Wikingen Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Heisan! Har montert et brukt EPOX-kort som nevnt i emnefeltet, og ønsket å sette dette opp mot 2 stk WD120 GB m/8mb cachemem i RAID. Jeg har oppdatert bios, da den gamle ikke taklet såpass store disker fra WD... Vet ikke hvorfor men.. Når jeg nå starter maskinen kan jeg fint konfigurere raidarray på diskene ved å trykke ctrl+H. (Kjører RAID 0, begge diskene uten jumpere, og en disk står som "BOOT" og en som "HDD0") Når jeg deretter restarter maskinen, og dytter WIN XP Pro NO CD'en inn i CD-rom'en, får jeg beskjed om BOOT FAILURE og INSERT SYSTEMDISK AND PRESS ENTER... Uansett om jeg dytter inn CD'en med DRIVERS & UTILITIES eller WIN XP-CD'en, så skjer det ingenting. De siste gangene jeg har prøvd, etter å ha rettet opp BOOT-sekvensen i BIOS, var at jeg fikk beskjed om at Windows ikke fant noen "masselagringsenheter" dvs. Harddisker. Hvorfor finner ikke Windows diskene, når jeg kan sette de opp ved ctrl+H ??? Noen tips til hvordan jeg "finner igjen" diskene mine??? På forhånd takk. :smile: Mvh Wikingen Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Du må legge inn driveren til raid kontrolleren først. Du trykker F6. En ting til har du formatert diskene dine? Det vil eg annbefale deg å gjøre først, Og winxp cd'en er den boot bare? Om ikke må du skaffe deg diskettene. Lenke til kommentar
format c: Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Når meldingen "Windows is inspecting your hardware kommer opp trykker F6. Du blir da spurt litt senere om du vil legge inn driver for aditional mass storage devises, controller eller lign. Her legger du inn driveren til harddiskkontrolleren fra floppy. Tror jeg en stund siden sist. Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 14. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2002 Noen svar og flere spørsmål... :smile: *Trodde jeg formaterte diskene da jeg definerte arrays på dem.... (JA jeg ER grønnn... :smile: ) *Win XP cd'en er en standard Win XP Pro, og skal kunne bootes direkte fra cd-rom, ja. Har installert fra den på en annen maskin jeg har. *Når jeg trykker F6, går den bare videre..... helt til den til slutt stopper opp og sier at den ikke finner noen disker, og ber meg dytte inn driver for ytterligere "storage-devices into drive A", som dere sier. Men.. jeg har ingen Floppy... trodde alle driverne lå på CD'en DRIVERS & UTILITIES...?? Hva heter den kontrolleren jeg må loade ned og inn på floppy da, da..?? Er det HD-kontroller eller RAID-kontroller, eller begge deler...?? Takker for all hjelp her. Ser ikke bort fra at de jeg har kjøpt dette fra har glemt en diskett eller to..... :sad: Wikingen. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Quote: Wikingen skrev (2002-12-14 23:17):Noen svar og flere spørsmål... :smile:*Trodde jeg formaterte diskene da jeg definerte arrays på dem.... (JA jeg ER grønnn... :smile: )*Win XP cd'en er en standard Win XP Pro, og skal kunne bootes direkte fra cd-rom, ja. Har installert fra den på en annen maskin jeg har.*Når jeg trykker F6, går den bare videre..... helt til den til slutt stopper opp og sier at den ikke finner noen disker, og ber meg dytte inn driver for ytterligere "storage-devices into drive A", som dere sier. Men.. jeg har ingen Floppy... trodde alle driverne lå på CD'en DRIVERS & UTILITIES...??Hva heter den kontrolleren jeg må loade ned og inn på floppy da, da..?? Er det HD-kontroller eller RAID-kontroller, eller begge deler...??Takker for all hjelp her.Ser ikke bort fra at de jeg har kjøpt dette fra har glemt en diskett eller to..... :sad:Wikingen. Nei du må formatere etter at raid array's er laget? Men om du har en boot cd med winxp er det ikke nødvendig å gjøre det før du setter opp winxp. Jepp har du en orginal winxp så kan du boote fra den. Det som eg lurer på er om det ikke finnes bruker manualer lenger? Har en følelse at ingen bruker dem lenger? Ditt problem er driverne til raid kontrolleren. Om det er vanskelig å finne driveren på cd'en din bruk hjemme siden til raid kontroller produsenten, Eller hovedkort produsenten? Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 14. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2002 Jeg har manual, og har lest den fra perm til perm, og den forklarer veldig lite. Jeg har kikket på produsentens hjemmeside, hvilket gir meg null.. bortsett fra de driverne jeg nå skjønner jeg trenger da.. :smile: Jeg har satt opp flere maskiner med liknende raid-systemer, men kun på MSI sine kort, og det er faktisk rimelig stor forskjell. EPOX manualer "suger" virkelig....! Men med dette forumet, og folket her, er det jo ingen fare! :smile: Takker igjen! :smile: Wikingen Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2002 Hmmmmm :sad: Skjønner mindre og mindre her jeg... Nå har jeg forsøkt alt det ovenstående, men når jeg forsøker å laste inn nye drivere for jeg beskjed om at WIN XP har nyere drivere, og at disse bør brukes. Når jeg aksepterer det, og klikker ENTER for å komme videre, fortsetter den å laste inn XP helt jeg får meldingen "Installasjonsprogrammet finner ingen harddisker, trykk F3 for å avslutte"..... Jeg har satt tilbake jumperne på HD'ene og satt begge til Master på hver sin kanal, men fremdeles finner ikke Win XP diskene mine... Står litt fast her nå.... Pivvv! Hjelp! Wikingen Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2002 Nå har jeg byttet kabler fra runde (RECOM fra Komplett) til flate og tilbake igjen. Har forsøkt å sette henholdsvis master- og slave-pluggen på kablene i diskene, men.... fremdeles finner Win XP ingen disker.... Har forsøkt å laste ned nye drivere fra http://www.drivers.com , men med samme svar ved oppsett.."Win XP har nyere driver. Disse bør brukes".... Er det ingen som har noen forslag her??? Er det ingen som har et likt HK og som kan fortelle meg om det var med en egen Floppy i pakka da den var ny, evt. hva som er på den disketten. Mayday..... :sad: Wikingen Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Quote: Wikingen skrev (2002-12-15 15:56):Hmmmmm :sad:Skjønner mindre og mindre her jeg...Nå har jeg forsøkt alt det ovenstående, men når jeg forsøker å laste inn nye drivere for jeg beskjed om at WIN XP har nyere drivere, og at disse bør brukes. Når jeg aksepterer det, og klikker ENTER for å komme videre, fortsetter den å laste inn XP helt jeg får meldingen "Installasjonsprogrammet finner ingen harddisker, trykk F3 for å avslutte".....Jeg har satt tilbake jumperne på HD'ene og satt begge til Master på hver sin kanal, men fremdeles finner ikke Win XP diskene mine...Står litt fast her nå.... Pivvv! Hjelp!Wikingen Har du prøvd om du får det til uten raid oppsettet. Og en ting til du kan prøve, Er ikke sikker det hjelper men prøv? Ta å formarter diskene dine med en oppstarts diskette. Og så kan du i samme slengen lage partisjonene med fdisk? Alt det skal du kunne gjøre med cd'en til winxp. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Denne er til promise raid kontrolleren: http://www.promise.com/support/download/do...ownload_eng.asp Men eg tror du har http://www.highpoint-tech.com/ siden du må trykke ctrl + H for å komme inn i raidopsettet? Promise raidoppsettet må du trykke ctrl + F så derfor mener eg at du har Highpoint Technologies raid kontroller? Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2002 jobber med partisjonering og formatering i vanlig master slave oppsett på IDE2 nå, så får vi se. Så langt alt vel.... :smile: Jobber med formatering av disk 2 nå... Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2002 Hrmfff.... grrr.. Det hjalp ikke..... Hva kan være galt da... Fikk installert Win Xp på vanlig måte med begge diskene på IDE2, jeg partisjonerte, formaterte og alt funket greit, men da jeg la om og satte de i raid, er jeg like langt igjen... Win XP finner ingen disker... Jeg gir snart opp.... Har prøvd med drivere fra HighPoint også, men nothing............ Hva gjør jeg galt.....?????????????? Wikingen Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Quote: Wikingen skrev (2002-12-15 22:44):Hrmfff.... grrr.. Det hjalp ikke.....Hva kan være galt da...Fikk installert Win Xp på vanlig måte med begge diskene på IDE2, jeg partisjonerte, formaterte og alt funket greit, men da jeg la om og satte de i raid, er jeg like langt igjen... Win XP finner ingen disker... Jeg gir snart opp.... Har prøvd med drivere fra HighPoint også, men nothing............Hva gjør jeg galt.....??????????????Wikingen Kan du se om du har et gult utropstekn i system/hardvare. Om du ikke har så er driveren korrekt installert, Den skal eventuelt ligge i scsi som raid kontrolleren. Hva du gjør galt er ikke din feil, Det kan være driveren, Ide kablene som ikke stemmer må være ata66 kablene. De kan og være defekt, På mitt gammle hovedkort var det ide 3og4 som var raid kontrolleren. På mitt nye er det og 3og4 som er raid? Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 Hmmmm... må oppsummere litt nå....litt i detalj... Jeg koplet alt via IDE2 igjen, og alt funket som det skulle. Sjekket alle maskinvareprofiler, og alt så bra ut. Ingen spørsmålstegn eller utropstegn. Jeg sjekket at en raidkontroller lå inne, og det gjorde den. Den fant riktignok ingen disker som stod i RAID, i og med at alt nå er koplet via IDE2 kontakten som henholdsvis master og slave. Jeg prøvde begge kablene for å sjekke om disse funket, og det virket. Kabler = OK. Tok så ut kabelen av kontakt IDE2, satte jumpere på begge disker til master, plugget så inn en ATA133 rundkabel i UIDE1 og opp på den disken som WIN XP nå ligger på (siste pluggen på denne kabelen "henger i luften"), plugget så inn enda en ATA133 rundkabel i UIDE2 og opp til den disken som nå står som tom disk (siste pluggen på denne kabelen "henger også i luften").(Har forresten forsøkt å bruke den "siste" kontakten/pluggen på hver kabel inn i diskene, men ser ingen forskjell.) Når jeg nå starter maskinen igjen, oppfører den seg akkurat som før. Finner ingen disker, og begynner å boote fra Cd-rom. Lar jeg den boote på WIN XP cd'en, så laster den inn som om WIN XP ikke var installert, og ender til slutt opp med å ikke finne noen disker, ingen driver til raid, og ber om F3 for omstart..... Nå står jo IDE2 kontakten på HK tom, men det skal den vel også gjøre, i og med jeg kjører raid fra UIDE1 og UIDE2..?? Jeg begynner å slippe opp for ideer her nå..... :sad: Hilfe!! Wikingen Edit/ PS. Er det noen som har et tilsvarende kort, som kunne sende meg driverne fra Floppydisken på mail?? Min mail er; [email protected] [ Denne Melding var redigert av: Wikingen på 2002-12-16 01:39 ] Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 Prøver igjen.. Dette ble visst for vanskelig selv for folket her inne på forumet. Hmmmmmm... Stusselig.... Til orientering kan jeg si at jeg nå har fått de originale driverene til raidkotrolleren, men Windows "hevder" fremdeles at den har "bedre og mer oppdaterte drivere for denne enheten"... Hvis jeg skal velge den driveren som ligger på diskett, og som maskinen ber meg "putte inn" må jeg trykke "S". Trykker jeg "S" skjer det imidlertid ingenting. Ny nedlasting av nye drivere fra EPOX sine hjemmesider gir samme resultat. "Windows har bedre og mer oppdaterte bla bla bla..", og trykker jeg "S" skjer ingenting...... INGEN SOM KAN HJELPE HER???? :???: Wikingen Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Om du bruker den røde eller blå ide kontakten. Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 Kjetil Lura: Om jeg bruker rød eller blå IDE kontakt. Jeg kjører cd-rom og brenner på kabel fra BLÅ IDE1 kontakt. Videre kjører jeg hver av diskene fra hver sin RØDE UIDE1 og UIDE2 kontakt. Jeg har prøvd kabelens første og andre plugg i diskene for å se om dette har noe å si. På WD sine sider stod det at man skulle bruke "den sorte kontakten i enden av kabelen ved oppsett i raid med kabel med mer enn en plugg"...(?)(ser ikke ut som om det spiller noen rolle synes jeg, men...) BLÅ IDE2 står tom. Hva mener du dette kan ha å si? Mvh Wikingen Lenke til kommentar
steinih Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Siden WinXp ikke finner diskene dine i RAID oppsettet virker det for meg at det er noe galt med RAID arrayet ditt. Har samme akuratt samme oppsettet selv borsett at jeg har WD80SE og ikke 120. Når det gjelder driverne så mener jeg å huske at jeg hadde noe lignende problem, men jeg husker ikke om jeg endte opp med XP-driverne på diskett eller ikke. Fikk faktisk samme melding som deg jeg oxo første gangen da jeg hadde glemt å sette opp RAID Arrayet.. lykke til videre :smile: /steinih :smile: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Quote: Wikingen skrev (2002-12-16 17:31):Kjetil Lura: Om jeg bruker rød eller blå IDE kontakt.Jeg kjører cd-rom og brenner på kabel fra BLÅ IDE1 kontakt.Videre kjører jeg hver av diskene fra hver sin RØDE UIDE1 og UIDE2 kontakt. Jeg har prøvd kabelens første og andre plugg i diskene for å se om dette har noe å si. På WD sine sider stod det at man skulle bruke "den sorte kontakten i enden av kabelen ved oppsett i raid med kabel med mer enn en plugg"...(?)(ser ikke ut som om det spiller noen rolle synes jeg, men...)BLÅ IDE2 står tom. Hva mener du dette kan ha å si?MvhWikingen Du har kobblet feil, tror eg? Når eg brukte raid på highpoint tecnologies var det den blå kontakten som eg måtte bruke. Så du må finne ut vilken du skal bruke, Eg tror det er sånt ide1 og ide2 er vanlig ata100 og ide3 og 4 er raid kontrolleren. Det skal stå i brukermanualen din under raid. Det er den blå enden som skal ned i hovedkortet. Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 16. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2002 Kjetil Lura: Vi oppsummerer; Blå plugg fra IDE ATA133 kabel står i blå kontakt merket IDE1 på HK, og går til CD-rom og CD-RW. Sort plugg fra Floppykabel står i sort FDD-kontakt på HK, og går til diskettstasjon. Blå plugg fra IDE ATA133 kabel står i rød kontakt merket UIDE1 på HK, og går til disk 1. Blå plugg fra IDE ATA133 kabel står i rød kontakt merket UIDE2 på HK, og går til disk 2. De to sistnevnte står merket på hovedkortet som "supported by HPT372 chipset" = RAID, såvidt jeg kan begripe og lese fra manualen. Jeg har forøvrig byttet ut de runde med de originale flatkablene uten resultat. Har nå byttet tilbake til runde kabler igjen. steinih: Hva heter den driveren du idag benytter på ditt raidoppsett?? Kan du gå inn på maskinen og sjekke driveren for meg, slik at jeg evt. kan ekstrakte den fra WIN XP cd'en. Flere forslag folkens?? :smile: Mvh Wikingen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå