Gå til innhold

Kan Panasonic TZ2 være bedre enn TZ3?

Anbefalte innlegg

Panasonic har nylig sluppet 2 etterfølgere til DMC-TZ1, som var et kompaktkamera med 10x zoom. Det var plaget med mye bildestøy.

DMC-TZ2 har 6 megapixel og en bildesensor på 1/2,33"

DMC-TZ3 har 7 megapixel og en bildesensor på 1/2,35"

Begge er foreløbig testet individuellt på to forskjellige nettsteder (Trusted Reviews og PhotographyBLOG) med meget bra resultat. Begge kommmer bra ut med hensyn til bildestøy. Men siden de ikke har blitt direkte sammenlignet, er det vanskelig å si om TZ2 med sin marginalt større bildebrikke og lavere antall piksler gjør det bedre med hensyn til bildestøy. I teorien skulle det iallefall det.

Forskjellen ellers er hovedsakelig at man betaler 6-700 kroner ekstra for en halv tommer større display, og 1 megapixel mer på TZ3. Men det er jo lett å "ofre" hvis det billigere TZ2 faktisk tar bedre bilder, eller hva?

Er det noen som har erfaring med begge to (forhandler f.eks.), eller som har innspill å komme med? Jeg sikler nemlig etter å kjøpe ett av disse så fort som mulig :dribble:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset! Jeg har nå kjøpt TZ2, og er veldig imponert over byggekvaliteten, og forsåvidt også bildekvaliteten.

Det jeg ikke er så imponert over er den mye omtalte "intelligent-ISO". Min erfaring er at den overhodet ikke klarer det den lover: Å forhindre uskarphet pga bevegelse i motivet under mørke forhold der kameraet ellers ville ha brukt lengre lukkertid. Det ser ikke ut til å fungere for meg iallefall, jeg får like mye

Totalt sett er jeg veldig fornøyd! Objektivet på 28-280mm (ekv.) er jo bare helt fantastisk, og bildestabilisatoren (Mega O.I.S.) må da være markedets beste! Den "tar" omtrent alt, selv på full zoom :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...