Mats1988 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Hei. Jeg bestemte meg for noen dager siden at jeg skulle prøve å bruke Linux ubuntu, så jeg lastet det ned, og installerte det. Den første dagen gikk alt greit og fint, men når jeg skulle slå på maskinen min dager etterpå, kom jeg ikke langt. Jeg fikk en lumsk feilbeskjed om at "Graphic X" ikke kunne loades fordi den ikke hadd funnet en skjerm eller noe sånt. Sto også noe om at jeg skulle configurere ett eller annet på nytt, for så å restarte (har bilder av feilbeskjedene, se nederst) Jeg har tatt bilde av feilbeskjedene, så at det kanskje blir lettere for folk med peiling på Linux Ubuntu, å kanskje vite hva jeg må gjøre. Bilder: Kvaliteten på bildene vil nok ikke være knall, siden de er tatt me kamera mot pc skjermen. Endret 29. mars 2007 av Thorsø Lenke til kommentar
L2killer Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Det kommer ikke til så stor hjelp, men jeg tror kanskje det kan ha noe med xorg.conf fila å gjøre.. Eller er jeg helt på jordet? Kommer du ikke inn på systemet i det hele tatt? Kan du bruke komandoer? Lenke til kommentar
Mats1988 Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Etter at jeg ha trykt "ok" på alle disse, kommer jeg til noe som ligner på terminal, men ingen komandoer funker der. Men kan bruke komandoer hvis jeg starter ubuntu i recovery mode. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Når du kommer til der du kan skrive komandoer, kan du prøve å skrive disse to: sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg sudo /etc/init.d/gdm restart Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Nå er jeg så noob som man kan få blitt når det gjelder Linux, så jeg kan sikkert ikke hjelpe deg med problemet, men jeg tror at når du får opp det skjermbildet som du har nederst, så bør du bruke piltastene og bla deg lenger ned. Der står det sikkert en feilmelding som de som faktisk har peiling kan bruke for å hjelpe deg. Hvis ikke kan du kanskje post'e /var/log/Xorg.0.log filen ? Marvin Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Nå er jeg så noob som man kan få blitt når det gjelder Linux, så jeg kan sikkert ikke hjelpe deg med problemet, men jeg tror at når du får opp det skjermbildet som du har nederst, så bør du bruke piltastene og bla deg lenger ned. Der står det sikkert en feilmelding som de som faktisk har peiling kan bruke for å hjelpe deg. Hvis ikke kan du kanskje post'e /var/log/Xorg.0.log filen ? Marvin 8263674[/snapback] Stemmer det, man kan rulle nedover teksten og se etter (WW) og spesiellt (EE), men normalt sett skal Ubuntu være smart nok til å sette dette opp automatisk, så prøv først det jeg nevnte over. Og hvis det ikke funker, er dette det neste du bør gjøre. Endret 29. mars 2007 av LessThanJake Lenke til kommentar
Mats1988 Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 Når du kommer til der du kan skrive komandoer, kan du prøve å skrive disse to: sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg sudo /etc/init.d/gdm restart 8263671[/snapback] De to funka bra, da fikk jeg velge skjermkort driver og sette resolution, og da fikk jeg til å logge inn. Tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå