Gå til innhold

Butikker må skjule tobakk og snus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er enig i at dette er et flott initiativ. Jeg liker ideen. Mindre synlighet, mindre tilgjengelighet = mindre kjøp og konsum. Om færre mennesker røyker og/eller begynner å røyke høres dette flott ut. Om det ikke skulle inneha noen effekt må vedtaket revurderes og eventuelt forandres.

 

Er enig med Robert. (Du er egentlig en feiende flott kar dersom man ikke diskuterer folk med mørk hud :p).

 

Så kan man jo kanskje diskutere fram og tilbake om det er samfunnsøkonomisk bra at røykere fortsetter å dø i nuværende tempo fremfor å leve lenge og bli en belastning på eldreomsorgen.

Lenke til kommentar

Det jeg vil fram til at hvilke varer man selger - og hvordan man selger dem - er opp til eieren av forrettningen ene og alene. Hvorfor en politiker på Stortinget skal ha noe med saken å gjøre, er over min fatteevne.

 

Rent etisk, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Så kan man jo kanskje diskutere fram og tilbake om det er samfunnsøkonomisk bra at røykere fortsetter å dø i nuværende tempo fremfor å leve lenge og bli en belastning på eldreomsorgen.

Kanskje man burde finne et skjæringspunkt mellom belastning på ressurser som følge av at de lever kontra det at de dør tidligere pga. røykingen. Så kan man finjustere dette til en optimal sosialøkonimisk balanse ved å kjøre anti/pro røyketiltak, alt ettersom. :)

Lenke til kommentar
Det jeg vil fram til at hvilke varer man selger - og hvordan man selger dem - er opp til eieren av forrettningen ene og alene. Hvorfor en politiker på Stortinget skal ha noe med saken å gjøre, er over min fatteevne.

 

Tja, i så fall må vi vel legge ned vinmonopolet, forandre alle lover som legger begrensinger på reklame, og legalisere mye rart.

Lenke til kommentar

Hvis de vil få nordmenn til å slutte å røyke, hvorfor ikke sette et permanent årstall, for eksempel 1992

 

Alle født etter dette året får ikke lov til å kjøpe, etter tredve år er det ikke engang lov for en førtiåring å røyke.

 

Med dagens lover at det er 18 år for røyking kan hvem som helst få tak i det, selv de som er 13 år.

 

Det er ingen rettighet å kjøpe siggaretter, men slike lover hjelper svært lite.

 

Men igjen burde det jo være lov å dyrke egen tobakk, men ikke å selge.

 

Andre ting det burde gjelde også :D

 

:tease:

Lenke til kommentar

Dette forslaget kan sikkert ha positive helsemessige konsekvenser, men er etter min mening prinsipielt betenkelig.

 

En kan se på forslaget på to måter:

 

1) En ønsker av samfunnsøkonomiske årsaker å redusere tobakksbruk. Det er ikke lønnsomt at innbyggere røyker, da de derved som kjent har en tendens til å bli syke og stryke med.

 

2) En ønsker å hjelpe folk til å treffe valg som man mener er riktige for dem. Dvs. at begrunnelsen ikke ligger i det samfunnsøkonomiske, men i en slags omsorgstanke.

 

Dersom det kun er de samf.øk. synspunkter (pkt. 1) som begrunner forslaget, er det kanskje i orden. Skjønt var tanken å redusere det nasjonale tobakksforbruket, kunne man heller øke avgiftene e.l. Jeg tror ikke det vil ha nevneverdig effekt å skjule tobakken. Det er vel svært få som begynner sin røykekarriere fordi de ser tobakken ligge tilgjengelig bak kassen. Røykpakker frister bare dem som røyker. Og disse røyker jo uansett; og hvis de prøver å slutte, men ikke klarer det rett og slett fordi de SER tobakken ligge der, vil de aldri ha den nødvendige viljestyrke til å kunne gjennomføre sitt forsett.

 

Dersom begrunnelsen helt eller delvis ligger i pkt. 2 - at staten skal hjelpe og dra omsorg for innbyggerne - er jeg helt imot forslaget. Jeg synes det er nedlatende av staten å skulle forsøke å skjule fristende varer. Det blir som i en barnehage hvor man må passe på så ikke de tankeløse barna gjør noe dumt.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er nedlatende av staten å skulle forsøke å skjule fristende varer. Det blir som i en barnehage hvor man må passe på så ikke de tankeløse barna gjør noe dumt.

I butikkene dekker de over ølet et par timer før de stenger. Dette er vanvittig provoserende. Ja vi lever i en absurd barnepikestat. Og folkene her i tråden som er positive til å skjule røyken, gjør det ikke akkurat bedre. Og nei, jeg røyker ikke.

Lenke til kommentar
I butikkene dekker de over ølet et par timer før de stenger. Dette er vanvittig provoserende. Ja vi lever i en absurd barnepikestat. Og folkene her i tråden som er positive til å skjule røyken, gjør det ikke akkurat bedre. Og nei, jeg røyker ikke.

Akkurat det er vel fordi ølsalget stenger før butikkens stengetid og for å indikere nettopp dette for kunden.

 

Er forøvrig enig med utsagnet ditt om barnepike-tilstandene som til stadighet dukker opp. Har ikke lyst til å ende opp i et samfunn hvor alt som potensielt kan skade deg skal forbys, da det til slutt kan ende opp i at folk mister absolutt all form for fornuft. Det skal være lov å tenke selv. "Hva? Mener du at det ikke finnes en lov mot å gå i shorts når det er 27 minus ute?? Jeg ble jo syk. Dette må taes opp!" Satt veldig på spissen her nå.

 

Røyking er en uting, det er jeg enig i til tross for at jeg røyker selv, men skjønner ikke helt hva godt det vil føre med seg at voksne folk skal føle seg som om dem gjør noe ulovlig ved å handle ei pakke tobakk.

Lenke til kommentar

Jeg syns både de som vil ha det sånn, samt de som syns det er absolutt tåpelig er heller dumme.

 

Det kommer ikke til å ha noen som helst effekt, uten at vi har mindre å le av når vi ser på de ufattelig dumme navnene på enkelte snusbokser.

Og uansett, så er det vel ikke noe problem hvor de ligger, med mindre du er veldig flau over å spørre etter en røykpakke eller en snuspakke.

Lenke til kommentar
Det gjør da man heller ikke. Vi har allerede noen av verdens strengeste regler for omsetning, og i tillegg uhyre høye avgifter på disse varene.

For all del, jeg bare kommenterte Kjekas innlegg. Denne «man burde få gjøre alt man vil med seg selv»-holdningen har jeg lite til overs for.

Kanskje det, men jeg har enda mindre til overs for denne helsikes bedreviter og overformynderiholdningen.

 

Det bør ikke være statens oppgave å detaljstyre våre liv, og heller ikke leke interiørarkitekter på Rimi. Norge AS har mer enn nok av andre utfordringe som er _langt_ mer kritiske enn hva folk velger å foreta seg; jeg nevner global oppvarming, global finanskrise, stadig eskalering av konflikten mellom "vesten" og den radikal islamismen, og jeg tror vi som nasjon er bedre tjent på å angripe disse utfordringene, enn å gå etter røykerene.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar

Jeg synes at hvis butikkene må skjule tobakken og snusen, så kan de like gjerne skjule all alkoholen. Tviler kraftig på at røyking har gjort like mye skade som drikking; jeg har aldri hørt om familier som har blitt splittet og barn som har blitt slått pga. røyking...

Lenke til kommentar
Jeg synes at hvis butikkene må skjule tobakken og snusen, så kan de like gjerne skjule all alkoholen. Tviler kraftig på at røyking har gjort like mye skade som drikking; jeg har aldri hørt om familier som har blitt splittet og barn som har blitt slått pga. røyking...

 

Så tror jeg ikke at halvparten av alkoholbrukere dør av direkte alkoholrelaterte sykdommer heller... Men for all del, det finnes andre kjipe ting enn røyking. Det er bare ikke noe forsvar for røykingen.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det ikke er fritt fram i Norge for å prøve og feile slik mange har skrevet oppover her.

 

Er rett og slett fordi, at om du røyker, drikker eller kjører for fort er det ikke bare deg selv det går utover.

 

Har du peiling på hvor mye det blir betalt i skatt for å lege daurøyka gamlinger?

 

Eller hvor mange som blir mishandla pga alkohol.

 

Eller som blir drept pga råkjøring.

 

Vi trenger kontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...