Seb784 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Jeg har kjøpt meg et EVGA nFORCE 680i SLI hovedkort. Men jeg har et stort problem med det, chipsett kjøleribba (går utifra det er det det heter?) blir utrolig varm. Jeg hadde kommet så langt som å sette den nye PC'en sammen, skru den på, og ta en titt i BIOS. Og etter en stund går jeg til temperatur måleren, som sier at chipsettet hadde 89 grader C! Jeg kan bekrefte at den var meget varm, (brant meg, au!) Så alt jeg har gjort er å gå inn i BIOS, ikke begynt å innstallere Windows enda. Det fulgte med en liten vifte (3cm?) som du kunne hekte til om du skulle ha et passivt kjøesystem, men det skulle ikke være nødvendig ellers. Nå viser det seg at det ene vifte uttaket på hovedkortet ikke leverer strøm (byttet vifte kontakt, så vifta funker på alle andre kontakter) Kan det være grunnen til overopphetingen? Følgende er mitt system; EVGA nFORCE 680i SLI Intel Core 2 Duo E6300 Geforce 8800 GTS 320 2 GB GEIL 6400 4-4-4-12 ToughPower 850w 2 stk Samsung 500 GB sATA II So, noen ideer? Takk! Lenke til kommentar
sjarken Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Har samme hovedkortet. Bruker ikke den løse vifta som fulgte med. Har ingen problemer med varme. Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Pell av chipset kjøleren legg på Artic Silver! Oppdater biosen til P25-26. Funker ikke det så får du RMA på kortet (Sende tilbake)! Mitt kort fungerte mye bedre med AS5 og ny bios. Du kan også skru ned volten på chipsettet til 1.30 uten problemer. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Var sånn med meg også i begynnelsen, brant meg ved å ta på chipsettet etter første start, men etter en oppdatering av bios var ikke varme noe problem mer.. Lenke til kommentar
Seb784 Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 AHA skjønner. Kanskje det rett og slett er BIOS upgrade jeg trenger da. Til deg som mente jeg burde bytte kjøler så må jeg jo spørre alle, funker ikke kjøleribba bra om den blir varm da? har god airflow på maskina Lian Li scandwin v3, og bruker en av de beste PCU kjøleren på markede (anbefalt av hardware) CPU har en temp på 38 og noe annet( husker ikke i farte) 41, men chipsettet ligger på 90 grader, helt sykt. Men prøver en BIOS upgrade når jeg kommer hjem fra jobb da, så får vi se. Takk for tips. Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Mente ikke bytte chipsetkjøleren da Bare pelle den av og ta av den grapsete thermal pasten som ligger under og bytt ut med AS5! Det kan få ned tempen noen grader... Min sank med over 10grader.... Lenke til kommentar
Seb784 Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Mente ikke bytte chipsetkjøleren da Bare pelle den av og ta av den grapsete thermal pasten som ligger under og bytt ut med AS5! Det kan få ned tempen noen grader... Min sank med over 10grader.... 8264523[/snapback] Jo jeg skjønte hva du mente, men jeg tror den pastaen som er der allerede gjør en mer enn god nok jobb fordi jeg brenner meg på ribba når jeg tar på den. Å bytte tror jeg ikke ville gitt mer enn et par grader i uttelling. Og det er ikke det jeg er ute etter. Så pirkete er jeg ikke, altså ingen ekspert, ergo grunnen til at jeg er her. Hovedproblemet er at det er 90 grader, og ikke 45 slik det burde vært. Skal oppdatere BIOS når jeg er hjemme om et par timer, så får jeg se. En annen ting er jo at det står i manualen at den vifta til kjøleribba ikke er nødvendig så lenge man ikke bruker et passivt kjølesystem. Noe jeg ikke gjør. Endret 29. mars 2007 av AmonRa Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Pell av chipset kjøleren legg på Artic Silver! Oppdater biosen til P25-26. Funker ikke det så får du RMA på kortet (Sende tilbake)! Mitt kort fungerte mye bedre med AS5 og ny bios. Du kan også skru ned volten på chipsettet til 1.30 uten problemer. 8263714[/snapback] Ettersom hva han sier er det godt nok, for han brenner seg på kjøleribba, og det betyr da at det blir overført nok varme. Prøv å oppdatere bios, Hvis ikke det hjelper så er det bare å sende det tilbake å få nytt. Lenke til kommentar
Seb784 Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Pell av chipset kjøleren legg på Artic Silver! Oppdater biosen til P25-26. Funker ikke det så får du RMA på kortet (Sende tilbake)! Mitt kort fungerte mye bedre med AS5 og ny bios. Du kan også skru ned volten på chipsettet til 1.30 uten problemer. 8263714[/snapback] Ettersom hva han sier er det godt nok, for han brenner seg på kjøleribba, og det betyr da at det blir overført nok varme. Prøv å oppdatere bios, Hvis ikke det hjelper så er det bare å sende det tilbake å få nytt. 8264939[/snapback] AH! Din gluping! hehe Takk for tipset, er nok ikke så flink til å ordlegge meg, men det var det jeg mente at ribba er jo allerede varm nok! Gir tilbakemelding så fort jeg har fått oppdatert den. TAKK! Endret 12. april 2007 av AmonRa Lenke til kommentar
Seb784 Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Vel da har jeg gjort en BIOS oppdatering. I tillegg satte jeg inn den Chipsett vifta som fulgte med (den lille som bråker noe innherdig) Nå ligger temperaturen på rundt 52 grader konstant uten særlig load. Har nemlig ikke spilt på maskinene enda. Så er dette høyt eller skal man si at denne temperaturen er normal? Hva ligger tempen på på ditt Hovedkort a Sjarken? Endret 30. mars 2007 av AmonRa Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Kortet mitt lå på 40*C med chipset vifta satt til 50% og da bråker den heller ikke. Det kan du gjøre i BIOS, Den kjølte heller ikke noe serlig bedre på max, så jeg kjørte 50% når jeg overklokka også. Så det er bare å sette ned hastigheten på den. Hadde jeg vert deg i den situasjon her ville jeg sendt inn HK og fått nytt for det skal gå å kjøre uten den vifta når man ikke overklokker. Lenke til kommentar
Seb784 Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Kortet mitt lå på 40*C med chipset vifta satt til 50% og da bråker den heller ikke. Det kan du gjøre i BIOS, Den kjølte heller ikke noe serlig bedre på max, så jeg kjørte 50% når jeg overklokka også. Så det er bare å sette ned hastigheten på den. Hadde jeg vert deg i den situasjon her ville jeg sendt inn HK og fått nytt for det skal gå å kjøre uten den vifta når man ikke overklokker. 8273446[/snapback] Riktig, 40*C er enn del mindre enn 52 ja, og jeg har ikke klokka av det hele tatt enda. Den kjører på 70 mener jeg å huske at jeg satte den på. Men da sender jeg det tilbake på mandag så får vi se om det nye er bedre. Så mye feil det er på Hovedkort om dagen, 4 siste kortene jeg har kjøpt har det alle vært feil på(UGH!) Takk for hjelpen. = Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Sant det med mye feil. Hadde et EVGA kort jeg også, sendte det tilbake og ba om et ASUS Commando, og nå har lydkort delen tatt kvelden, og den er heldighvis avtagbar, men jeg tror jeg må bytte hele kortet fordi de ikke kan sende meg bare en ny lydkort del. Og de har heller ikke fått testa lydkort delen enda virker det som. Lenke til kommentar
Seb784 Skrevet 31. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2007 Vel, nå har jeg muligens funnet årsaken til problemet mitt! Jeg bruker nemlig en Noctua kjøler til CPU'en, den største av de. Kjøleren er det ingenting å utsette på, men problemet er nemlig det at den blåser luften sidelengs, og ikke fra sentrum og ut. Så kjøleribbene ved siden av CPU'en får ikke luft slik det er tiltenkt. Når jeg fjernet den lille viften som følger med til chipsettribba er nå temperaturen 85*C! Sparte vel 5 grader på å bytte side da. Så ser ut som jeg får innvestere i ny kjøler istedet. Synd, fordi det er en utmerket og stille kjøler.om ikke får luft som planlagt. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Siden du har 50*C på Chipset med medfølgende Chipset vifte så er det for mye uansett. Og du har snudd CPU kjøleren så den gir Chipset luft, og det enda ligger på 80*C er det for mye. Mitt Chipset lå på mye lavere temp selv om jeg skudde av Chipset vifta/tok ut ledningen, og satte kjøleren min på minimum, oda har den den veien som gjør at nesten absolutt all luft stakk ut bak i kabinettet og ikke til chipsett. Så jeg ville bytta MOBOet for det er ikke meninga at det skal være så mye varme på det. Jeg mener 52*C er for mye med den chipset vifta på. Jeg hadde under 40*C med den på minimum som var 50% med P24 Biosen. Spør de du kjøpte det av om de mener 90*C uten vifta på er normalt, hvis de sier det ikke er det så spør du om du skal sende det inn og få nytt. Sier de ja bytter du. Hvis ikke så sier du at du skal ha skriftlig fra deres side at de sa at du ikke skulle bytte det, og hvis det dør pga varme er de ansvarlig. Hvis ikke vil de påstå at du har tatt livet at kortet ved overklokking elns. Lenke til kommentar
Seb784 Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Siden du har 50*C på Chipset med medfølgende Chipset vifte så er det for mye uansett. Og du har snudd CPU kjøleren så den gir Chipset luft, og det enda ligger på 80*C er det for mye. Mitt Chipset lå på mye lavere temp selv om jeg skudde av Chipset vifta/tok ut ledningen, og satte kjøleren min på minimum, oda har den den veien som gjør at nesten absolutt all luft stakk ut bak i kabinettet og ikke til chipsett. Så jeg ville bytta MOBOet for det er ikke meninga at det skal være så mye varme på det. Jeg mener 52*C er for mye med den chipset vifta på. Jeg hadde under 40*C med den på minimum som var 50% med P24 Biosen. Spør de du kjøpte det av om de mener 90*C uten vifta på er normalt, hvis de sier det ikke er det så spør du om du skal sende det inn og få nytt. Sier de ja bytter du. Hvis ikke så sier du at du skal ha skriftlig fra deres side at de sa at du ikke skulle bytte det, og hvis det dør pga varme er de ansvarlig. Hvis ikke vil de påstå at du har tatt livet at kortet ved overklokking elns. 8283207[/snapback] Vel, jeg snakket med en på Netshop idag, og han mente det var normalt med den temperaturen på chipsettet og at det skulle funke bra. Han mente også jeg kunne kjøpe en ekstra kjøer til chipsettet mitt da, om jeg ville ha temperaturen enda lavere. Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå, ble litt usikker siden han sier det er normalt. Jeg kunnebytte inn hovedkortet i Oslo, så skulle de teste det for meg. Det tar vel sin tid da.... Får det noen konsekvenser for meg da om det er litt høy temp`? Kortet funker jo helt smertefritt så vidt jeg vet da, eneste er temperaturen. Endret 3. april 2007 av AmonRa Lenke til kommentar
Seb784 Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 (endret) Hmmm, prøvde å overklokke for første gang. Tror jeg har gjort det tålig riktig og det virker som temperaturen holder seg, er ikke frekvensen ganske høy, eller er det normalt me Core2? Tempen holder seg nå på 60 grader ved overklokking. har ikke spilt med overclocket maskin enda, skal teste det når jeg kommer hjem. Endret 3. april 2007 av AmonRa Lenke til kommentar
Skallesei Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Hvordan oppdaterte du BIOSen på EVGA hk'et? Lenke til kommentar
Seb784 Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 Hvordan oppdaterte du BIOSen på EVGA hk'et? 8302311[/snapback] Jeg lastet ned oppdateringen fra eVGA sin hjemmeside og kjørte exe filen fra Desktoppen på maskinen min. Så spør den etter en tom diskett som den lagrer nødvendig data på. Alt du gjør da er å boote maskina med disketten i såvidt jeg husker, eller du går inni BIOS og velger update der. Husker ikke helt det siste men det finner du ut. Lenke til kommentar
Seb784 Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Vel da har jeg kjøpt en Noctua chipsett kjøler til mitt 680i kort. Noctua North Bridge chipset kjøler (det vil si den som er rett ved siden av CPU'en?), så håper den skal hjelpe en del. Litt usikker på hva som er forskjellen på North og southBridge. Noen som vet litt om disse, er det samme fester og størrelse på de? Fant nemlig ingen alternativer til SouthBridge i prisguiden... Noen tanker? Endret 12. april 2007 av AmonRa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå