Gå til innhold

Butikker må skjule tobakk og snus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heia norge! Skal vi gjemme vekk godis, alkohol, ferdigpizza og slikt siden det er farlig for deg også?  :roll:

8263676[/snapback]

Hvorfor skal man det? Er noe av dette oppført som gift noe sted?? :roll:

Å sammenligne matprodukter med giftstoffer er bare:

1. Dumt.

2. Ignorant.

3. Begge deler.

 

Ellers er jeg enig i at det vil jo være helt fryktelig om dette medfører at noen butikkansatte får litt ekstraarbeid. Først og fremst bør landets lover ta hensyn til dette. Når lover innføres bør det legges vekt på at ansatte rundt omkring skal få mindre å gjøre!

:roll:

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man det? Er noe av dette oppført som gift noe sted?? :roll:

Å sammenligne matprodukter med giftstoffer er bare:

1. Dumt.

2. Ignorant.

3. Begge deler.

8263919[/snapback]

 

Her snakker jeg om at de prøver å innføre lover og regler for å skjule varer vi ikke har godt av å se. Det blir bare for dumt. Sammenligningen var selvfølgelig overdrevet.

Lenke til kommentar
Her snakker jeg om at de prøver å innføre lover og regler for å skjule varer vi ikke har godt av å se. Det blir bare for dumt. Sammenligningen var selvfølgelig overdrevet.

8263984[/snapback]

Nå er det vel en grunn til at feks. produsenter ofte betaler for å få spesifiserte hylleplasser i en butikk. Økt eksponering er alltid positivt for et produkt. Dersom man fjerner eksponeringen vil den positive virkningen avta.

Lenke til kommentar
Nå er det vel en grunn til at feks. produsenter ofte betaler for å få spesifiserte hylleplasser i en butikk. Økt eksponering er alltid positivt for et produkt. Dersom man fjerner eksponeringen vil den positive virkningen avta.

8264019[/snapback]

 

Nå er det ikke akuratt overdreven eksponering av tobakk vil jeg si. Jobber på kiwi selv, så vet hva du snakker om. Jeg mener problemet her ligger i at man prøver å skjule tobakken helt.

Lenke til kommentar

I stedet for å gjemme varene under disken- kan man ikke innføre et system med dører foran tobakksvarene? Dørene har en tidslås, slik at hver kunde har en kvote på la oss si 30 sekunder til å se på varene og bestemme seg.

 

En svakhet med dette systemet er jo at den som står bak i køen kan smugkikke. Offentlige sivilkledde kontrollører kan få løyve til å ilegge forenklet forelegg for smugkikkere.

Lenke til kommentar
Det som skremmer meg mest er egenltlig den trangen til å forby og lage regelmenter som vi ser i stadig økende grad. Hva er gevinsten med å skjule, det lurer jeg på.

8263755[/snapback]

Den beste måten til å senke andel røykere, og det antar jeg sterkt at alle er enig i er en god ting, er å skape en holdningsendring.

Bare i løpet av de ti siste årene har det blitt mye mindre sosialt akseptert å røyke, særlig til hverdags! Og den strenge innskrenkningen i røykeloven som har blitt tilkjent Høybråten har vist seg som en god katalysator for den hensikten.

Om det til å skjule tobakk ikke i seg selv har den helt store virkningen for å få folk til å slutt, så er det også et bidrag for å senke den allmenne aksepten for å røyke, som igjen først og fremst igjen gjør at dagens unge i mindre grad begynner å røyke!

 

Selvsagt, vi skrinlegger dette fordi en butikk finner utfordringen litt større enn alle andre! Andre forslag på hva som kan skrinlegges fordi en eller annen synes det blir litt vanskelig?

8263725[/snapback]

 

Typisk sosialist tankegang. Minner meg om forige røykekampanje, som førte til konkursen til en kafe her jeg bor. Først ble det pålagt med store lufteanlegg på røykerommet, så de måtte kjøpe det til 150 000, så en kort stund etterpå forbød de røyking inne, slik at kafeen mistet store deler av kundene.

 

"selv om all fornuft sier det imot, la ikke det stoppe prosjektet vårt!"

8263832[/snapback]

Typisk ytterste høyrefløy å forfekte profitt foran menneskeliv? ;)

Selvsagt kjedelig at kafeen gikk dunken, men den kan jo ikke ha vært særlig bra da, om det bare var pga røykingen at folk gikk der.

At man først ble pålagt i investere i et omfattende luftanlegg, som noen år senere ikke hadde den store hensikten, er jo klart lite gunstig i seg selv. Men å gradvis presse på for å få røykfrie offentligeplasser er nok mer strategisk enn å bombastisk sette ned forbud mot røyking.

Lenke til kommentar
Om det til å skjule tobakk ikke i seg selv har den helt store virkningen for å få folk til å slutt, så er det også et bidrag for å senke den allmenne aksepten for å røyke, som igjen først og fremst igjen gjør at dagens unge i mindre grad begynner å røyke!

 

Unge starter å røyke på grunn av EN ting. Det er spennende å være "rebell", og det er "tøft" å gjøre ting man ikke har lov til. Å omtrent gjøre tobakk til en vare på linje med hasj, gjør det bare mer spennende.

Lenke til kommentar

Herlig forslag.

 

Er selv nikotinavhengig, og hver gang jeg er nikotinsugen sikler kjeften etter den deilige Generalen i kjøleskapet eller den fine pakningen med Marlboroen som bare venter på at jeg skal stappe i kjeften eller røyke opp.

 

Har prøvd å slutte flere ganger, men så overvinner fristelsen meg når den den snusboksen eller røykpakka står rett foran meg og venter på at jeg skal gi den rundt 70 kr fordi jeg får noen minutters tilfredsstillelse.

Lenke til kommentar
Unge starter å røyke på grunn av EN ting. Det er spennende å være "rebell", og det er "tøft" å gjøre ting man ikke har lov til. Å omtrent gjøre tobakk til en vare på linje med hasj, gjør det bare mer spennende.

8266631[/snapback]

Hvorfor er ikke hasj mer utbredt egentlig?

Lenke til kommentar
Unge starter å røyke på grunn av EN ting. Det er spennende å være "rebell", og det er "tøft" å gjøre ting man ikke har lov til. Å omtrent gjøre tobakk til en vare på linje med hasj, gjør det bare mer spennende.

8266631[/snapback]

Hvorfor er ikke hasj mer utbredt egentlig?

8269360[/snapback]

 

Og hva får deg til å tro hasj ikke er utbredt? :hmm:

Lenke til kommentar
Herlig forslag.

 

Er selv nikotinavhengig, og hver gang jeg er nikotinsugen sikler kjeften etter den deilige Generalen i kjøleskapet eller den fine pakningen med Marlboroen som bare venter på at jeg skal stappe i kjeften eller røyke opp.

 

Har prøvd å slutte flere ganger, men så overvinner fristelsen meg når den den snusboksen eller røykpakka står rett foran meg og venter på at jeg skal gi den rundt 70 kr fordi jeg får noen minutters tilfredsstillelse.

8267666[/snapback]

 

Typisk, andre skal lide fordi DU er svak. Samme med spillehysteriet (eller hykleriet?).

 

Når vi først er i gang, hva med å skjule all alkohol, kan ikke være lett for alkoholikere å gå forbi kjøleskap på kjøleskap med duggfriskt øl hver gang man handler. Hva med å skjule all skjokoladen, tenk på folk som er sykelig overvektig og faller for fristelsen.

 

Hva med å merke alle varer i anonym gråpapir med påtrykte bokstaver hva det er, som du får utdelt i en anonym pose som du får av betjeningen bak disken. Kunne jo hende folk blir fristet ellers? :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva med polet da,skal all sprit under disken??

 

Så hadde det vært kjekt om utsagn som typisk sosialist, eller typisk høyre hadde vært kuttet ut.

Vi vet alle at røykeloven er basert på en bred politisk enighet selv om den ble innført når vi hadde borgerlig styre, det er ikke det det handler om .

Vi får mange regler tredd nedover ørene fra bla EU mulig denne også kommer derfra .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Unge starter å røyke på grunn av EN ting. Det er spennende å være "rebell", og det er "tøft" å gjøre ting man ikke har lov til. Å omtrent gjøre tobakk til en vare på linje med hasj, gjør det bare mer spennende.

8266631[/snapback]

Hvorfor er ikke hasj mer utbredt egentlig?

8269360[/snapback]

 

Og hva får deg til å tro hasj ikke er utbredt? :hmm:

8269566[/snapback]

Jeg sammenligner med tobakk.

 

Når vi først er i gang, hva med å skjule all alkohol, kan ikke være lett for alkoholikere å gå forbi kjøleskap på kjøleskap med duggfriskt øl hver gang man handler.

8269669[/snapback]

Vi er allerede godt igang med å skjule alkoholen. Du har kanskje hørt om en liten ting kalt Vinmonopolet?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Vi er allerede godt igang med å skjule alkoholen. Du har kanskje hørt om en liten ting kalt Vinmonopolet?

8270762[/snapback]

 

 

Jaha? På hvilken måte er det bedre? De har jo tilogmed skilt ute på gata.

8270892[/snapback]

Nå er det vel ulovlig å reklamere for alkohol, selv for vinmonopolet så at de har reklameskilt med "tilbud" ute på gata tviler jeg sterkt på.

Lenke til kommentar
Nå er det vel ulovlig å reklamere for alkohol, selv for vinmonopolet så at de har reklameskilt med "tilbud" ute på gata tviler jeg sterkt på.

8272015[/snapback]

 

 

Har du aldri vært på vinmonopolet? Over inngangsdøren pleier det å henge et stort skilt der det står vinmonopolet. Sikkert kjempefestlig for alle alkisene å gå forbi det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...