Gå til innhold

Fps på øyet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-14 21:53, skrev Hurti|Ris:

Jeg lurer på hvor manhe fps (bilde i sekundet) et menneske øye oppfatter? Det er en i rommet her som påstår at det viser 12, men hvordan kan dette vere mulig? Da hadde du jo ikke sett at spill hakker engang, noen som har svaret på dette?

Det vi ser på som rent er ca. 24-30 ("filmstandardene")

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Det menneskelige øyet oppfatter alt ifra 10 til 60 bilder pr sekund, avhenging av lysmengden, 10 "FPS" i totalt mørke, og 60 i veldig skarpt lys.

Selv, når jeg sitter å spiller quake 3, så kan jeg merke lagg dersom FPSen går under 90, dersom det er CPU som er skylden til laggen.

Hvis det er GFX som får det til å lagge, så merker jeg det ved under 60 FPS.

Selv om øyet registrer ca 40 FPS på en dataskjerm, så betyr ikke det at dersom du spiller i 40 FPS, eller har skjermen på 40 Hz, at du ikke kommer til å oppleve lagg. Fordi øyet ikke registrer alle FPSene, eller oppdateringene. Derfor må du ha 80 FPS for at det skal virke helt laggfritt (merker det lettere på reaksjons-evnen til musa). Og skjermen må stå på over 80 Hz, for at det skal være tilnærmet brukbart.

Jeg spiller litt q3 når jeg kjeder meg, og har skjermen på 120 Hz, 1024x768, veldig behagelig å spille slik :smile:

Lenke til kommentar

på video er det 24 bilder som er vanlig, mens på pc rundt 60 for at det skal se helt galtt ut.

grunnen er at på tv ser vi fartsstriper på bilde slik at bildene henger sammen på en måte.f.eks:

vifter man med en hånd vil det på tv være fartsstriper mens på en dataaminert hånd vil bildene være hel "reine" og det vil ta flere bilder til for at det skal de glatt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...