Gå til innhold

Butikker må skjule tobakk og snus


Anbefalte innlegg

Neste år vil du ikke lenger se sigaretter og snus utstilt ved kassene i norske butikker. Tobakksvarene skal isteden skjules under disk.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=170669

 

Er det bare meg som synes man burde finne en disk å skjule dumme politikere under? Hvor mange unødvendige lover, som KUN fører til ekstra-arbeid for butikkansatte og folk flest skal det være lov å spy ut av seg? Tror de stokk dumme politikerene i oslo at butikkene rundt om i landet har plass til tobakk UNDER disken? Har de i hele tatt VÆRT i en dageligvarehandel, eller har de tjenere til å handle for seg mon tro..

 

Neste lovforslaget jeg hører, bør være det som forybyr dumme lovforslag..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo positivt, og burde ikke være noe problem. På jobben min har vi gjort dette i alle år :-)

 

Det er heller ikke mye ekstraarbeid for ansatte. Se på en matbutikk f.eks., der må de arbeidende vri seg rundt på stolen, løfte opp luka, ta opp røyk og snu seg igjen. Når denne loven trer i kraft må de bøye seg ned, ta opp røyk, reise seg. Er ikke noe tyngre i mine øyne :)

Endret av pinnsvinw
Lenke til kommentar

Fleste dageligvarebutikker her jeg bor har selvbetjening på tobakk. I tillegg har de "åpne" kasseløsninger, og har hyllene med tobakk ved siden av båndet på kassa, slik man bare plukker med seg det man skal ha når man legger varene på båndet. Sier seg selv at det ikke er plass til å skjule noenting som helst "under disken" uten å bruke enorme summer på ombygging av kassesystemet.

 

Og hva er positivt? Enda mer mobbing av røykere, der man føler seg om en narkodealer når man spør etter en pakke prince?

 

 

Dette er rimelig på trynet, spesielt med tanke på at man på vei mot kassen må forsere 5 kjøleskap med øl, og en enorm tippedisk for norsk tipping. Hurra for norge :ermm:

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Man trenger ikke å bruke enorme summer på dette, ei kasse i hulrommet til venstre/høyre ved gulvet hvor det ofte er et lite lager (til kviteringsruller osv) eller bossbøtter til kviteringer er perfekt plass.

 

Uansett, dette handler om å skjerme barn og unge. Og ja, kanskje burde noe gjøres med ølet og tippingen :)

Lenke til kommentar

En kasse? Forstår jo hva du mener, men for det første bør snus ligge i et kjøleskap, og for det andre er det jo en fordel at betjeningen finner det man skal ha i løpet av noen sekunder når man står der i kø.

 

Ser det for meg. Året er 2010. En røyker kommer bort til kassen, ikledd stor hettegenser og solbriller. Bøyer seg bort til betjeningen og hvisker: "en pakke blue master takk". "bare et øyeblikk" hvisker betjeningen tilbake, trekker for et forheng rundt hele kassen, bøyer seg ned for å finne en pakke blue master i en liten, låst sort boks under kassen. "545.99 takk".

Røykeren rekker frem en sliten 500lapp og noen mynter, griper pakken og småløper ut av butikken mens han ser seg rundt til alle kanter, fryktende for at moralens voktere kunne ha sett ham putte pakken i lommen.

Lenke til kommentar
Ser ikkje noko problem med dette her, personen i kassa må uansett finne den fram til deg. Ser at fleire og fleire butikkar innfører automater til røyk og medisiner, det er ganske greit, vil kortene og bli skjult?

8263379[/snapback]

 

Slettes ikke alle butikker der betjeningen finner fram tobakk og snus. Her i området er det selvbetjening i flere butikker.

Lenke til kommentar
Neste år vil du ikke lenger se sigaretter og snus utstilt ved kassene i norske butikker. Tobakksvarene skal isteden skjules under disk.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=170669

 

Er det bare meg som synes man burde finne en disk å skjule dumme politikere under? Hvor mange unødvendige lover, som KUN fører til ekstra-arbeid for butikkansatte og folk flest skal det være lov å spy ut av seg? Tror de stokk dumme politikerene i oslo at butikkene rundt om i landet har plass til tobakk UNDER disken? Har de i hele tatt VÆRT i en dageligvarehandel, eller har de tjenere til å handle for seg mon tro..

 

Neste lovforslaget jeg hører, bør være det som forybyr dumme lovforslag..

8263165[/snapback]

Ikke noe dumt med det!

Kanskje ikke noe smart med det heller, men ingenting dumt ihvertfall!

Lenke til kommentar
Ikke noe dumt med det!

Kanskje ikke noe smart med det heller, men ingenting dumt ihvertfall!

8263501[/snapback]

 

Bortsett fra at butikker må kaste hyllene på dynga og bruke mye penger på eventuell ombygging og nye hyller, ekstraarbeid for betjeningen i enkelte butikker, og ekstraarbeid for kundene, nei ikke noe dumt. Alt for et tiltak uten dokumentert virkning..

 

Mulig ikke-røykere ikke forstår dette, men det er allerede vanskelig nok å få enkelte som jobber på f.eks bensinstasjoner til å finne frem mindre populære merker av snus og tobakk. Hvordan skal dette gjøres når man ikke lenger engang kan peke? Ta med et bilde av pakken?

 

Dette har INGENTING med reklame å gjøre, det er bare en idiotisk unskylding. Der er ikke lov å reklamere for alkohol heller, men det står jo fortsatt store hyller og kjøleskap med øl i butikkene. Vinmonolpolet skjuler jo heller ikke akkurat varene bak disk nå til dags.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Er jo ikke nødvendig at de skjuler det under kassen, i min butikk iallefall (der jeg jobber) har vi Vensafe kort som kunden kjøper (selvbetjening), for å så gå bort til en maskin der en han putter inn kortet, og får spyttet ut tobakken.

 

Hvis da det ikke er lov med å ha framme de kortene heller, er det bare å sitte de bak i kassen, og det tar da iallefall ikke på langt nær så stor plass som å ha alle tobakksvarene bak kassen...

Lenke til kommentar
Bortsett fra at butikker må kaste hyllene på dynga og bruke mye penger på eventuell ombygging og nye hyller, ekstraarbeid for betjeningen i enkelte butikker, og ekstraarbeid for kundene, nei ikke noe dumt. Alt for et tiltak uten dokumentert virkning..

Høres ut som det er et renseanlegg til mongstad som skal opp og gå i butikken! Arbeidet er langt fra så omfattende som du vil ha det til!
Mulig ikke-røykere ikke forstår dette, men det er allerede vanskelig nok å få enkelte som jobber på f.eks bensinstasjoner til å finne frem mindre populære merker av snus og tobakk. Hvordan skal dette gjøres når man ikke lenger engang kan peke? Ta med et bilde av pakken?

Alle tobakksvarer er tydelig merket med navnet sitt, slik at de kan stå alfabetisk! I motsetning til nå, hvor butikker og kiosker får div. kickbacks for å ivareta de ulike leverandørens interesse til produktplassering.
Dette har INGENTING med reklame å gjøre, det er bare en idiotisk unskylding.

8263538[/snapback]

Nei det har du helt rett i, det har noe med tilgjengelighet å gjøre!
Lenke til kommentar
Nei det har du helt rett i, det har noe med tilgjengelighet å gjøre!

 

 

Tilgjengelighet? Forklar værsåsnill. Tobakken er jo fortsatt i butikken, bare at røykere og ansatte blir straffet med ekstraarbeid? Og siden det er 18 års aldersgrense på tobakk, er argumentet med tilgjengelighet irrelevant. Myndighetene straffer voksne mennekser i norge for å bruke en lovlig vare. Og dette støtter dere..

 

Og arbeidet kan være veldig omfattende.. Spesielt en av butikkene i nærområdet mitt har ikke plass til en kartong sigaretter engang "under disken" i kassene, og må sannsynligvis kjøpe inn en slik sigarettdispenser maskin om dette lovforslaget går gjennom. Jeg aner ikke hva en slik maskin koster i innkjøp og drift, men jeg vet om en stk butikksjef som blir forbannet..

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Tilgjengelighet? Forklar værsåsnill.

Produktplassering!

Tobakken er jo fortsatt i butikken, bare at røykere og ansatte blir straffet med ekstraarbeid? Og siden det er 18 års aldersgrense på tobakk, er argumentet med tilgjengelighet irrelevant. Myndighetene straffer voksne mennekser i norge for å bruke en lovlig vare. Og dette støtter dere..

Kan ikke se noe som helst straff med dette. Slik jeg definerer straff ser jeg ikke noe som helst sanksjon med å måtte spør etter en vare.

Forleden var jeg innom et apotek, og der stod flere i resept køen, og ingen av de så særlig straffet ut, selv om de måtte få tillatelse først for å kjøpe det de ville ha!

 

Og arbeidet kan være veldig omfattende.. Spesielt en av butikkene i nærområdet mitt har ikke plass til en kartong sigaretter engang "under disken" i kassene, og må sannsynligvis kjøpe inn en slik sigarettdispenser maskin om dette lovforslaget går gjennom. Jeg aner ikke hva en slik maskin koster i innkjøp og drift, men jeg vet om en stk butikksjef som blir forbannet..

8263650[/snapback]

Selvsagt, vi skrinlegger dette fordi en butikk finner utfordringen litt større enn alle andre! Andre forslag på hva som kan skrinlegges fordi en eller annen synes det blir litt vanskelig?

Lenke til kommentar

Man skulle trodd at vokse mennesker ikke har iq nokk til å opne ei dør.

Greit nokk at man sjuler det for barn, men barn kan heller ikke kjøpe tobakk.

På hvilken måte skal det hjelpe å sjule tobakk?

Man burde laget noen lover som regulerer innholdet i tobakken, i fdag kan tobakkindustrien nesten putte hva som helst i røyken for å få personer mer hektet.

Staten har investert manfoldige penger i tobakkindustrien så jeg synes at de har en dobbelmoral som ikke ligner på noe...

Men jeg synes det er feil å forby tobakk, vi har alt for mange regler som sier hva vi skal gjøre og ikke gjøre... Man burde først fått hjelpemidler som er mer hjelpsomme enn tyggie med nikotin, prøvt å gjør det lettere for folk å slutte.

Butikkene kunne og solgt knaster eller andre røykbare planter\urter slik at man får venne seg av røyken. Mange sliter pga vansaken, så det er ikke nikotinen alene som gjøre at folk sliter med å slutte. Men nikotinen er langt ifra det minste problemet, det er helt utrulig hva det gjør med hode og kroppen.

Viss jeg er røyksugen så kjennes det ut som nåler som stikker meg i brystet, og jeg føler meg helt jævlig. Men selv om jeg har holdt meg lenge nokk til at nikotinsugen er sterkt svekket så er det vanen i seg selv så er utfordringen.

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Det som skremmer meg mest er egenltlig den trangen til å forby og lage regelmenter som vi ser i stadig økende grad. Hva er gevinsten med å skjule, det lurer jeg på. Det står jo ikke slik at det fritt fram for unger å kjøpe det. Hvis unger kjøper det så er det jo fordi de som selger det har vært slappe eller ikke bryr seg, ikke fordi røyken er synlig?

 

Snus skal jo stå i kjøleskap, hvor skal den plasseres? Sist jeg var bak en kasse på en matbutikk så var det ikke mye plass der. Kanskje på bensinstasjoner og enkelte kiosker, men langt fra alle.

Lenke til kommentar

Selvsagt, vi skrinlegger dette fordi en butikk finner utfordringen litt større enn alle andre! Andre forslag på hva som kan skrinlegges fordi en eller annen synes det blir litt vanskelig?

8263725[/snapback]

 

Typisk sosialist tankegang. Minner meg om forige røykekampanje, som førte til konkursen til en kafe her jeg bor. Først ble det pålagt med store lufteanlegg på røykerommet, så de måtte kjøpe det til 150 000, så en kort stund etterpå forbød de røyking inne, slik at kafeen mistet store deler av kundene.

 

"selv om all fornuft sier det imot, la ikke det stoppe prosjektet vårt!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...