christt Skrevet 14. desember 2002 Del Skrevet 14. desember 2002 Det at øyet opplever 24 fps som levende bilder har med etterglødingen i netthinna å gjøre. Det betyr derimot ikke at 24 fps er det øyet klarer å oppfatte. Som andre nevner her går grensen mye høyere enn det. Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Jeg føler av og til at verden rundt meg hakker mens hjernen min arbeider. Ganske irriterende. Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Ha ha, har ikke hjernen din støtte for Hyper-Threading kanskje? Du får ta en oppgradering snart da :smile: Til han som sa øyet så at det flimret i 75 Hz, det er pga skjermen sin måte å oppdatere seg selv på. Se på en LCD skjerm, ser ikke at den flimrer før du kommer under 60 Hz. Lenke til kommentar
Bruno G. Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Og det virker som oppfriskningen er bedre på det som du ser på, og lavere i sidesynet... dvs en skjerm med 60Hz og se ca. 20 utenfor, så flimrer den jo sykt i sidesynet?... Mvh Bruno G Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Det er motsatt. Sidesynet oppfatter bevegelser mye bedre enn skarpsynet. Er nettopp derfor du merker flimringa så mye bedre med sidesynet. Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 (endret) nope Endret 17. april 2015 av aldrimerforum Lenke til kommentar
ull2000 Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Hvis du synes kinofilmer er helt uten hakking går jeg ut i fra at du ikke var en av de heldige som fikk se Star Wars: Episode II på digital visning i Bergen. Forskjellen var helt vanvittig, og må si at det i ettertid har vært en liten nedtur å gå på "vanlig" kino siden. På en vanlig kinovisning flimrer bildet, svarte flekker kommer og går etc... Vi får bare glede oss til fremtides digitale kinovisninger. Dere vil garantert forstå hva jeg mener. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Quote: Den 2002-12-14 22:31, skrev Caveman:på video er det 24 bilder som er vanlig, mens på pc rundt 60 for at det skal se helt galtt ut.grunnen er at på tv ser vi fartsstriper på bilde slik at bildene henger sammen på en måte.f.eks: vifter man med en hånd vil det på tv være fartsstriper mens på en dataaminert hånd vil bildene være hel "reine" og det vil ta flere bilder til for at det skal de glatt ut. Video/tv er 25 bilder i sekundet, mens kinofilm er 24 bilder i sekundet. Refreshraten til TV er allikevel 50 hertz, noe som løses på en litt finurlig måte. Første gang ett tv-bildet "tegnes" opp av tv'n så tegnes linje 1,3,5 osv... så begynner man på toppen igjen, men da tegnes linje 2,4,6 osv. På den måten blir tv-bildet 50hz. På kino løser man det problemet ved at hvert bilde på filmen blir belyst to ganger før neste bilde vises. Dermed blir kino 48hz. Hadde tv hatt 25hz og kino 24hz ville det blitt fryktelig flimrete. Det er til og med litt flimrete rundt 50hz også. Men hvorfor hakker ikke bildet da? Øyet fungerer på den måten at når vi kommer over ett visst antall bilder i sekundet så "fyller" hjernen ut det som er mellom to bilder. Derfor ser det ut som bevegelse. Men flimmer oppfatter vi. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2002 Del Skrevet 15. desember 2002 Vanlig TV (PAL) viser 25 bilder i sekundet 'interlaced'. ALtså halve bildet av gangen. Men disse 2 halvdelene ligger forskjellig i tid også. Er ikke TV da egentlig 50fps? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå