Lagn Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 hei. jeg lurer på om akam har snakket om å samarbeide med amobil permanent med grundigere testing av kameramobiler som sikter på å erstatte kameraet til hverdagslig bruk? først trodde jeg at det var noe jeg kunne se etter selv som ville gitt meg en forståelse av om kameraet var bra eller ikke, men ser at det er veldig vanskelig og at det er oppgitt lite informasjon om kameramobiler annet enn megapiksler. så nå tror jeg at det eneste som nytter er en grundig test av proffesjonelle. kort fortalt av tråden min. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 hei. jeg lurer på om akam har snakket om å samarbeide med amobil permanent med grundigere testing av kameramobiler som sikter på å erstatte kameraet til hverdagslig bruk? først trodde jeg at det var noe jeg kunne se etter selv som ville gitt meg en forståelse av om kameraet var bra eller ikke, men ser at det er veldig vanskelig og at det er oppgitt lite informasjon om kameramobiler annet enn megapiksler. så nå tror jeg at det eneste som nytter er en grundig test av proffesjonelle. kort fortalt av tråden min. 8262853[/snapback] Kameramobiler vil i liten grad kunne erstatte kamera til hverdagslig bruk, og får du en profesjonell til å teste et mobilkamera vil det uansett bli slaktet, selv om bildene er gode nok til dokumentasjonsbruk, av flere årsaker. Jeg siterer mine innlegg fra den andre tråden din, da jeg ikke orker å skrive alt på nytt Det er helt klart at et mobilkamera ikke tar like bra bilder som et kompaktkamera. For noen vil 10x15 utskrifter fra et av de beste mobilkameraene være bra nok, men så fort man skal blåse de opp litt, vil selv de aller beste kameramobilene slite i forhold. Grunnen er størrelse. Bra optikk krever at den er av en viss størrelse. Optikken som sitter i en mobil, kan man selv se er veldig liten hvis man sammenligner med et lite kompaktkamera. Mitt tips (som du ikke nødvendigvis må følge); Kjøp et kompaktkamera som kamera, og en mobil som mobil. Kombi-enheter gjør at en eller flere av ekstra-mulighetene blir dårlige, og det kan til og med gå på kompromiss med hovedgrunnen til kjøpet... i dette tilfellet... en mobil. Også et digitalt kompaktkamera til 2-3000 kroner tar bedre bilder enn et N70. Ikke minst er de mye mer lyssterke blant annet pga. optikk og større sensor, så du får betydelig mindre ISO støy ved alle forhold (også meget gode lysforhold). I tillegg er generell skarphet og spesielt kantskarpheten en helt annet, på grunn av optikken. Du vil også merke mindre forvrengning ut mot kantene. N70 tar sikkert "greie" bilder i A4, men de fleste kamera til 2-3000 kroner tar "meget bra" bilder i A4 (og opp til A3 i god kvalitet). Lurer litt på hvilke(t) kamera du har sammenlignet med? Og hvordan? Hvis dette er eksempelbilder som skal vise det beste av mobiltelefonenes kamera, så viser det ikke mye annet enn at det fortsatt er et stort gap mellom billige digitalkamera og dyre mobiler. Bildene er sterkt plaget av blant annet støy, uskarphet, og det ene har utbrent himmel og blasse farger. Men til dokumentasjonsbruk er de helt ok. Av de grunner jeg har nevnt i disse innleggene, vil ikke en profesjonell kunne peke ut hvilke kamera som er bra nok til å erstatte et vanlig digitalkamera. Gapet er fortsatt alt for stort til at noen mobiler vil få den utmerkelsen av en profesjonell, og vil fortsatt være det i mange år... optikk, som er det viktigste i et kamera, utvikler seg ikke på samme måte som elektronikken. Og bra nok optikk vil gjøre en mobil for stor til at folk gidder å bruke den til nettopp en mobil. Tenk i nær fremtid, om mobil, kamera, mp3-spiller, datamaskin, filmavspiller, digital tv-mottaker og alt annet er implementert i én og samme enhet, og noe på den går i stykker? Da er man en måned uten noen av disse dingsene tilgjengelig. Mange ville gått på veggen tror jeg. Og joda, når man putter så mye forskjellig inn i en og samme enhet, er det også større sjanse for at noe går i stykker. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Bra poeng av Afseth her: Optikk utvikler seg ikke på samme måten som elektronikk. Vi har hatt de samme lysstyrkene siden 70tallet. Og objektivene var minst like skarpe da, men nå har vi raskere autofokus, bedre byggekvalitet osv. En sensor på en mobil er mindre en en lillenegl, skal mye til for at en sensor på den størrelsen kan produsere gode bilder. I svært smått format, ja, men ikke noe å satse på. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Afseth: Din kunnskap om optikk og kamera er under ingen tvil. Men du gjør noen fundamentale antydninger her og kritiserer ett godt poeng trådstarter har. Du antar at alle har samme krav til kvalitet som du har, og du antar at kamera mobiler aldri vil tilfredsstillet kravet til "massene". Har synes jeg utviklingen av mobiltelefonen som teknologi motstrider deg på alle punkt. Mang så aldri behovet for å sende tekst. Folk var skeptisk til fargeskjerm. Hva i alle dager skal man med kamera? Radio har jeg hjemme. TV på mobilen når jeg har stor TV hjemme?. Sant at ikke alle disse har hatt samme gjennomslag som SMS, men de har uten tvil befestet sin posisjon siden de ble introdusert og har blitt selgende nøkkelpunkter for enehver ny mobil. Men først la meg bare si at det vil alltid være foto apprater som til enehvertid vil være bedre enn tekniske løsninger som er hybrider (mobiler med kamera, mp3, radio..osv osv osv). Det er det ingen som betviler. MEN Det er bare snakk om tid før mobiltelefoner vil dekke 95% av behovene til den vanlig bruker for å ta bilder. Sansynligvis vil de aldri dekke dine behov. Men det var aldri antydningen til trådstarter heller. Jeg synes det er interesant å faktisk ha folk med fotograferings erfaring å teste ut kameraene. Selv med en skeptisk holdning så kan de på en sakelig og god måte dokumetere under hva slags forhold mobil kamera virker og ikke virker. Og det interesante her er jo om man dokumenterer faktaen på en skala som har mye "vokse rom" slik at man om 2 - 3 år kan se hva N73/K750i hadde idag (ansette som rellativt gode kamermobiler) mot kameraer om 3 år som garantert vil ha bedre kameraer. Jeg tror jeg kan telle på to hender antall bilder som min mor har i ettertid bedt om å få i større format i min livstid (jeg er 30). Så jeg tror det er uten noen som helst tvil at endag rellativt snart vil en mobiltelefon dekke behovene for de som skal ha 10x15 bilder til sine fotoalbum....om de i det hele tatt bryr seg om å printe dem om noen få år. AKIRA Lenke til kommentar
BlueJet Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Fint å ha kamera i mobilen, for da kan man ta snapshots og sende morsomme MMS til bekjente. Selvsagt ville jeg aldri finne på å la kameraet i mobilen erstatte et skikkelig kamera dersom jeg er ute etter kvalitetsbilder. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Fint å ha kamera i mobilen, for da kan man ta snapshots og sende morsomme MMS til bekjente. Selvsagt ville jeg aldri finne på å la kameraet i mobilen erstatte et skikkelig kamera dersom jeg er ute etter kvalitetsbilder. 8290418[/snapback] Bare idag, eller for all fremtid? Jeg får inntrykk av at trådstarter prater om Mobilkamera som eksistens og man må ta ta for seg en vurdering fra nå og til fremtiden. Det er jo poenget med å dokumentere kvalitet. For å ha ett grunnlag å henvise til når nye kommer ut som mener de er bedre enn de før. AKIRA Lenke til kommentar
Lagn Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 (endret) jeg har visst så lenge jeg kan huske at optikk ikke kan fikses på og bare utvikles slik som elektronikk utvikler seg. vær så snill å forsøk å forstå hva jeg sier. det kan til og med gå på kompromiss med hovedgrunnen til kjøpet... i dette tilfellet... en mobil. 8287196[/snapback] bare til informasjon, så vil jeg ha kamera like mye som mobil. Av de grunner jeg har nevnt i disse innleggene, vil ikke en profesjonell kunne peke ut hvilke kamera som er bra nok til å erstatte et vanlig digitalkamera. Gapet er fortsatt alt for stort til at noen mobiler vil få den utmerkelsen av en profesjonell, og vil fortsatt være det i mange år... 8287196[/snapback] jeg antar du mener her at om det oppis at en profesjonell gir en kameramobil en utmerkelse til beste kameramobil, kan dette skape misforståelser hvor folk tror at kameramobilen er bedre enn det den er? det trengs ikke gis et æresstempel hvor det står at en profesjonell har sagt at dette mobilkameratet kan måle seg med et kompaktkamera, det trenger ikke stå noesomhelst om akam eller noe annet som kan lede til misforståelser. jeg snakker om kameramobiler som sikter på å erstatte kameraet for vanlige mennesker for vanlige øyeblikk. akkurat det de forsøker å være. jeg er fortsatt litt usikker på hva du mener.. mener du at en profesjonell ville vært så oppgitt over kameraets lave bildekvalitet at personen ikke følte at det var vits i å teste det, slik det er iforhold til andre kameramobiler? er det så liten forskjell i bildekvalitet at det ikke er vits i å nevne at en er bedre enn en annen, så skriver man det. fordi det er masse feil så skal ikke alle feilene kartlegges slik at gjennomsnittsforbrukerne kan presse tlfprodusentene til å lage bedre kameramobiler? mener du at amobil klarer jobben å kartlegge alle feilene nøye godt nok for de interesserte selv og det er unødvendig med profesjonelle for å vurdere kvaliteten godt nok? (jeg vet ikke om de er kompetente til det, men jeg vil gjerne ha slike grundige tester som akam gir. hvis de var kompetente, så tenkte jeg de ikke trengte hjelp fra akam da de fikk det?) dere kan blant annet informere om at, om det er slik, man bare kan lære seg med en gang f.eks. at hvis tlf og dermed kameraet er bittelite/tynt, vil det aldri bli så bra bilder som på store kameratlf uansett mp. jeg er en følsom, dum 16åring som ikke vet alt eller skjønner helt hva du sier og hvis det er poeng i det så prøver jeg ikke å ignorere det. og jeg vil gjerne permanent ha så grundig testing som mulig og nødvendig. noen lignende testene av n73 og k800i hvor akam var med og forklarte godt. aller helst enda litt mer detaljer/dokumentasjon enn det. jeg har ikke svart til det andre har besvart som jeg har vært enig i. jeg håper fortsatt på svar fra akams redaksjon, men som meg er de vel ikke overmenneskelige og har antageligvis en masse å gjøre. sånn så det ut før jeg redigerte posten min, som AKIRAx24 svarte til, om noen lurer: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor ojojoj. utrolig vanskelig dette. altfor mye å lese. jeg har ikke orket å lese alt, men jeg vet at optikk ikke bare kan fikses på som elektronikk kan, det er fysikk, og jeg møter daglig på masser som mener kameraet deres er godt nok for sitt bruk, og jeg har ikke sagt at mobilkamera kan konkurrere med vanlig kamera, du gjør meg snart gal(!), jeg tror ikke kamerabilder blir slaktet, fordi det sikter på å være akkurat det det er, og ikke noe annet, "det kan til og med gå på kompromiss med hovedgrunnen til kjøpet... i dette tilfellet... en mobil." bare til informasjon, så vil jeg ha kamera like mye som mobil. jeg føler jeg blir angrepet og bombardert med kommentarer hvor det ikke er mange av dem som ser ut til å virke som noen vil forstå hva jeg sier. "Av de grunner jeg har nevnt i disse innleggene, vil ikke en profesjonell kunne peke ut hvilke kamera som er bra nok til å erstatte et vanlig digitalkamera. Gapet er fortsatt alt for stort til at noen mobiler vil få den utmerkelsen av en profesjonell, og vil fortsatt være det i mange år... " det trengs ikke gis et overveldende æresstempel hvor det står at en professsjonell har sagt at dette mobilkameratet kan måle seg med et kompaktkamera, det trenger ikek stå noesomhelst om akam eller noe annet som kan lede til misforståelser. "optikk, som er det viktigste i et kamera, utvikler seg ikke på samme måte som elektronikken. Og bra nok optikk vil gjøre en mobil for stor til at folk gidder å bruke den til nettopp en mobil." jeg er ufattelig redd for at noen her tror azt jeg tror dette eller noe lignende. eller har en svær haug med baktanker. "Tenk i nær fremtid, om mobil, kamera, mp3-spiller, datamaskin, filmavspiller, digital tv-mottaker og alt annet er implementert i én og samme enhet, og noe på den går i stykker? Da er man en måned uten noen av disse dingsene tilgjengelig. Mange ville gått på veggen tror jeg. Og joda, når man putter så mye forskjellig inn i en og samme enhet, er det også større sjanse for at noe går i stykker." selvsagt, men akam kan da ikke motvirke blant annet dette problemet med å la være å hjelpe folk med å skape de beste kvaliteten på minnene som mulig. man må vel lære og feile, for de som ikke vet om problemene.. en fordel ved at jeg formulerer meg elendig er for å minne om at jeg ikek legger tid ned i dette og at jeg ikke er altvitende, og at folk må tolke og forstå meg. punktum, punktum. jeg vil oppdatere denne og lese tråden skikkelig. edit: vær så snill å ikke angripe meg med tusen vanskelige utsagn ellernoe i nærheten av det. som folk ser her så tåler jeg det ikke. edit2: En sensor på en mobil er mindre en en lillenegl, skal mye til for at en sensor på den størrelsen kan produsere gode bilder. I svært smått format, ja, men ikke noe å satse på. 8289870[/snapback] jeg er ikek på noen måte uenig i dette, bare så det er klart, men jeg vil gjerne si: selv om ikke kameramobilene(ikke mobilkamera) vil bli særlig større etter en viss grense for hva folk vil pute i lommene sine, (litt større kan de bli for de som vil ha kvalitet, tenk på alle de store tlf gjennom de 3 siste år folk har kjøpt pga wifi og optisk zoom osv) så kan innholdet bli mindre. når f.eks. oledskjermer kommer, får kameraet det meste av plassen til lcdskjermene. selv om alle sensorene på mobiler er små, er noen mye større enn andre iforhold. jeg snakker ikke om hvilkesomhelst tynne designmobilkamera.. de er det absolutt ikke vits med en supergrundig test av.. men det har du ikke sagt, det er bare noe jeg sier jeg ikke sier.. "Tenk i nær fremtid, om mobil, kamera, mp3-spiller, datamaskin, filmavspiller, digital tv-mottaker og alt annet er implementert i én og samme enhet, og noe på den går i stykker? Da er man en måned uten noen av disse dingsene tilgjengelig. Mange ville gått på veggen tror jeg. Og joda, når man putter så mye forskjellig inn i en og samme enhet, er det også større sjanse for at noe går i stykker." "man må vel lære og feile, for de som ikke vet om problemene.." dette vil forresten endelig lage et marked med stort utvalg for bra mobiler som tåler den bruken den brukes til. edit3: markerte at jeg skulle oppdatere posten. (dette var etter at AKIRAx24 svarte til denne posten.) Endret 17. april 2007 av megaloman Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Megaloman: Ok...første tråden din var forståelig...men det siste innlegget ditt skjønner jeg overhode ingenting av. Hva er det du prøver å kommer frem til? Leste du mitt svar til Afseth? Det er veldig lite poeng å opprette tråder om du ikke tar deg bryet for å se hva andre svarer i ditt forsvar. AKIRA Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Afseth: Din kunnskap om optikk og kamera er under ingen tvil. Men du gjør noen fundamentale antydninger her og kritiserer ett godt poeng trådstarter har. Du antar at alle har samme krav til kvalitet som du har, og du antar at kamera mobiler aldri vil tilfredsstillet kravet til "massene".Det kan være greit å lese mitt innlegg en gang til, men jeg skal sitere det mest aktuelle på nytt (uthevinger er gjort nå): "...får du en profesjonell til å teste et mobilkamera vil det uansett bli slaktet, selv om bildene er gode nok til dokumentasjonsbruk" "Av de grunner jeg har nevnt i disse innleggene, vil ikke en profesjonell kunne peke ut hvilke kamera som er bra nok til å erstatte et vanlig digitalkamera" "For noen vil 10x15 utskrifter fra et av de beste mobilkameraene være bra nok" "N70 tar sikkert "greie" bilder i A4, men de fleste kamera til 2-3000 kroner tar "meget bra" bilder i A4 (og opp til A3 i god kvalitet)." "Men til dokumentasjonsbruk er de helt ok. " Så hva var det du sa, sa du? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 "Av de grunner jeg har nevnt i disse innleggene, vil ikke en profesjonell kunne peke ut hvilke kamera som er bra nok til å erstatte et vanlig digitalkamera" Ja...jo...tja..me spela nå alle på samma lag! Men den ene der er jeg fortsatt litt uenig i da en proff fotograf kan mye om hva som ligger utenfor kamera. Miljø, lys, komposisjon..osv. For i disse dager er det jo uten tvil at mobil kameraer funker best under ideal forhold...dette er noe de kan hjelpe å dokumentere. AKIRA Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg har akkurat snakket med Amobil om dette. vi skal i første omgang teste en Nokia-telefon, og se hvordan det går. Det er litt problematisk å teste disse telefonene i vårt testoppsett, men vi skal gjøre så godt vi kan. Forhåpentligvis får vi noen tall på forskjellene, og kan vise noen sammenlikningsbilder, så dere selv kan avgjøre om det er bra nok. Det er, som Afset sier, vanskelig å felle en dom over dem. Dersom man vurderer dem som et kamera, blir det nok ikke så bra, men hvis det vurderes som en telefon, blir det noe annet. Problemet er at Akam vurderer kameraer ut fra andre kameraer, mens Amobil sammenlikner med andre telefoner. Derfor vil vi kunne si mye stygt om et kamera som er langt bedre enn enn kameraet på en telefon, som Amobil skryter av. Ved å teste noen telefoner, håper vi å få satt disse vurderingene inn i et perspektiv som gjør dem litt mer sammenliknbare. Hvor vidt dette blir fast innslag i testingen vår, vet vi ikke, men hvis vi gjør det en gang i blant, vil det være lettere for dere å følge med på forskjellene. Erik Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 tør jeg tro at det er Nokia N95 det er snakk om? Lenke til kommentar
Lagn Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 takk for svar håper det blir en sammenligning av n95 og k800 i n95 testen. det er grusomt mange som lurer på dette. gleder meg til ryktene blir erstattet med ordentlige fakta. grusomt mye uvitenhet som sirkulerer.. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Flott at dere gjør et forsøk. Mange klarte seg fint med Kodak Instamatic, og mange klarer seg fint med mobilkamera. Men står valget mellom to kameramobiler til akseptabel pris så blir det svært greit å ha tester som vurderer dem. Etabler et (eller et par) basiskamera(er) som går igjen som referanse over tid, det må gjerne være et par billige kameraer nå, og la de gjøre tjeneste ihvertfall et par tre år, så sammenligningen etterhvert blir nytt mobilkamera med et to-tre år gammelt billigkamera, bytt eventuelt ut bare ett av referansekameraene om gangen, så kontuiniteten ivaretas. Det blir spennende å følge med! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå