rykende nytt så bør det være kurrante drivere i Win xp.

Eksakt hvordan oppsettet er i bios på ditt kort vet jo du best. På en eller annen måte må du kunne sette opp ATA/UDMA som bootdevice.

Etter at maskinnen har gort selftest går den i gjennom hardwarekomponenetene. Da bør den liste opp primary master udma drive 0 og secondary..... osv, eller noe i den duren. Trykk breake så kan du studere litt nærmere hva den lister opp. Så overtar jo raidkontroleren videre styring og viser os arayet som en disk.

Er sikkert på jordet men...

Er du sikker på at kortet er helt friskt?

Lenke til kommentar

Til "format c:". Kortet er cirka ett år gammelt, og derved forhåpentligvis ikke kategorisert under "kort med steinaldertekonlogi.." :smile:

Når maskinen går igjennom selftest, ramser den opp begge diskene som to disker i raid 0.... Så den finner diskene ved oppstart/selftest.

Når jeg går inn i "bios" for raidoppsettet, Ctrl+H, så er begge diskene satt i raid 0, og den ene disken er satt som boot-disk.

Den andre står som "hidden".

Det er ikke noe problem å boote fra Win XP på vanlig IDE2-oppsett, det er først når jeg setter diskene i RAID/UIDE1+2-kontaktene at det begynner å skjære seg.

Jeg har ingen grunn til å tro at kortet ikke skulle være friskt, så lenge jeg kan sette opp array og konfigurere diskene via Ctrl+H samt det faktum at de "telles opp" ved oppstart/selftest.

Til "dessident": Det er nettopp raidkontrolleren som er problemet her... Jeg får ikke anledning til å trykke "velg tredjeparts driver" ved instalasjon av WIN XP. Bios for raid-oppsettet ligger ikke på eget kort her, det ligger bare som egen integrert brikke styrt av HK-BIOS.

Kan det være at jeg må sette jumperne på diskene på annen måte da..??? Får prøve det....

Jeg skjønner mindre og mindre jeg.... :roll:

Wikingen

Lenke til kommentar
Quote:

format c: skrev (2002-12-17 02:55):

Ehh øhh, Har tuklet litt med raid selv, på et Abit bx133. Ingen har nevnt et pipp her om bios. Må jo sette udma kontaktene i en ellet annen form/rekkefølge opp i bios som boot devise?

Du mener first boot device ATA-100. Det er ikke sikker det har noe å bety på hans hovedkort, Men på abit bx133-raid måtte du ha alle diskene som var koblet til raid på ata 100. Det står i bruker manualen min at den "må" være ata100. I manuale under raid setup?
Lenke til kommentar

Snakk om å skalle hue i veggen.....

Jeg kunne visst ha drevet på til krampa tok meg her, ja.

Men PROBLEM SOLVED!!!! :smile:

Etter en mail til EPOX fikk jeg tilbakemelding på at siste Bios-update fra dem nå i november, muligens kunne ha et "språkproblem".

Jeg dyttet inn min WIN XP PRO ENGLISH VERSION, og blipp..... Alt iorden.

Så mye kødd frem og tilbake, og så viser det seg å være noe så dustete som en "språkgreie"...

Ja,ja. Laster nå inn WIN XP så det spruter, og partisjonerer og formaterer så bits og bytes spruter her.... :smile:

Men... åssen får jeg lagt inn Norske WIN XP nå da tro... Etter å ha installert WIN XP ENGELSK, kan jeg da bare dytte inn den Norske versjonen og re-installere Windows tro...????

Anyone??

Noen med erfaringer på bytte fra ENG til NO ??

Takker imidlertid for masse god hjelp.

Er godt kjent med raid og bios på EPOX nå vaffal... :smile:

Men som nevnt: Noen med erfaringer på bytte fra ENGelsk WIN XP til NOrsk WIN XP her ??

Mvh

Wikingen

Lenke til kommentar

Hehe den var god, men problemet er forsåvidt ikke ukjent. Husker noen av dere hvor igjennom råtten den første norske Win95 var, hehe. Den Engelske var ihvertfall mangeganger bedre. Siden det har jeg sverget til engelske os. Det var bare å lære seg engelsk, hehe. I ettertid oppdager jeg at trminologien på engelsk er mye mer forståelig en det blir på norsk. Har stusset mang en gang over hva man kan finne på av norske ord i datasammenheng. Noen ganger går det på gjennkjenelse mer en forståelse...

Er det like bra som stavekontrollen i Word så er det bare å holde seg milevis unna.

Har nå en bærbar av 3 maskiner som går på norsk Win2k og en virker jo, hehe.

Bruk den engelske XP´n du.

Det er forøvrig fra Win9x tiden jeg har tatt navnet format c: :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...