Gå til innhold

Det er ikke mye som skiller kameraene....

Anbefalte innlegg

Mange som har lest de siste tester som florerer på nettet, tenker eg. Ser en på "lyd og bilde" og "dpreview" sine tester kommer de kamera vi har vert inne på stort sett ut med 8 til 8+ \ 80 i karakter. Er det smak og behag som skal avgjøre da? Må en holde det i handa og se hvilket en "føler" passer best??

Stort sett skal det vel vanskelig gjøres å få både i pose og sekk. Alle de kamera har vel en del støy over 400 ISO etter som eg kan se.

Vansklig, vansklig.

En får vel se når tv2 kommer med sine test resultat den 12 April.

Men kor mye har det å bety at der blir "litt" støy rundt 400 og på noen andre nivå hos de enkelte kamera?? Er det da snakk om A4 og større forstørrelser + crop?

Pris messig ligger jo alle kameraene noen lunde likt i pris....

Gode innlegg mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange som har lest de siste tester som florerer på nettet, tenker eg. Ser en på "lyd og bilde" og "dpreview" sine tester kommer de kamera vi har vert inne på stort sett ut med 8 til 8+ \ 80 i karakter. Er det smak og behag som skal avgjøre da? Må en holde det i handa og se hvilket en "føler" passer best??

Stort sett skal det vel vanskelig gjøres å få både i pose og sekk. Alle de kamera har vel en del støy over 400 ISO etter som eg kan se.

Vansklig, vansklig.

Men kor mye har det å bety at der blir "litt" støy rundt 400 og på noen andre nivå hos de enkelte kamera?? Er det da snakk om A4 og større forstørrelser + crop?

Pris messig ligger jo alle kameraene noen lunde likt i pris....

Gode innlegg mottas med takk :)

8262996[/snapback]

SORRY

Dette innlegget var ment å komme under Olympus vs Panasonic. Er ny når det gjelder forumet og får ikke redigert det tilbake. Men sammenhenger ligger i den posten.... :w00t:

Lenke til kommentar

Generelt sett skal det godt gjøres å finne et dårlig kamera. Det meste handler om personlig smak. Enkelte kamerahus har litt bedre søker enn andre. Noen hus er små, andre store.

Noen kamera er best på action, andre egner seg bedre til langsom flikking og "fotokunst". Noen favoriserer egenskaper i dårlig belysning andre er best i godt dagslys. Fargeprioritering og profil varierer også en god del. Noen produsenter har lang erfaring i produksjon av fotografisk film, andre med optikk og atter andre innen elektronikk.

Til syvende og sist handler det mest om hva du selv liker, og hva du er villig til å bruke av penger...

Lenke til kommentar
Men kor mye har det å bety at der blir "litt" støy rundt 400..
Fargestøy ser jeg litt av, som fjernes under fremkalling (fra RAW-fil), men det som plager meg mer er om bilder skal etterbehandles, for 400 gir litt "mønster" som f.eks. gjør kloning litt vanskeligere. Ved 800 synes jeg dette mønsteret er plagsomt tydelig når man arbeider tett på (forstørret/zoomet), så mor mitt vedkommende er det mindre aktuelt å gå lenger opp enn 400..
Lenke til kommentar
:!: Er det noen tester man IKKE skal stole på, så er det tester fra medier som tester alt fra pølser og is til kamera og biler. Selv om de som tester har peiling, så blir resultatet alt for preget av deres egne preferanser og kan i beste fall brukes som en slags veiledning. Dagbladet har blant annet hatt noen "skandaletester", hvorav en ble kraftig kritisert her inne. Faktisk nektet Dagbladet å svare på henvendelser fra produsentene i ettertid, og artikkelforfatterens navn og e-postadresse forsvant fra internett-versjonen av testen etter kort tid. Din Side har av en eller annen merkelig grunn til vane å la ett spesielt merke vinne alt av tester, uansett om det er videokamera, digitalkamera eller andre ting. Hvorfor, kan vi jo bare spekulere i.

Nei, jeg stoler ikke på tester der testpersonene, like etter å ha forspist seg i den store pølse-testen, går inn på naborommet for å trykke litt på kameraene med sine ketchup-røde fingre :) Selv Lyd&Bilde har jo null peiling på slike ting. Har eksempler på skrekk-sitat tatt fra de. Digital World og et par andre blader er også gode eksempler på folk som TROR de har peiling.

Skal du se på tester... ikke velg bare én. Sjekk et utvalg seriøse tester, og ikke se deg blind på verken de, eller våre uttalelser. Det er dine øyne som bestemmer om testbildene er bra nok, og kjøp kameraet i en vanlig butikk så du får tatt og følt på de før du bestemmer deg. Det er faktisk veldig viktig.

Lenke til kommentar

Ja kan vere enig med deg der. Mange tester preges av litt forskjellige syns vinkler....

Men over til noe annet..

Er det noen som vet når tid Sony sine H 7 oh H 9 kommer til salgs her i Norge??

Er det et kamera som kan vere verdt å sjekke ut??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...