LoKe2k Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Hei gutter. Jeg har følgende HW: Amd a2 3500 + Orleans MSI K9VGM-V, VIA K8M890 2gb TwinMOS DDR2 PC4200 Så klikket min gode gamle western Digital 40 gber 7200 rpm IDE. Tuslet til Mamoz på mercur-senteret her i Trondheim og kjøpte meg en 250 GB Samsung Spinpoint s-ata2. Hadde hørt at de skulle være så stille. Jeg kom hjem og installerte den. Jeg installerte Vista med det samme, og oppdaget så at harddisken bråkte noe helt forferdelig. Sånn skikkelig 90-talls lyd. Lyden kan best beskrives som "BRR-RRR-BRR-RR". Ikke sånn OI det var høyt, men mer sånn "her er jeg og jeg jobber". Jeg tenkte at den bare var slik under den tunge(?) installeringen av Vista, men merket fort at den jobbet slik under kjøring av spill, under oppstart, under åpning av nye vinduer, bytting av sanger, osv osv. Jeg dro til Mamoz igjen og fikk en ny Samsun spinpoint 250 gb sata2. Den bråkte akkurat like mye. Jeg dro tilbake igjen. Jeg var lei av at samsungene klikka, så jeg prøvde på en Western Digital Caviar 250GB SATA2 8mb 7200 RPM. Kom hjem og oppdaget at denne ikke var noe bedre. Jeg var på dette tidspunktet ganske fed up, og kunne ikke skjønne at 3\3 HDer skulle bråke så mye. Jeg ringte til mamoz, og de mente at de skulle bråke litt, og vi ble egentlig begge enige om at jeg måtte være litt sær. Men alikevel var det et surt eple å bite i, for min gamle western digital 40gber hadde aldri bråkt så mye i windows XP med samme hardware. Og det var en 6 år gammel HD med IDE og eldre teknologi. Jeg innfridde meg med at nye HDer kanskje bråker mer enn de gjorde før. Inntil i dag. Jeg bygget en PC for en kompis i dag, og vi satt inn en 400 gb WD caviar sata2. Et ganske standard kabinett som ikke bør være mer lydtett enn hva mitt er. Raskere prosessor og støtte for Sata2 i Hket, samme 2gb minne. Denne pcen laget mer lyd fra viftene, men ikke en lyd fra harddisken! Selv under installering av windows kom det ikke en lyd! Jeg lastet ned Western digital Data lifeguard diagnostics og kjørte en kjapp test(skal kjøre fullstendig i morgen). Fikk ingen feil. Kan noen si meg om dere tror det er noe galt med HDen min? Vil en format hjelpe på datamaskinens lyder(og av og til virker det som om HDen henger seg opp.. lager masse lyd og virker treg. Men skjer sjeldent), burde jeg sette på pin på HDen slik at den kjører i sata1 istedenfor sata2(150 istedenfor 300 da hket mitt ikke har støtte for 300)? Tips tas imot med STOR takk. Jeg er så forferdelig lei av å ikke vite hva jeg skal gjøre med denne HDen. Lenke til kommentar
cdr Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Er lydene du hører knitring, eller en varierende og tung susende lyd? Om bråket er tung susing og metallisk vibrering, betyr det bare at du har dårlig vibrasjonsdemping i kabinettet ditt. I billigere kabinetter gjøres det lite for å dempe støy, og vibrasjonene får derfor herje fritt inne i kabinettet ditt. Støyet kan ofte gå videre ned i bordflater etc, avhengig av hvordan maskinen din er plassert, for ytterligere frustrasjon. Den beste metoden for å slippe vibrerende støy, er å henge maskinen opp i et stroppfeste under bordflaten, en typisk bedrifts-løsning. Dette demper all vibrasjon, pluss at det meste av annen støy "kræsjer" i bordet, slik at du unngår mye av det resterende viftestøyet. Et annet alternativ er å kjøpe vibration-reduction-kits, som kommer i form av gummi som monteres i skruefestene på harddisken, og som tar imot vibrasjoner, evt også vibrasjonsdempende matter, avhengig av hvor mange vibrerende komponenter du har i maskinen din. Om støyet i størst grad er knitring, har du enten veldig sensitiv hørsel, billig kabinett eller maskinen plassert for nærme ørene dine Mekanisk klikking og dunking er de mest vanlige tegnene på at en harddisk er gåen. Knitring å susing er et resultat av hvordan disken jobber, som man enten må vende seg til eller gå til innkjøp av støyreduserende midler Håper du får bukt med støyen Lenke til kommentar
geir_a Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Lager disken denne ulyden kun ved skriving/lesing, eller er det en kontinuerlig lyd? Jeg har selv en Samsung Spinpoint P120S 250GB sata2 som vibrerer slik at det blir resonans i kabinettet. Dette ble etter en stund så plagsomt at jeg kjøpte en Seagate-disk i tillegg. Samsung-disken har jeg koblet ut til jeg skaffer et kabinett med bedre vibrasjonsdemping. Hvis dette skyldes vibrasjon i disken, kunne kanskje dette være en mulig løsning. Jeg har lest både brukererfaringer og tester av Samsung-disker, hvor det blir nevnt at disse diskene vibrerer. WD har jeg desverre ingen erfaring med. Selv holder jeg meg heretter til Seagate. Geir A. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå